Senioriliitto vaatii lisää valinnanvapautta sote-palveluihin!

Kansallinen senioriliitto ei hyväksy hallituksen esittämää 22 sote-maakunnan, eli hyvinvointialueen mallia. Pienimmillä maakunnilla ei ole resursseja turvata alueensa asukkaiden sote-palveluita. Riskinä on eriarvoisuuden kasvu Suomen eri alueiden välillä ja ikäihmisten palvelujen heikkeneminen kaikkialla maassa.

Kansallinen senioriliitto ry katsoo, että sote-uudistuksen painotuksen on oltava valinnanvapauden lisäämisessä, sote-palveluiden integraatiossa, laadun parantamisessa ja nopeassa hoitoon pääsyssä. Eduskunnan on tehtävä näiden tavoitteiden mukaisia täsmennyksiä sote-lakiesityksiin.

Senioriliitto kannattaa sote-palveluiden kehittämisessä monituottajamallia, jossa julkinen, yksityinen ja kolmas sektori tuottavat palveluja. Alueilla pitää olla mahdollisuus hyödyntää kaikkien toimijoiden osaamista.

Lisäämällä valinnanvapautta ikääntyneet saisivat nykyistä paremmat mahdollisuudet itse päättää, minkä toimijan, yrityksen tai yhteisön tuottamia palveluja he haluavat käyttää. Samalla kilpailu palvelun laadulla vahvistuu. Palveluseteleiden ja henkilökohtaisen budjetin käyttöä tulee kunnissa edelleen lisätä valinnanvapauden turvaamiseksi.

Ikäihmisten palvelujen laadun ja turvallisuuden valvontaa on lisättävä kaikilla tasoilla ja valvonnan on oltava asiantuntevaa ja luotettavaa. Sanktioita vanhusten huonosta kohtelusta on lisättävä.

Kansallisen senioriliiton keskeisenä tavoitteena on ikäystävällinen kotikunta. Seniorien hyvinvoinnin näkökulma tulee olla esillä päätettäessä esimerkiksi kunnan taloudesta, sosiaali- ja terveyspalveluista, asumisesta, asuinympäristöstä, kaavoituksesta ja liikenteestä.

Kansallinen senioriliitto ry kannustaa kaikkia ikääntyneitä käyttämään äänioikeuttaan ja tukemaan ehdokkaita, jotka ajavat seniorien asioita.

Anneli Taina, puheenjohtaja, puhelin 0400 852 626

Liitossa on 14 piirijärjestöä ja 158 paikallista senioriyhdistystä, jotka järjestävät monipuolista toimintaa kaikkialla Suomessa.Jäseniä on jo 25 000.

Kansallinen senioriliitto ja Kalastajan Kanava järjestävät Seniorit kalaan -päivän Vene-messuilla9.2.2023 09:51:05 EET | Tiedote

Suomen senioreista neljäsosa kalastaa, kalastus ylläpitää toimintakykyä. Kalastus on yksi suomalaisten suosituimmista harrastuksista. Luonnonvarakeskuksen mukaan 24 % yli 65-vuotiaista kalastaa, miehistä lähes 40 % ja naisista 13 %. Luonnossa liikkumisella ja kalastuksella on todettu olevan merkittäviä hyvinvointivaikutuksia ikään katsomatta. Senioreilla liikuntakyvyn ylläpito on varsin tärkeää arjen toimintakyvyn säilyttämisessä. Kansallinen senioriliitto ja verkkomedia Kalastajan Kanava kannustavat ikäihmisiä kalaan ja toteuttavat Seniorit kalaan -päivän Venemessuilla Helsingin messukeskuksessa torstaina 16.2.2023.