SENECA - ELÄMÄN LYHYYDESTÄ

Ajankohtaista puhetta suoraan nykyajan ihmisen sieluun. Juhana Torkin suomennoksina ilmestyvät kolme kirjoitusta piirtävät eloisan kuvan antiikin Rooman elämästä, mutta ovat samalla hämmästyttävän ajattomia opetuksia kenelle tahansa meistä.

Kirjan aloittaa Senecan appiukolleen kirjoittama teksti Elämän lyhyydestä, joka pohtii, miten käyttää viisaasti lyhyt ihmiselämä. Samaa ajankäytön teemaa hän jatkaa tekstissään Joutilaisuudesta. Viimeinen osa, Johdatuksesta, pureutuu kärsimyksen merkitykseen ihmisen elämässä.

Roomalaisen Senecan (noin 4 eKr.–65 jKr.) elämäntaidolliset tekstit puhuttelevat vahvasti nykyihmistä kahden vuosituhannen takaa. Seneca pohtii ajankohtaisia aiheita: Miten käyttää aika järkevästi? Miksi kiire on vahingollista? Miksi nautinnon tavoittelu ei johda onneen? Miksi hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita, ja mikä on paras tapa suhtautua epäonneen?

Juhana Torkki (s. 1977) on kirjailija, teologian tohtori, maamme eturivin vaikuttajien puhekouluttaja. Hänet tunnetaan kirjoistaan Puhevalta (2006), Neuvotteluvalta (yhdessä Sami Miettisen kanssa 2008), Tarinan valta (2014) sekä Puhevalta käyttöön (2015).

Kirja ilmestyy  27.4.2018.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.