Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.
Årets Kock och Årets Servitör 2019 semifinal och final ordnas den 4.-6.4.2019 i samband med Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. På bilden saknas semifinalisterna Teemu Boman och Matias Pietarinen. Bild: Santeri Stenvall/ELO-stiftelsen.

Semifinalen i Årets Kock 2019 och Årets Servitör 2019 går av stapeln under Vårmässans öppningsdag torsdagen 4.4. Årets Servitör final avgörs på fredagen 5.4., medan Årets Kock final avgörs på lördagen 6.4. Tävlingarna avslutas med en gemensam prisutdelning på lördag eftermiddag. Vinnaren i Årets Kock 2019 tilldelas ett stipendium på 10 000 euro av Suomen Messusäätiö och vinnaren i Årets Servitör 2019 tilldelas ett stipendium på 10 000 euro av Mara rf:s Henrik Bitten stipendiefond.

- I år erhöll vi vid uttagningen 33 högklassiga tävlingsbidrag, var av 15 deltagare valdes genom domararbete till semifinalen och en deltagare genom en publiktävling i sociala medier. I semifinalen tillreder kockarna sina tävlingsrätter framför en stor publik och under hög press i tävlingskökena. I finalen mäter vi deltagarnas professionella kunnande och mathantverk mer mångsidigare än tidigare år, berättar tävlingsledaren Heikki Liekola, köksmästare och Årets Kock 2014.

- I år har vi förnyat tävlingskonceptet i fråga om Årets Servitör. Våra fina samarbetsparter jämte deras produkter bidrar likväl till nya spännande detaljer i tävlingen. Vid sidan om kriterier för hållbar gastronomi, kommer vi att fästa uppmärksamhet vid arbetslivsinriktning i fråga om tävlingsuppgifterna, framhåller tävlingsledaren Maria Suihkonen, Årets Servitör 2013.

Huvuddomare för Årets Kock 2019 är köksmästare Henry Tikkanen, Restaurang Gösta och Årets Kock 2001. Huvuddomare för Årets Servitör 2019 är restauratör Petra Granqvist, Pet Ravintolat Oy Ab. I juryn för bägge FM-tävlingarnas semifinal och final medverkar toppnamn inom restaurangbranschen och dess utbildning både från Finland och internationellt.

- Tävlingsverksamheten för proffs utvecklar restaurangbranschen som en helhet samt förbättrar dialogen mellan branschens professionella, utbildningen, matkedjan och övriga nyckelaktörer nationellt. Tävlingsdeltagarna på toppnivå bidrar med ett stort engagemang och kunnande samt fungerar som positiva förebilder för unga. Tävlingarna genomförs inför publik och media tillsammans med ett brett samarbetsnätverk, för att synliggöra det otroliga kunnandet det finns inom kök och salservice i våra restauranger. Finlands goda rykte som en spännande matdestination växer sig allt starkare internationellt, sammanfattar Bettina Lindfors, direktör för ELO-stiftelsen.

Årets Kock och Årets Servitör FM-tävlingar arangeras årligen av ELO-Stiftelsen för främjande av finländsk matkultur tillsammans med ett brett samarbetsnätverk. Huvudsamarbetspartners är Messukeskus (Finlands Mässa), Metos Oy Ab, HKScan Oyj, Valio Oy Ab, Viking Line Oy Ab ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku.  Tävlingarnas samarbetsparter är Ainoa Winery Oy, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-tidningen, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, Meira, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland, Puljonki Oy, SLC rf, Vingruppen Finland och Vitriini-tidningen.

ÅRETS KOCK 2019 -semifinalistister

- Matias Pietarinen, HNH Coctail Tmi., Helsingfors
- Tiia Hänninen, Restaurang Piparkakkutalo, Tavastehus

Linker

Bilder på Årest Kock och Årets Servitör 2019 semifinalister, https://www.flickr.com/photos/elosaatio/albums/72157690288872953

Årets Kock / Vuoden Kokki www.vuodenkokki.fi
Facebook och Instagram @vuodenkokki #vuodenkokki #ruokakulttuuri

Årets Servitör / Vuoden Tarjoilija www.vuodentarjoilija.fi
Facebook och Instagram @vuodentarjoilija #vuodentarjoilija #juomakulttuuri

ELO-stiftelsen, www.elo-saatio.fi

Vårmässan 2019 / Kevätmessut 2019, www.kevätmessut.fi

Tilläggsinformation, intervjuförfrågningar:

Kirsi Yazan, utvecklingschef,
Årets Kock och Årets Servitör – tävlingsverksamhet, ELO-stiftelsen, tfn
050 439 3883, kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Bilder

Ladda ned bild
Årets Kock 2019 semifinalister, på bilden saknas Teemu Boman. Bild: Santeri Stenvall/ELO-stiftelsen.
Ladda ned bild
Årets Servitör 2019 semifinalister, på bilden saknas Matias Pietarinen. Bild: Santeri Stenvall/ELO-stiftelsen.

Följ ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Senaste pressmeddelandena från ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö