Setlementtiasunnot tuo yhteisöllistä asumista Borgströminmäelle – 108 uutta kotia saa asukkaansa

Setlementtiasuntojen uusimmassa vuokratalossa Helsingin Laajasalon Borgströminmäellä hyödynnetään tehokkaasti maalämpöä ja aurinkosähköä. Ensimmäiset asukkaat muuttivat uusiin, yhteisöllisyyttä tarjoaviin koteihinsa marraskuun alussa.

Borgströminmäen kodit edustavat kaupunkiasumisen uusia muotoja. Setlementtiasunnot tuottaa kestävään kehitykseen perustuvaa elinympäristöä, jossa rakentamisessa ja asumisessa otetaan huomioon ekologiset ja yhteisöllisyyttä lisäävät tekijät.

– Setlementtiyhtiöiden tarkoitus on tarjota kohtuuhintaista asumista kaikenikäisille, erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille. Asukkaiden rooli onkin asuntotuotannossamme seiniä tärkeämpää. Haluamme eri-ikäisiä ja eritaustaisia ihmisiä yhdistävää rakentamista ja että asumisessa tuntuu yhteisöllisyys, sanoo Setlementtiasunnot Oy:n toimitusjohtaja Heli Kotilainen.

Borgströminmäen taloissa on 108 asuntoa, joista 20 on kehitysvammaisille. Kahta kuusikerroksista rakennusta yhdistää kaikille vuokralaisille avoimet yhteistilat, jossa voidaan järjestää kerhoja, perhetapahtumia tai vaikkapa naapureiden kohtaamisia kahvikupin tai leivontahetken parissa. Taloissa työskentelee myös yhteisökoordinaattori, joka innostaa ja tukee asukkaita asumiseen liittyvissä asioissa.

Talojen rakentamisessa on panostettu vahvasti ekologisuuteen. Kaikissa asunnoissa on lattialämmitys, joka saadaan maalämmöstä. Rakennusten katoille asennetut aurinkosähköpaneelit tuottavat osan maalämpöjärjestelmän tarvitsemasta sähköstä. Kesäaikana aurinkosähköllä voidaan tuottaa myös lämminkäyttövesi ja maalämpökaivoja voidaan ladata rakennusta jäähdyttämällä.

– Rakennusten tontilla on 14 maalämpökaivoa, joista otetaan talojen lämmitysenergia. Maalämpö pumpataan neljällä pumpulla lattialämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen, Setlementtiasuntojen elinkaarijohtaja Janne Haverinen kertoo Borgströminmäen asuntojen edistyksellisestä ekologisesta talotekniikasta.

Setlementtiasunnot toimii yhteiskunnallisesti kestävän asumisen tuottajana. Hankevalmisteluissa tehdään yhteistyötä vastuullisten kumppanien kanssa ja panostetaan paikallisiin palveluihin, ekologisuuteen ja hankintaketjujen eettisyyteen.

– Haluamme kannustaa rakentamisen koko arvoketjua yhä vastuullisempaan toimintaan ja kehittää ekologisuuteen ja yhteisöllisyyteen liittyviä malleja. Esimerkiksi yhteiskäyttöiset sähköautot ja viljelypalstat voivat kuulua uudenlaiseen kaupunkiasumiseen, Heli Kotilainen summaa.

Heli Kotilainen
Setlementtiasunnot Oy
Setlementtiasumisoikeus Oy
heli.kotilainen@setlementtiasunnot.fi

Setlementtiasunnot Oy on yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Setlementti tuo asumiseen ihmiskeskeisyyttä, ihmisten taitojen ja osaamisen tunnistamista sekä erilaisuuden hyväksymistä. Setlementtiasunnot Oy on yhteisöjen rakentaja, asumisen palvelujen moniosaaja ja yhteiskunnallisesti kestävän asumisen tuottaja.

Hima & Strada: Asunnottomuus on ihmisoikeusloukkaus17.10.2018 09:22:24 EESTTiedote

Kansainvälinen Setlementtiliitto: demokratian puolesta pitää taistella14.6.2018 13:12:41 EESTTiedote