Seuraavaksi Oopperajuhlilla huippuvierailu Madridista

Savonlinnan Oopperajuhlien viimeinen festivaaliviikko tarjoaa huippuoopperaa Madridista. Teatro Real tuo ensi-iltaan maanantaina musiikillisesti häikäisevän oopperan Puritaanit. Keskiviikkona Teatro Real ja Oopperajuhlat yhdistävät voimansa Sibeliuksen Kullervossa.

Puritaanit, kuva Javier del Real / Teatro Real

Bellinin Puritaaneissa yhdistyvät romanttisen melodraaman parhaat ainekset: mukana on nuoria rakastavaisia, poliittista juonittelua ja kiihkeää draamaa. Vincenzo Bellinin Puritaanit tunnetaan erityisesti musiikin kauneudesta.

Teatro Real esittää Puritaanit Olavinlinnassa neljänä iltana ma 31.7., ti 1.8., to 3.8. ja pe 4.8. Esitykset johtaa Evelino Pidò, jota pidetään todellisena Bellini-asiantuntijana. Elviran roolissa laulavat bel canto -kuningattareksi tituleerattu, australialaislähtöinen sopraano Jessica Pratt sekä Maria José Moreno. Arturon roolissa esiintyvät tenorit Celso Albelo ja Francesco Demuro. Muut tekijät ja esiintyjät löydät tästä.

Savonlinnan Oopperajuhlat on toteuttanut merkittävää kulttuurituontia ja kutsunut vierailevia oopperataloja Savonlinnaan jo 30 vuoden ajan. Tällä viikolla Olavinlinnassa on esiintynyt Moskovan Bolshoi-teatteri.

Sibeliuksen Kullervo toteuttaa Suomi 100 -teemaa: Tehdään yhdessä

Savonlinnan Oopperajuhlakuoro, Teatro Realin kuoro ja orkesteri, laulajasisarukset Johanna Rusanen-Kartano ja Ville Rusanen sekä kapellimestari Leif Segerstam yhdistävät voimansa ja taituruutensa keskiviikkona 2.8. Päättäjäisviikon konsertissa soi Sibeliuksen komea Kullervo-sinfonia.

”On suuri kunnia, että juuri meitä pyydettiin esittämään tämä teos vierailumme aikana”, sanoo Teatro Realin taiteellinen johtaja Joan Matabosch. ”Se osoittaa, kuinka universaalia Sibeliuksen taide on.”

Mahtavan 80-henkisen ammattilaismieskuoron harjoittamisesta vastaa Oopperajuhlakuoron johtaja Matti Hyökki. ”Minulla on ollut oikein hyviä kokemuksia suomalaisten ja vieraskielisten kuorojen yhteisesiintymisistä. Yhteisesiintymiset ovat hirveän hauskoja ja innostavia tilanteita, joissa suomalainen musiikki on se voittava osapuoli”, Hyökki sanoo.

Bellini: Puritaanit
ma 31.7., ti 1.8., to 3.8. ja pe 4.8. klo 19
teosesittelyt Riihisaaren maakuntamuseolla esityspäivinä klo 17

Sibelius: Kullervo