Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun.

Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna.

Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia.

–Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

–Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa liikenneinfran rahoitus, toteaa Jaatinen.

Metsäteollisuuteen heijastuivat megatrendit, kuten kehittyvien maiden keskiluokkaistuminen, yksittäistalouksien lisääntyminen ja kaupungistuminen. Puupohjaisilla tuotteilla voidaan enenevässä määrin korvata tuotteita, joissa käytetään fossiilisia raaka-aineita. Toisaalta paino- ja kirjoituspaperin kysyntä heikentyy Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.

Paperin yhteenlaskettu tuotantomäärä oli tammi–maaliskuussa 1,6 miljoonaa tonnia. Tämä on 6,1 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana neljänneksenä. Laskussa olivat niin paino- ja kirjoituspapereiden kuin myös muiden papereiden tuotantomäärät.

Kartongin tuotantomäärä ensimmäisellä neljänneksellä jäi alle miljoonan tonnin ollen 0,9 miljoonaa tonnia. Tämä on 1,8 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuotanto.

Vanerin tuotannon tammi–maaliskuun tilastoissa näkyy 3,5 prosentin notkahdus viime vuoden vastaavan ajanjakson tuotantoihin verrattuna. Tammi–maaliskuun tuotantomäärä oli 0,3 miljoonan kuution tasolla.

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600

Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa3.6.2019 12:33:20 EESTTiedote

Syntymässä oleva hallitus näyttää tänään julkistetulla ohjelmallaan kääntävän suomalaisen metsäteollisuuden kustannukset nousuun. Tämä heikentää teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä ja katkaisee kahden edellisen hallituksen päätösten toimintaympäristöä vahvistaneen kehityksen. Hallitusohjelman metsälinjaukset ovat maltillisia, mutta aikaistettu hiilineutraalisuustavoite voi uhata ilmastomyönteisiä tuotteita valmistavan metsäteollisuuden näkymää tulevaan.

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.