Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Senioripalvelut yhdenvertaistuvat

Jaa

Seniori-info pidentää palveluaikaansa 1.12. alkaen ja tarjoaa aiempaa monipuolisempaa neuvontaa helsinkiläisille ikääntyneille. Palveluajan pidentämisellä Helsingin kaupunki valmistautuu tarjoamaan senioripalvelut yhdestä numerosta, yhdellä yhteydenotolla.

Helsinki perustaa 1.12. keskitetyn palveluneuvonnan ja asiakasohjausyksikön HelppiSeniorin. Ensimmäisessä vaiheessa aloittaa HelppiSeniorin neuvonta, Seniori-info. Samaan aikaan aloittaa myös ruotsinkielinen asiakasohjaus.

Seniori-infosta apua myös yksinäisyyteen

Helsinkiläiset ikääntyneet ja heidän läheisensä saavat Seniori-infosta monipuolista tietoa Helsingin kaupungin, järjestöjen ja yritysten tapahtumista, harrastuksista ja palveluista.

"Meille Seniori-infoon voi soittaa melkein missä asiassa tahansa. Esimerkiksi, jos ikääntynyt on yksinäinen, tarvitsee apua kotiin tai muisti huolestuttaa. Lääkereseptin uusimisessa on parempi kuitenkin soittaa omalle terveydenhoitajalle terveysasemalle", neuvoo Seniori-infon esimies Marko Timonen.

Lisäksi ikääntyneille on avattu monipuolista tietoa tarjoavat Stadin seniori-info –verkkosivut osoitteessa www.hel.fi/seniorit.

Asiakkaaksi aina Seniori-infon kautta

Seniori-infon palveluajan pidentämisellä Helsinki valmistautuu tarjoamaan senioripalvelut – tietoa, tukea ja hoivaa – yhdestä numerosta, yhdellä yhteydenotolla. HelppiSeniorin koko toiminta alkaa helmikuun alussa. Silloin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus.

Helmikuusta alkaen ikääntyneen tulee ottaa yhteyttä Seniori-infoon silloinkin, kun hän tarvitsee esimerkiksi hoitoa kotiin tai kodin palvelutalosta. Seniori-infosta hänet ohjataan eteenpäin.

"Kun helsinkiläiset seniorit saavat neuvonnan, monen ammattilaisen palvelutarpeen selvittämisen, päätökset palveluista ja ohjauksen yhdestä paikasta, palvelut ovat tasalaatuiset ja yhdenvertaiset", arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari summaa HelppiSeniorin etuja.

HelppiSeniorin myötä palvelut voidaan kohdentaa ja räätälöidä paremmin. Myös paljon apua tarvitsevista ikääntyneistä voidaan ottaa kokonaisvaltaisemmin koppia.

"Nyt meille tulee selkeä vastuutaho, kun asiakasohjaaja toimii asiakkaan äänenä, hän koordinoi ja sovittaa yhteen palveluja asiakkaan kanssa. Seniorin palvelukokonaisuuden koordinointi ja seuranta korostuvat, kun tulevaisuudessa menemme monen tuottajan malliin. Asiakasohjaaja seuraa, että sovitut palvelut toteutuvat toivotulla tavalla", kertoo Tuulikki Siltari.

Seniori-info

HelppiSeniori

  • 1.12.17 aloittavat neuvonta eli Seniori-info ja ruotsinkielinen asiakasohjaus
  • Koko toiminta alkaa 1.2.2018, tällöin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus
  • Palveluverkosto, johon tulee 175 työntekijää (HelppiSeniori ei ole yksi fyysinen yksikkö)

Lisätietoa

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja
p. 040 3345 396, tuulikki.siltari@hel.fi

Marko Timonen, Seniori-infon esimies
p. 050 5521 430, marko.timonen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstiedote 13.2.13.2.2018 21:55Tiedote

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan 13.2. kokouksen päätöstiedote on verkkosivuillamme. Lautakuntakunta jätti tässä kokouksessa seuraavat hankinnat pöydälle: kehitysvammaisten ja autismiskirjon henkilöiden asumispalvelujen hankinta kehitysvammaisten ja autismiskirjon henkilöiden työ- ja päivätoiminnan hankinta ja kuntouttavan työtoiminnan hankinta. Kokouksen esityslista liitteineen löytyy verkosta.

Kampanja: Toimi ennen kuin väkivalta karkaa käsistäsi13.2.2018 10:21Tiedote

Helsingin kaupunki kampanjoi yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa tänä keväänä lähisuhdeväkivaltaa vastaan teemalla Toimi ennen kuin väkivalta karkaa käsistäsi. Kampanjan avaustilaisuus on perjantaina 16.2. klo 9.00 Empiresalissa, Vanha Raatihuone, Aleksanterinkatu 20, Helsinki. Tervetuloa! Kampanjan käynnistää sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikansa. Tilaisuudessa julkistetaan muun muassa kampanjaan liittyvä video, jota esitetään Finnkinon elokuvateattereissa Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Tietoa kampanjasta löytyy 16.2. alkaen kaupungin nettisivulta www.kotiväkivalta.fi Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Lisätietoja Kaisu Ketola, sosiaali- ja kriisipäivystyksen johtava sosiaalityöntekijä/ Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtaja puh. 09 310 43064 kaisu.ketola@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ennakkotiedote 9.2.9.2.2018 15:14Tiedote

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan seuraava kokous on tiistaina 13. helmikuuta klo 16.15 alkaen. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa seuraavia asioita. Kilpailutuksella palveluja kehitysvammaisille ja työttömille Lautakunnalle esitetään, että se hyväksyisi periaatteet, joilla hankitaan kilpailutuksella kehitysvammaisille ja autisminkirjon henkilöille asumis- sekä päivä- ja työtoiminnan palveluja. Lisäksi esitetään, että lautakunta hyväksyisi myös periaatteet, joilla hankitaan työttömille kuntouttavaa työtoimintaa. Kuntouttavan työtoiminnan avulla halutaan parantaa työttömän työllistymien edellytyksiä ja elämänhallintaa. Kehitysvammaisten palvelut esitetään hankittavaksi neljäksi vuodeksi, kuntouttavan työtoiminnan kahdeksi vuodeksi. Kilpailutuksissa palveluja ei sitouduta hankkimaan tiettyä määrää, vaan niitä hankitaan asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Lisätietoja:ostopalvelupäällikkö Minna Eronen, p. 09 310 24859, minna.eronen@hel.fi (kehitysvammaisten

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme