Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Senioripalvelut yhdenvertaistuvat

Jaa

Seniori-info pidentää palveluaikaansa 1.12. alkaen ja tarjoaa aiempaa monipuolisempaa neuvontaa helsinkiläisille ikääntyneille. Palveluajan pidentämisellä Helsingin kaupunki valmistautuu tarjoamaan senioripalvelut yhdestä numerosta, yhdellä yhteydenotolla.

Helsinki perustaa 1.12. keskitetyn palveluneuvonnan ja asiakasohjausyksikön HelppiSeniorin. Ensimmäisessä vaiheessa aloittaa HelppiSeniorin neuvonta, Seniori-info. Samaan aikaan aloittaa myös ruotsinkielinen asiakasohjaus.

Seniori-infosta apua myös yksinäisyyteen

Helsinkiläiset ikääntyneet ja heidän läheisensä saavat Seniori-infosta monipuolista tietoa Helsingin kaupungin, järjestöjen ja yritysten tapahtumista, harrastuksista ja palveluista.

"Meille Seniori-infoon voi soittaa melkein missä asiassa tahansa. Esimerkiksi, jos ikääntynyt on yksinäinen, tarvitsee apua kotiin tai muisti huolestuttaa. Lääkereseptin uusimisessa on parempi kuitenkin soittaa omalle terveydenhoitajalle terveysasemalle", neuvoo Seniori-infon esimies Marko Timonen.

Lisäksi ikääntyneille on avattu monipuolista tietoa tarjoavat Stadin seniori-info –verkkosivut osoitteessa www.hel.fi/seniorit.

Asiakkaaksi aina Seniori-infon kautta

Seniori-infon palveluajan pidentämisellä Helsinki valmistautuu tarjoamaan senioripalvelut – tietoa, tukea ja hoivaa – yhdestä numerosta, yhdellä yhteydenotolla. HelppiSeniorin koko toiminta alkaa helmikuun alussa. Silloin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus.

Helmikuusta alkaen ikääntyneen tulee ottaa yhteyttä Seniori-infoon silloinkin, kun hän tarvitsee esimerkiksi hoitoa kotiin tai kodin palvelutalosta. Seniori-infosta hänet ohjataan eteenpäin.

"Kun helsinkiläiset seniorit saavat neuvonnan, monen ammattilaisen palvelutarpeen selvittämisen, päätökset palveluista ja ohjauksen yhdestä paikasta, palvelut ovat tasalaatuiset ja yhdenvertaiset", arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari summaa HelppiSeniorin etuja.

HelppiSeniorin myötä palvelut voidaan kohdentaa ja räätälöidä paremmin. Myös paljon apua tarvitsevista ikääntyneistä voidaan ottaa kokonaisvaltaisemmin koppia.

"Nyt meille tulee selkeä vastuutaho, kun asiakasohjaaja toimii asiakkaan äänenä, hän koordinoi ja sovittaa yhteen palveluja asiakkaan kanssa. Seniorin palvelukokonaisuuden koordinointi ja seuranta korostuvat, kun tulevaisuudessa menemme monen tuottajan malliin. Asiakasohjaaja seuraa, että sovitut palvelut toteutuvat toivotulla tavalla", kertoo Tuulikki Siltari.

Seniori-info

HelppiSeniori

  • 1.12.17 aloittavat neuvonta eli Seniori-info ja ruotsinkielinen asiakasohjaus
  • Koko toiminta alkaa 1.2.2018, tällöin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus
  • Palveluverkosto, johon tulee 175 työntekijää (HelppiSeniori ei ole yksi fyysinen yksikkö)

Lisätietoa

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja
p. 040 3345 396, tuulikki.siltari@hel.fi

Marko Timonen, Seniori-infon esimies
p. 050 5521 430, marko.timonen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsinki jatkaa aktiivista kotihoidon kehittämistä9.7.2018 12:09Tiedote

Aluehallintovirasto (AVI) kehottaa Helsinkiä 5.7.2018 antamassaan, vuotta 2017 koskevassa valvontapäätöksessä kiinnittämään huomiota asiakasturvallisuuden varmistamiseen kotihoidossa riittävällä henkilöstömäärällä ja oman toiminnan valvonnalla. Nämä ovatkin tärkeitä ja keskeisiä edellytyksiä turvalliselle ja korkeatasoiselle kotihoidolle. Jatkamme tiivistä vuoropuhelua AVI:n kanssa. Olemme jo tehneet paljon näiden asioiden hyväksi viime vuodesta ja tulemme vielä tekemään lisää yhdessä asiakkaiden, omaisten ja henkilöstön kanssa. Ikääntyneiden turvallinen kotona asuminen on meidän kaikkien yhteinen tavoite. - Jatkamme pitkäjänteistä kotihoidon kehittämistyötä. Haluamme, että kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä voivat luottaa siihen, että he saavat meiltä apua silloin, kun he tarvitsevat, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja Seija Meripaasi kuvaa tilannetta. Mitä olemme jo tehneet Kotihoitoon on palkattu lisää työntekijöitä. Yhteensä tänä vuonna palkataan lisää 40 hoita

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstiedote 19.9.19.6.2018 22:19Tiedote

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 19.6. kokouksen päätötiedote on verkossa. Lautakunta hyväksyi tässä kokouksessa muun muassa kaupunginhallitukselle annettavan lausunnon huumeriippuvaisten turvallisista käyttötiloista. Lautakunta jätti pöydälle tiedoksi saamansa selvitystyön tulokset, jotka koskivat vaihtoehtoisien keinojen löytämistä leipäjonoille. Lautakunta jatkaa asian käsittelyä kesätauon jälkeen elokuussa. Lautakunnan syyskauden ensimmäinen kokous on tiistaina 14. elokuuta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme