Selvitys itsensä työllistäjien turvasta jää vajaaksi

Ministeri Lindströmin (ps) asettamat selvityshenkilöt luovuttivat tänään raporttinsa itsensä työllistäjistä ja työttömyysturvan muutostarpeista. Raportti on askel oikeaan suuntaan.

- Ministeri Lindström on selvästi ymmärtänyt itsensä työllistämisen mahdollisuudet ja haasteet. Erinomaista, että ministeri haluaa parantaa itsensä työllistäjien sosiaaliturvaa. Paljon on tehtävää, mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa, kiittelee ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

- Itsensä työllistämisen ja työsuhteisen työn sekamelska eli monityö lisääntyy. Tällainen yrittäjyyden ja työsuhteisuuden vaihtelu on esimerkiksi ERTOn tänään julkaistun kyselyn mukaan markkinointiviestintäalalla valtavirtaa. 22 % alan ammattilaisista tekee 2016 aikana monitöitä eli ansaitsee elantoaan sekä työsuhteessa että yksinyrittäjänä, toteaa Aaltonen.

- Itsensä työllistäminen on työelämän megatrendi. Kuusi prosenttia Suomen työvoimasta on itsensä työllistäjiä, EU:ssa luku on 12 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen noin 150.000 itsensä työllistäjän joukko tulee kasvamaan Suomessa lähivuosina massiivisesti. Tämä on suuri mahdollisuus, mutta samalla yhteiskunnalle iso oikeudenmukaisuuden ja reiluuden testi. Työntekomuotoja pitää kohdella reilusti ja tasa-arvoisesti, vaatii ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Selvityshenkilöiden raportti on erinomainen kooste itsensä työllistäjien työttömyysturvasta ja siinä tehdään kannatettavia esityksiä.

- Selvityksen paras ehdotus on antaa työttömälle oikeus kokeilla sivutoimista yrittäjyyttä neljä kuukautta ilman työttömyysturvan menettämisen pelkoa. Erityisen iloinen olen siitä, että esitys ei perustu perinteiseen byrokraattiseen epäluottamukseen, vaan ehdotus luottaa työttömään. Jos työtön ilmoittaisi työllistyvänsä yrittäjänä sivutoimisesti, se uskottaisiin ja hänellä säilyisi oikeus työttömyysturvaan. Tämä on asiakaslähtöistä luottamusyhteiskunnan reilua ajattelua, kiittelee Aaltonen.

- Selvitys ei ole kuitenkaan perinteistä eikä valtiontaloudesta vapaa. Tämä näkyy pelottavan byrokraattiselta ja monimutkaiselta tuntuvassa ajatuksessa yhdistelmävakuutuksesta ja ajatuksessa palautettavista työttömyysvakuutusmaksuissa. Vaikka ideatasolla esitykset ovat tässäkin hyviä, niin vaikeusastetta taitaa olla liikaa, pahoittelee Aaltonen.

- Helpoiten ja nopeimmin voitaisiin itsensä työllistäjien työttömyysturvaa korjata hyväksymällä työsuhteiseksi palkaksi kaikki sellainen tulo, josta on maksettu kaikki palkan sivukulut. Tai ainakin hyväksyttäisiin kaikki työosuuskuntien kautta tehty työ työttömyysturvaan. Nämä eivät kuulu raportin ehdotuksiin, kummastelee Aaltonen.

- Julkaistu raportti käsittelee vain työttömyysturvaa. Tämä johtuu toimeksiannosta, mutta on hyvän selvityksen vakavin puute. Työttömyysturvaa tulisi tarkastella osana sosiaaliturvaa, johon kuuluu työttömyysturvan lisäksi mm. eläke. Itsensä työllistäjille pitää tarjota reilu ja oikeudenmukainen sosiaaliturva sekä työikäisenä että eläkkeellä. Eri työntekomuotoja pitää kohdella tasa-arvoisesti ja reilusti, sanoo Aaltonen.

Puheenjohtaja Juri Aaltonen, Toimihenkilöliitto ERTO, p. 040 553 8536, juri.aaltonen@erto.fi

Toimihenkilöliitto Erto on olemassa, jotta kaikilla olisi parempi työelämä. Erto on yhteiskunnallinen keskustelija ja neuvottelija, jonka 13 000 jäsentä työskentelevät yksityisillä aloilla asiantuntijatehtävissä. Erto neuvottelee ja sen jäsenet hyväksyvät vuosittain useita merkittäviä valtakunnallisia työehtosopimuksia ja palkkasuosituksia.