Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 6. marraskuuta ja jatkuu lauantaihin 11. marraskuuta asti. Äänestää voi ennakkoon esimerkiksi monissa kauppakeskuksissa kotipaikkakunnasta riippumatta. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18. marraskuuta, jolloin äänestetään kotiseurakunnan äänestyspaikassa kello 11–20.

Helsingissä ennakkoäänestyspaikkoja on ti–pe kello 12–19 ja la kello 11–18 muun muassa Narinkkatorilla, Redissä, kauppakeskus Kaaressa ja Malmintorilla. Äänestyspaikoissa tarjotaan vaalikahvit äänestäjille.

Helsingissä vaaleilla valitaan jäsenet sekä seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa että yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymälle kuuluvissa asioissa. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.

”Ketkä juuri nyt tarvitsevat eniten apua? Miten olemme läsnä helsinkiläisten lapsiperheiden arjessa? Äänestämällä voit vaikuttaa asioihin, jotka parantavat helsinkiläisten elämää”, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sanoo.

Äänestyspaikalla saa äänestyskoppiin mukaansa kaksi äänestyslippua, joista valkoisella äänestetään ehdokasta kirkkovaltuustoon ja oranssilla seurakuntaneuvostoon. Ehdokkaan numerot ovat ehdokasesitteessä merkitty samalla värillä kuin oikeaan äänestyslippuunkin. Oranssilla taustalla oleva numero siis oranssiin vaalilippuun ja valkoinen valkoiseen.

Valkoisella äänestyslipulla äänestettävä yhteinen kirkkovaltuusto päättää muun muassa seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Yhteinen kirkkovaltuusto myös jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Oranssilla äänestyslipulla äänestettävä seurakuntaneuvosto taas johtaa Helsingin seurakuntayhtymään kuuluvan paikallisseurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvostot päättävät oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat myös seurakuntaneuvostojen toimialaan.

”Kirkkoa muutetaan paikallisesti. Pysyvät muutokset syntyvät ruohonjuuritasolla vaikuttamalla. Arki ratkaisee kirkon kohtalon. Siksi #minunkirkkoni kaipaa ääntäsi”, kannustaa äänestäjiä Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala.

Ensi vuoden alusta Helsingissä on 17 suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä seurakuntaa, kun Meilahden ja Töölön seurakunnat yhdistyvät uudeksi Töölön seurakunnaksi.

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla kirkon jäsenellä on äänioikeus. Jos täyttää 16 vuotta viimeistään varsinaiseen vaalipäivään eli 18. marraskuuta mennessä, saa äänestää. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Äänestäjä tarvitsee äänestystä varten mukaansa henkilöllisyystodistuksen (ajokortin, passin tai henkilökortin). Helsingin seurakuntien äänioikeutetut ovat saaneet kotiinsa vaalikirjeen, joka sisältää ilmoituskortin äänioikeudesta, seurakunnan tervehdyksen ja kuvallisen ehdokasesitteen. Ennakkoäänestys sujuu jouhevammin, jos äänestäjillä on mukanaan postissa tullut ilmoituskortti. Äänestää voi kuitenkin ilmankin korttia.

Kaikki Helsingin ennakkoäänestyspaikat löytyvät täältä.

Lisätietoa vaaleista: seurakuntavaalit.fi ja www.helsinginseurakunnat.fi/vaalit

Kirkko Helsingissä muodostuu 18 suomenkielisestä ja kolmesta ruotsinkielisestä ev.-lut. seurakunnasta. Helsingin seurakunnissa on noin 350 000 jäsentä.