Espoon kaupunki - Esbo stad

Servicetorgkonceptet vann stadsdirektörens innovationstävling

Dela
Servicetorgkonceptet och servicetorget i Iso Omena som skapades enligt konceptet vann en högklassig tävling.
Föredragen under evenemangen var utmärkta. Återigen var nivån på ansökningarna hög, konstaterade stadsdirektören Jukka Mäkelä. I bilden servicetorget i Iso Omena.
Föredragen under evenemangen var utmärkta. Återigen var nivån på ansökningarna hög, konstaterade stadsdirektören Jukka Mäkelä. I bilden servicetorget i Iso Omena.

Stadsdirektörens innovationstävling höll åter en hög standard. Vinnaren i innovationsserien var servicetorgkonceptet och servicetorget i Iso Omena som skapades som ett resultat av konceptet. På andra plats kom samutvecklingen av skolor och daghem tillsammans med företag, det vill säga KYKY-verksamheten.

Med servicetorgkonceptet utvecklar man tjänsterna så, att de blir mer kundorienterade och underlättar kommuninvånarnas vardag. Servicetorget i Iso Omena har funnits i ett drygt år och har visat sig vara en nyttig och kostnadseffektiv producerare av mervärde, synergism och samhörighet. De offentliga tjänsterna på servicetorget och de kommersiella tjänsterna som finns under ett och samma tak kompletterar varandra och kunderna har varit nöjda med servicetorgets goda tillgänglighet. I utvecklingen av konceptet har man ända från början fäst särskild uppmärksamhet vid kvaliteten på kundservicen. Servicetorgkonceptet och servicetorget i Iso Omena är ett slutresultat av utvecklingen av tjänster på stadsnivå och av principerna för Servicenätet 2020 i Esbo. Tävlingens jury konstaterade att konceptet kan tillämpas på ett omfattande sätt som olika kombinationer av tjänster, aktörer och lokaler. 

Tävlingen var mycket hård och på en god andra plats kom KYKY-verksamheten som utnyttjas inom bildningssektorn. Verksamheten går ut på att skolor och daghem, tillsammans med företag och samfund, utvecklar nya produkter och tjänster för att främja lärande, utveckling och välmående. Med hjälp av olika verksamhetssätt och avtalsgrunder kan skolgemenskapen, företagen och samfunden, aktörerna inom forskning och utveckling samt kommuninvånarna delta i samutvecklingen tryggt, systematiskt och effektivt. Allt fler elever och lärare testar att utnyttja den nya teknologin i lärande just inom KYKY-verksamheten. Dessutom främjar verksamheten utbildningsexport: den pedagogiska effekten hos produkter av företag som deltar ökar och Esbos referens är en merit ute i världen. Enligt tävlingens jury har en liknande systematisk och effektiv form av samutveckling inte tidigare genomförts i Finland eller internationellt.

Reservkrafter för föräldraskapet – bort med bollande belönades med ett hedersomnämnande. Ett sektorsövergripande team för första bedömning inom familjesocialarbetet betjänar familjer smidigare än tidigare och klienterna får de tjänster de behöver från ett och samma ställe. Familjens egen kontaktperson anpassar de olika tjänsterna som familjen behöver. Som samarbetspartner har kontaktpersonen en konsultationsgrupp med olika experter bl.a. från rådgivningen, vuxensocialarbetet, invandrartjänsterna och handikappservicen. Gruppen stöder kontaktpersonen eller skickar en medlem till hjälp för kontaktpersonen då familjens ärende kan främjas utan dröjsmål. Verksamhetsmodellen kan kopieras till olika ställen i Esbo och överföras direkt till den nya verksamhetsmiljön efter social- och hälsovårdsreformen. Tävlingsjuryn fäste uppmärksamhet vid att klienten aktivt är med om att lösa sin situation och ta ansvar.

Ett annat hedersomnämnande fick resultatområdet för ekonomi och förvaltning inom social- och hälsovårdssektorn med sin innovation som bygger på att förändra ledningens stöd så att det fokuserar på serviceproduktion. Experter inom ekonomi och förvaltning i sektorns stab förnyade systematisk sitt tänkesätt i en kundorienterad riktning. Utvecklingsarbetet gjordes i tätt samarbete med kunderna, det vill säga sektorledningen. Inom två år har ledningens tillfredsställelse med stabens stöd ökat. Personalens tillfredsställelse med arbetet, arbetsgemenskapen och ledningen har också ökat, sjukfrånvaron har minskat och arbetets effektivitet har förbättrats.

Jalkaklubi Espoo vann serien för potentiella innovationer

Såravdelning 1 vid Esbo sjukhus kom med den vinnande idén Jalkaklubi Espoo som är en modell för helhetsmässig vård av patienter med bensår och bensvullnad. Att grunda Jalkaklubi tillsammans med den specialiserade sjukvården och tredje sektorn skulle medföra förutom ekonomisk nytta också helhetsmässigt välmående för invånarna. Inom modellen skulle klienterna förbinda sig till att ta hand om sitt eget välmående. Modellen skulle minska klienternas sociala isolering och främja behandlingen och förebyggandet av sår. Den utvecklade behandlingen av sår skulle medföra kostnadseffektivitet genom att minska antalet sjukhusdagar och besök till hälsocentralen.

På andra plats i serien kom mobilapplikationen Kulttuurikaupunki inom evenemangs- och kulturtjänsterna. Den planerade applikationen är ett virtuellt kulturhus med intressanta kulturupplevelser som alla invånare har tillgång till via sina egna mobilapparater. Applikationen kan användas för bland annat filmer, musikframföranden, verkstäder och direktsändningar från konserter. Applikationen produceras först för kulturenhetens bruk men den kan utvidgas också till att gälla andra tjänster inom staden.

Ansökningarna deltar i Laatukeskus tävling för årets kvalitetsinnovation

I stadsdirektörens innovationstävling lämnades in 34 ansökningar. Finalisterna bjöds in på ett tillfälle för pitching där de presenterade sina innovationer på tre minuter för tävlingens jury och ledningens forum. 

Tävlingen ordnades för sjätte gången tillsammans med Laatukeskus. Esbos ansökningar deltar i Laatukeskus nationella tävling för årets kvalitetsinnovation. Vinnarna av de olika serierna presenteras i Slush 30.11.2017. De nationella vinnarna går vidare till Laatukeskus internationella tävling (Quality Innovation Award) vars vinnare belönas i Bilbao i Spanien 7.2.2018.

Nyckelord

Kontakter

Tillägsinformation om stadsdirektörens innovationstävling:


stadsdirektör Jukka Mäkelä
tfn 046 877 3953


utvecklingschef Jaana Suonsaari
Serviceutveckling, Koncernstaben, Esbo stad
tfn 043 825 3083


Tillägsinformation om servicetorget i Iso Omena:
chef för servicetorget Juha-Pekka Strömberg
tfn 043 826 8538

Bilder

Föredragen under evenemangen var utmärkta. Återigen var nivån på ansökningarna hög, konstaterade stadsdirektören Jukka Mäkelä. I bilden servicetorget i Iso Omena.
Föredragen under evenemangen var utmärkta. Återigen var nivån på ansökningarna hög, konstaterade stadsdirektören Jukka Mäkelä. I bilden servicetorget i Iso Omena.
Ladda ned bild

Om

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Följ Espoon kaupunki - Esbo stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye