Selvitys: Alkoholin vähittäiskulutus ei kasvanut tammi–elokuussa hellekesästä huolimatta
Touko-, heinä- ja elokuussa alkoholijuomien myynnin kasvu päivittäistavarakaupassa oli poikkeuksellisen suuri, noin 15 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaaviin kuukausiin. Sen sijaan viileämmän kesäkuun aikana päivittäistavarakaupan alkoholimyynti laski neljä prosenttia.
Helteillä merkittävä vaikutus myyntiin
Helteet vaikuttavat merkittävästi sääherkkien tuoteryhmien menekkiin. Tänä vuonna esimerkiksi virvoitusjuomien myynti kasvoi touko–elokuussa noin 20 prosenttia ja vesien myynti noin 40 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Kesällä sään vaikutus myyntiin on normaalia kausivaihtelua merkittävämpi tekijä. Vaikka alkoholin myynti yleensä kasvaa kesäisin muuhun vuoteen verrattuna, voi kesäkauden myynti vaihdella eri vuosien välillä suuresti. Ilmiö näkyi esimerkiksi heinäkuussa 2014, jolloin alkoholin myynnissä nähtiin helteiden myötä hetkellinen piikki. Alkoholin kulutuksen yleistä laskevaa trendiä se ei kuitenkaan muuttanut.
– Kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta kertoo se, että alkoholilain uudistuksesta huolimatta edes päivittäistavarakaupan kesän suurin sesonki eli juhannus ei kääntänyt alkoholin myyntiä kasvuun kesäkuussa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Keskiolut säilynyt suosituimpana tuotteena
Keskiolut on säilyttänyt asemansa kuluttajien ylivoimaisena suosikkina. Touko–elokuussa 2018 IV-oluiden osuus päivittäistavarakaupan oluiden myynnistä oli noin kahdeksan prosenttia.
Suhteellisesti eniten myyntiään ovat kasvattaneet vahvat lonkerot, joiden myynti on noin viisinkertaistunut. Vahvojen lonkeroiden suhteellisesti alhaisemmat alkoholiveron korotukset ovat tukeneet niiden kulutuksen kasvua. Vahvojen lonkeroiden alkoholivero nousi viisi prosenttia ja oluiden 10,9 prosenttia.
Alkoholiverotuotot kasvaneet 11,5 %
Valtion alkoholiverotuotot ovat kasvaneet tammi–elokuussa 11,5 prosenttia vuoden 2017 vastaavasta ajanjaksosta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan alkoholiverotuotot tulevat olemaan vuonna 2018 noin 150 miljoonaa euroa suuremmat kuin vuonna 2017. Suomen veronkorotuspäätöksen tavoitteena oli, että valtion alkoholiverotulot kasvavat 100 miljoonaa euroa.
Hintojen lasku maltillista, oluiden matkustajatuonti vähentynyt merkittävästi
Yli 4,7 % vahvuisten alkoholijuomien hinnat ovat laskeneet päivittäistavarakaupoissa Taloustutkimuksen ennakkoarviota vähemmän. IV-oluiden keskihinnan toteutunut lasku on päivittäistavaraakaupassa kaupassa seitsemän prosenttia. Alkoholiveron korotus eliminoituna IV-oluen hinta on laskenut keskimäärin 13prosenttia. Vahvojen lonkeroiden keskihinta on puolestaan laskenut päivittäistavarakaupassa prosentin verran. Alkoholiveron korotus eliminoituna vahvojen lonkeroiden hinnanlasku on keskimäärin neljä prosenttia.
Tuotteiden hinnat vaihtelevat päivittäistavarakaupoissa tuote- ja yrityskohtaisesti. Keskihintoja alhaisempia hintoja on kauppojen tarjouksissa ollut sekä IV-lager oluissa (lähes 20 prosenttia) että vahvoissa lonkeroissa (noin 10 prosenttia).
Oluiden matkustajatuonti on vähentynyt noin 30 % sekä keväällä että kesällä. Lonkeroiden tuonti Virosta on puolestaan kesän aikana suhteellisesti lisääntynyt kevääseen verrattuna. Lonkeroiden hintaero Suomen ja Viron välillä ei ole pienentynyt niin paljon kuin oluiden hintaero. Viinojen ja muiden väkevien alkoholijuomien tuonti on lisääntynyt kesän aikana.
Selvityksen tausta
Selvityksen teki Taloustutkimus Oy marraskuussa 2018 Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Taloustutkimus seuraa vuoden 2018 alussa voimaan tulleiden vähittäiskauppaa koskevien alkoholilain ja alkoholiverotuksen muutosten vaikutuksia alkoholin vähittäismyyntiin, matkustajatuontiin ja alkoholiverotuloihin.
Selvityksen lähteitä ovat Valviran alkoholin kulutustilastot, Alkon myyntitilasto, THL:n matkustajatuontitilasto ja Tilastokeskus. Lisäksi Taloustutkimus on kerännyt tammi–elokuun myyntitiedot Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiltä. Työ on jatkoa vuonna 2017 tehdyille selvityksille, jotka arvioivat ehdotetun alkoholilain muutoksen ja alkoholiveron korotusten mahdollisia vaikutuksia.Vuoden 2018 ensimmäisen kolmanneksen muutoskehityksestä Taloustutkimus raportoi elokuussa 2018.
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708
Tutkimusjohtaja Pasi Holm, Taloustutkimus Oy, puh. 050 374 7462
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.