Selvin päin kesään! Nuoria suojeltava vapaammalta alkoholin myynniltä ja päihdevaurioilta

Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn mukaan raittiiden 14–20-vuotiaiden nuorten osuus on kasvanut vuoteen 2015 verrattuna. Ammatillisissa oppilaitoksissa raittiita nuoria on huomattavasti vähemmän kuin lukioissa. Heidän kohdallaan viikoittain juovien osuus on jopa hieman lisääntynyt aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

Kyselyn tulokset kertovat alkoholinkäytön ja juomatapojen muutoksesta. Raittiiden nuorten määrä on lisääntymässä, mutta toisaalta ne nuoret, jotka käyttävät alkoholia, käyttävät sitä valitettavan usein humaltumishakuisesti ja säännöllisesti.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on jo osoitettu nuorten mielenterveys- ja talousvaikeuksien sekä syrjäytymisen yhteydet päihteiden, erityisesti alkoholin, ongelmakäyttöön. Nuoria on tuettava entistä enemmän päihdekokeilujen välttämisessä ja päihteiden käytön lopettamisessa.

Kesän alkamisessa on aina aihetta iloon ja juhlaan. Kesäloma ja vapaa-aika ovat kuitenkin monelle nuorelle houkutteleva tilaisuus alkaa käyttää alkoholia ja muita päihteitä. Hauskanpidon keskellä on tärkeää pysähtyä huomaamaan, että päihteettömän juhlinnan korvaamaton etu on siinä, että silloin myös päättöviikonlopun ja kesän alkajaisten jälkeiset päivät ovat yhä juhlaa. Hyviä syitä juhlaan ei siis kannata pilata päihteillä!

Siksi Selvin päin kesään -kampanja muistuttaa nuoria, heidän vanhempiaan ja kaikkia kasvatusvastuussa olevia tasapainoisen tulevaisuuden rakentamisesta tämän päivän harkitsevilla ratkaisuilla. Kampanjan yhteistyökumppanit toivovat, että kaikki maan aikuiset ovat tukemassa nuorten kasvua ja takaamassa heille onnellisen ja terveen elämän. Nuorten tulee saada kasvaa tasapainoisessa ja vastuullisessa ympäristössä. Tärkeintä on huolehtia nuortemme turvallisuudesta!

Kampanja rohkaisee kaikkia terveellisten ja turvallisten valintojen tekemiseen. Se haastaa myös kasvatusvastuussa olevat aikuiset pohtimaan omia päihdevalintojaan. Vanhempien vastuulla on osata ennakoida ja pohtia oman perheen pelisääntöjä juhlinnankin keskellä. Aikuisten velvollisuutena on rakentaa yhdessä nuorten kanssa sellaista arkea ja juhlaa, jossa päihteettömyys on helppo ja luonnollinen valinta.

Kampanjassa muistutetaan, että kaikki päihteet, alkoholin, tupakan ja huumeiden lisäksi myös sähkösavukkeet, nuuska ja kannabis vahingoittavat terveyttä. Nuorten ja heidän vanhempiensa tulisi tunnistaa entistä paremmin kaikista päihteistä aiheutuvat sosiaaliset haitat ja välttää niiden käyttöä.

Selvin päin kesään -kampanja järjestetään 16. kerran ja se sijoittuu erityisesti koulujen päättäjäisviikonloppuun 1.–3.6.2018. Kampanjakumppaneina tänä vuonna ovat Raittiuden Ystävät ry:n lisäksi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Hem och skola rf, Koulutus Elämään säätiö, Kran rf, Lastensuojelun Keskusliitto, Myllyhoito, Nuori kirkko ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Pelastakaa Lapset ry, Sininauhaliitto, Sinuli, Suomen ASH, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL, Suomen Valkonauhaliitto ja Viron Raittiusliitto.

Selvin päin kesään -kampanjatoimijat onnittelevat lämpimästi valmistujaisjuhliansa viettäviä nuoria ja toivottavat kaikille aurinkoista kesälomaa. Olemme ylpeitä kaikkien, jopa maailmanmaineeseen kohonneiden nuortemme raittiudesta, ja toivotamme rohkeutta päihteettömyyteen myös tulevaisuudessa. Juhlitaan turvallisesti ilman päihteitä!

Lisätietoja:

Annankatu 29 A 9

Nykter – solklart! Unga ska skyddas för den friare alkoholförsäljningen och för skador till följd av alkohol och droger15.5.2018 06:26:00 EESTTiedote

Enligt skolhälsoundersökningen 2017 har andelen ungdomar som inte använder alkohol ökat sedan 2015. Inom yrkesutbildningen är andelen helnyktra ungdomar lägre än i gymnasierna. Däremot har andelen ungdomar inom yrkesutbildningen som dricker alkohol varje vecka ökat en aning i jämförelse med tidigare. Resultaten i enkäten vittnar om en förändring i användningen av alkohol och dryckesvanor. Andelen helnyktra ungdomar ökar, medan de ungdomar som använder alkohol tyvärr ofta gör det i berusningssyfte och regelbundet.

Raittiusväki huolissaan Alkon monopolin murtamisyrityksistä7.5.2018 09:18:52 EESTTiedote

Alkoholi on tällä hetkellä vakavin yksittäinen terveyden ja hyvinvoinnin uhkatekijä Suomessa. Suomi ei ole tässä suhteessa poikkeus, sillä maailmanlaajuisestikin alkoholinkäytön terveyshaitat ylittävät työikäisessä väestössä esimerkiksi tupakoinnin ja liikalihavuuden aiheuttamat haitat. Alkoholin kulutus Suomessa on Pohjoismaiden huippua, yli 10 litraa jokaista 15 vuotta täyttänyttä kansalaistamme kohti. Kulutusta on onneksi saatu vähenemään maltillisilla veronkorotuksilla viimeisten viiden vuoden aikana, jolloin se oli huipussaan reilusti yli 12 litraa.