Selvitys: Yksityisen ja julkisen yhteistyö kehittää kotihoitoa

Kotihoito on eräs tärkeimmistä vanhuspalveluista. Ikääntyneiden määrän kasvaessa palvelutarpeet kasvavat. Kuntien haasteena on varmistaa palvelut kaikille tarvitsijoille. Kyse on työvoiman saatavuudesta, palvelujen tuottamisen tehostamisesta ja uusien toimintamallien käyttöönotosta.

Hyvinvointiala HALI teki yhteistyössä NHG:n kanssa kotihoitoa koskevan selvityksen. Siinä tarkasteltiin julkisrahoitteisen kotihoidon kustannuksia ja niiden muodostumisen syitä eri tahojen tekemien tutkimusten valossa. Selvityksen tekijät havaitsivat, että yksityisesti tuotettuna hoitotunnin hinta oli merkittävästi edullisempi kuin vastaavan julkisen omana tuotantona tuotetun työtunnin. Tärkeimpänä tekijänä taustalla on se, että yksityisellä ns. välittömän työajan eli asiakkaiden luona vietetyn ajan osuus työajasta on merkittävästi korkeampi kuin julkisella. Tämä osoittaa, että palvelu voidaan tuottaa samalla rahalla suuremmalle määrälle asiakkaita.

-       Kotihoidosta tuotetaan suurin osa julkisesti. Kuntien ostot olivat vuonna 2017 ainoastaan 88 miljoonaa euroa. Tämä on 10 prosentin luokkaa kuntien kotihoidon palvelukysynnästä. Palveluseteleihin kunnat käyttivät 26,7 miljoonaa euroa. Luvut ovat kasvaneet viime vuosina, mutta hitaasti toteaa Hyvinvointiala HALIn johtava elinkeinoasiantuntija Aino Närkki.

Esimerkkinä selvityksessä on Lahdessa toteutettu Launeen alueen ulkoistus. Sen onnistumista Lappeenrannan teknisen yliopiston tutkijat selvittivät loppuvuonna 2017. Ulkoistuskokeilun alkuvaiheessa kaupungin henkilöstö koki, että heitä ei kuunneltu muutoksessa tarpeeksi. Myös asiakastyytyväisyys laski ensin, mutta palasi aiempiin lukemiin kokeilun jatkuessa. Palvelun mitattu laatu parani kokeilujakson aikana. Kokeilu osoitti, että kotihoidon menoja pystytään hillitsemään merkittävästi laadusta tinkimättä.

Kotihoidon ulkoistus ei yleensä muuta asiakkaiden tilannetta. Kaupunki tekee ostamiinsa palveluihin liittyen palvelusuunnitelmat ja valvoo niitä.

Launeen kokeilu osoitti myös, että julkisen ja yksityisen yhteistyö hyödyttää kunnan omaa toimintaa. Esimerkiksi Lahdessa kaupungin oma kotihoitotoiminnan kokonaisuus selkiytyi. Vuoropuhelun kautta löydettiin rajapintaongelmia ja niitä pystyttiin ratkaisemaan hyvässä yhteistyössä.

Tausta-aineistossa olevan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vanhuspalvelujen tila- seurantatutkimuksen (2018) mukaan asiakas voi päättää yksityisissä palveluissa julkista paremmin henkilökohtaisista asioistaan. Lisäksi sovittujen käyntiaikojen noudattaminen oli yksityisessä palvelussa tarkkaa.

Palveluseteli on toimiva vaihtoehto myös kotihoidossa. Sen avulla kunnat voivat mitoittaa toimintaansa joustavasti kysynnän mukaan. Kotitalousvähennykseen oikeuttavia kotitalous-, hoiva- ja hoitotöitä ostettiin vuonna 2016 arviolta reilulla 300 miljoonalla eurolla. Suurin osa hoiva- ja hoitotöiden kotitalousvähennyksen käyttäjistä on eläkeläisiä.

Lue koko selvitys tästä.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, 0400 37 4164

Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, 0400 43 6438

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.