Seurakuntavaalien suurimmat ääniharavat Lauttasaaressa

Seurakuntavaalien korkeimmat äänestysprosentit Helsingissä löytyvät Munkkiniemen 17,5 % (14,9 %) ja Lauttasaaren 16,6 % (16,5 %) seurakunnista. Lauttasaaren seurakunta sai myös 16–17-vuotiaat äänestämään. Kyseisestä ikäluokasta 14 % käytti äänioikeuttaan. Helsingin seurakuntien äänestysprosentti pysyi neljän vuoden takaisessa 11,3 prosentissa (11,3 %).
Ääntenlaskenta alkamassa Vuosaaren seurakunnassa. Kuva: Jenna Lehtonen

Helsingin seurakuntien luottamushenkilöiksi yhteiseen kirkkovaltuustoon vuosiksi 2019–2022 valittujen keski-ikä on n. 50 vuotta. Yhteisen kirkkovaltuuston 91 valtuutetusta yli puolet, 62 % on naisia ja 38 % miehiä. Kirkkovaltuustoon valittiin 51 uutta valtuutettua eli  yli puolet. Yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin vain viisi alle 30-vuotiasta.

Seurakuntavaalien ääniharavat tulevat Lauttasaaren seurakunnasta. Seurakuntaneuvostoon valittiin Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä 374 äänellä (uusi). Kirkkovaltuustopaikkansa uusivat KTM Juha-Pekka Sihvonen, joka keräsi 376 ja seurakuntapastori Kristiina Kartano 344 ääntä. Isot äänimäärät keräsivät myös keskustakirjastonjohtaja Anna-Maria Soininvaara Tuomiokirkkoseurakunnasta sekä Ville Jalovaara Vuosaaren seurakunnasta.

Töölön seurakunnan kuusi valittua kirkkovaltuutettua ovat kaikki naisia, muun muassa partiojohtaja ja Allianssin toiminnanjohtaja Anna Munsterhjelm, eduskuntaryhmän pääsihteeri Laura Rissanen uusivat paikkansa ja FT Eija-Riitta Korhola nousi uutena valtuustoon

Valtuustoon valittiin myös muita laajemminkin tunnettuja nimiä kuten muusikko, Jukka Leppilampi (uusi) ja Setan pj. Juha-Pekka Hippi Tuomiokirkkoseurakunnasta sekä näyttelijä-suntio Sara Paavolainen (uusi) Oulunkylän seurakunnasta.

Yhdenvertaisuusasiantuntija Anni Valovirta (uusi) Munkkiniemestä, toimittaja Tiiu Pohjalainen (uusi) Pakilan seurakunnasta sekä toiminnanjohtaja Otto Lehtipuu (uusi) Paavalin seurakunnasta.

Kannelmäen seurakunnasta jatkaa dosentti, lääkintäkenraalimajuri Timo Sahi, hallituksen puheenjohtaja Peter Fryckman Herttoniemen seurakunnasta sekä kaupunginvaltuutettu, TM Hanna Mithiku Munkkiniemen seurakunnasta.

Seurakuntavaalien äänestysprosentti Helsingissä on 11,3 % (2014/ 11,3 %), joista yli puolet äänesti ennakkoon. Äänestämässä kävi kaikkiaan lähes 32 800 helsinkiläistä seurakunnan jäsentä.

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Kimmo Holappa, p. 040 5962 007, kimmo.holappa@evl.fi
tiedottaja Erja Piipponen, p. 09 2340 2498, erja.piipponen@evl.fi
keskusvaalitoimikunnan puheenjohtaja Stefan Forsén, p. 050 3110 321, stefan.forsen@evl.fi
informatör Nina Österholm, p. 050 337 6319, nina.osterholm@evl.fi

Ääntenlaskenta alkamassa Vuosaaren seurakunnassa. Kuva: Jenna Lehtonen

Kirkko Helsingissä muodostuu 18 suomenkielisestä ja kolmesta ruotsinkielisestä ev.-lut. seurakunnasta. Helsingin seurakunnissa on yli 350 000 jäsentä.