Espoon kaupunki - Esbo stad

Selvitys: Espoossa vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin Suomen muissa suurissa kaupungeissa

Jaa

Tuoreen selvityksen mukaan Espoossa tapahtuu vähemmän henkilövahinkoihin johtaneita liikenneonnettomuuksia kuin Suomen muissa suurissa kaupungeissa.

Espoon Kaupunkitekniikan keskuksen toteuttamassa selvityksessä arvioitiin yhdyskuntarakenteen vaikutusta liikenneturvallisuuteen Suomen yhdeksässä suurimmassa kaupungissa.

Tarkastelun perusteella Espoossa tapahtuu asukasmäärään suhteutettuna selvästi vähemmän henkilövahinkoihin johtaneita liikenneonnettomuuksia kuin muissa vertailuun valituissa kaupungeissa. Eniten henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia asukasmäärään suhteutettuna tapahtui tarkasteluajanjakson aikana Lahdessa, Turussa ja Jyväskylässä.

Selvityksessä käytetyt liikenneonnettomuustiedot perustuvat poliisin ilmoittamiin liikenneonnettomuuksiin Suomessa.

Espoon liikenneturvallisuus on hyvällä tasolla

Vuosina 2013-2017 tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien perusteella liikenneturvallisuus on Espoossa hyvällä tasolla verrattuna muihin yli 100 000 asukkaan kaupunkeihin Suomessa. Onnettomuustietojen valossa Espoon kaupungin vahvuuksia ovat liikenneonnettomuuksien vähäinen määrä ja henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä kaupungin väkilukuun suhteutettuna.

Vähäinen onnettomuuksien määrä Espoon paikallisilla pääväylillä perustuu ennen kaikkea kaupungin liikenneväylien korkeaan palvelutasoon sekä ajoneuvoliikenteen ja kävely- ja pyöräilyväylien vähäiseen konfliktipisteiden määrään. Tätä palvelevat eritasoliittymät sekä pääväylien yhteydessä olevat ali- ja ylikulut.

Liikenneturvallisuutta parantaa myös se, että Espoon koulut sijaitsevat pääosin lähellä sellaisia asuinalueita, joiden katuverkolla liikennemäärät ovat maltilliset. Espoon kaupunkirakenne on poikkeava verrattaessa sitä muihin suomalaisiin kaupunkeihin, sillä kaupungissa ei ole isoa keskusta-aluetta vaan viisi aluekeskusta.

Kehitettävääkin löytyi

Onnettomuustiedoista havaitaan, että henkilövahinkoon johtaneiden jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuuksien määrät keskittyvät Espoon taajama-alueille. Suurimmat onnettomuusmäärät esiintyvät aluekeskusten ympäristössä.

Espoon liikenneturvallisuuden kehityskohteena on etenkin turvallisen kävely- ja pyöräilyverkoston kehittäminen. Oman haasteensa liikenneturvallisuudelle luo täydennysrakentaminen sellaisilla alueilla, joilla olemassa oleva liikenneympäristö on suunniteltu nykyistä pienemmille liikennemäärille ja yksityisautoilulle joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen sijaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tutkija Tuomo Saarinen, p. 041 517 1948, tuomo.saarinen@espoo.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo mukana Eurocities-verkoston Mayor’s Summit -tapaamisessa Brysselissä 20.-21.3.201921.3.2019 12:06:16 EETTiedote

Espoo osallistuu pienellä delegaatiolla Eurocities-verkoston Mayor’s Summit -tapaamiseen Brysselissä. Tapahtuma kokoaa eurooppalaisten suurten ja keskisuurten kaupunkien johtoa yhteen julkistamaan kaupunginjohtajien agendaa (City leaders’ Agenda for Europe) eurooppalaiseen päätöksentekoon ja tulevaisuuden johtamiseen. Kaupunkien rooli on keskeinen Euroopan tulevaisuudelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme