Setlementti Tampereen video nuorista kehitysvammaisista taiteentekijöistä festivaaliesitykseen Etelä-Koreassa

Dokumentissa nuoret työstävät puupiirrosgrafiikkaa Tampereen yliopistollisen sairaalan seinille. Jukka esittelee koevedosta teoksesta ”Kalle sienessä”, joka on Salvador Dalin innoittama.

Setlementti Tampere ry:n viestintäsuunnittelija Leevi Ikonen kertoo, että festivaalihuomio lämmittää mieltä, muttei ole videon keskeisin tavoite.

- Kuva Rohkeudesta toimii sosiaalityön apuvälineenä. Videon tehtävänä on rohkaista erityisnuoria puhumaan oikeuksistaan ja ilmaisemaan itseään. He ovat meille se tärkein yleisö, sanoo Ikonen.

NEO-OmaPolun yksikönjohtajan, Valtteri Rantasen mukaan taide ja itseilmaisu edesauttavat tehokkaasti oikeusturvan toteutumista.

- Monesti ajatellaan, ettei kehitysvammainen ihminen voi ymmärtää omaa parastaan. Ihminen oppii uskomaan tähän ja hyväksikäytön riski kasvaa. Itseilmaisu opettaa rohkeutta ja itsenäistä päätöksentekoa.

NEO-OmaPolun taidepajanohjaaja Hannele Ala-Keskinen puoltaa Rantasen näkemystä.

- Moni ei ole koskaan päättänyt itse, syökö tummaa vai vaaleaa leipää. Siitä on edettävä pienin askelin. Värien valitseminen on monelle iso juttu, kuvailee Ala-Keskinen.

Ala-Keskisen mukaan taidepajan nuorista on hauskaa, että heidän ajatuksiaan kuunnellaan toisella mantereella asti.

- Sellainen auttaa uskomaan, että omilla mielipiteillä on merkitystä. Ihminen rohkaistuu todennäköisemmin puhumaan, kun on kerran tullut kuulluksi. Ei kukaan synny rohkeana.

Video on osa Oikeusministeriön rahoittamaa Setlementti Tampereen Hae Apua –kampanjaa, joka julkaistaan toukokuussa. Kampanjan tavoitteena on parantaa haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten oikeusturvaa.

Kuva Rohkeudesta -lyhytdokumentti

Valtteri Rantanen, NEO-OmaPolun yksikönjohtaja
valtteri.rantanen@setlementtitampere.fi

Leevi Ikonen, kampanjan viestintäsuunnittelija, videon ohjaaja
leevi.ikonen@setlementtitampere.fi

Jaana Kymäläinen, viestintäjohtaja, Suomen Setlementtiliitto
jaana.kymalainen@setlementti.fi, 0505772262

Nooran ”Sudet sateenkaarella” esittää pelottavan asian humoristisessa valossa.

Setlementti Tampere ry edistää ja tukee ihmisten hyvinvointia, yhdenvertaisuutta sekä osallisuutta yhteiskunnassa. Setlementti on läsnä ihmisten arjessa ja kutsuu heitä yhteiseen kanssakäymiseen. Setlementti Tampereen palveluksessa on noin 70 työntekijää. Heidän lisäkseen toiminnassa on mukana suuri joukko vapaaehtoisia sekä työllistettyjä, harjoittelijoita ja opiskelijoita. Setlementti Tampere on Suomen Setlementtiliiton jäsen ja sen toiminta perustuu kansainvälisen setlementtiliikkeen arvoihin. Setlementtityön arvot ovat rohkeus ja luottamus, paikallisuus ja yhteisöllisyys sekä yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus. www.setlementtitampere.fi