Siilinjärven apteekki valittiin jo toistamiseen Vuoden Opetusapteekiksi

Pohjois-Savossa sijaitseva Siilinjärven apteekki on palkittu toistamiseen Vuoden Opetusapteekkina. Valinta julkistettiin perjantaina Farmasian Päivien avajaisissa Helsingissä.

Vuoden Opetusapteekiksi valitussa Siilinjärven apteekissa farmasian opiskelijoiden harjoittelun ohjaaminen on ollut pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Valintaperusteissa painoi apteekissa harjoitelleiden antama kouluarvosana, joka oli viime vuodelta täysi kymppi.

– Olemme äärimmäisen kiitollisia tästä tunnustuksesta. Valinta oli suuri positiivinen yllätys, kertoo apteekkari, farmasian tohtori Pekka Karttunen.

Vuoden Opetusapteekki -pokaali tekee paluun Siilinjärvelle, sillä apteekki palkittiin myös vuonna 2003.

Päävastuu opetuksesta proviisoreilla

Apteekkiharjoittelu on olennainen osa farmaseutin ja proviisorin opintoja. Yliopisto opettaa teorian, mutta kaksi pitkää harjoittelujaksoa apteekissa varmistavat, että opiskelija hallitsee myös käytännön työt, kuten apteekin rutiinit ja tuotteet.

Kuopion kupeessa sijaitsevassa Siilinjärven apteekissa harjoittelee vuosittain kaksi Itä-Suomen yliopistosta opiskelevaa farmasian opiskelijaa. Apteekissa on parikymmentä vakituista työntekijää, joista jokainen osallistuu opastamiseen.

Päävastuu koulutuksesta on opetuksen vastuuproviisoreilla, Timo Hännisellä ja Vesa Karttusella. Proviisorit tekevät jokaiselle oppilaalle henkilökohtaisen opetussuunnitelman yliopiston antamien ohjeiden mukaisesti.

Opiskelijoiden ohjaaminen motivoi koko henkilökuntaa ylläpitämään omaa osaamista ja ammattitaitoa. Opiskelijat pitävät myös työyhteisön vireänä, koska heidän myötään kahvipöytään saadaan uusia puheenaiheita.

Apteekin näkökulmasta harjoittelu on hyvä tapa rekrytoida vakituisia työntekijöitä. Harjoittelun aikana ehtii tutustua puolin ja toisin kunnolla.

– Meillä on ollut erittäin hyviä, reippaita ja oma-aloitteisia farmasian opiskelijoita, joista osa on jäänyt meille töihin, proviisori Timo Hänninen kehuu.

Tunnustus opiskelijapalautteen perusteella

Vuodesta 1992 lähtien jaettu Vuoden Opetusapteekki -tunnustuspalkinto myönnetään vuosittain apteekille, jossa farmaseutin ja proviisorin opintoihin kuuluva harjoittelu on järjestetty esimerkillisellä tavalla.

Palkittava apteekki valitaan opiskelijapalautteen perusteella. Valinnasta päättää koulutusyksikköjen ja apteekkialan järjestöjen edustajista koostuva työryhmä.

Farmaseutin ja proviisorin opintoihin kuuluvan, yhteensä puolen vuoden apteekkiharjoittelun, suorittaa apteekeissa vuosittain noin 600 farmasian opiskelijaa.

Liitteenä julkaisuvapaa kuva. Kuvaaja: Petri Jauhiainen

Kuvateksti: Opiskelijat Taika-Pilvi Suviranta (vas.) ja Jasmin Vartiainen ovat opiskelleet apteekkityötä proviisori Timo Hännisen (edessä.) ja proviisori Vesa Karttusen ohjauksessa.

Lisätietoja: proviisori Timo Hänninen, Siilinjärven apteekki, p. 017 368 1600, timo.hanninen@siilinapteekki.fi tai yliopistonlehtori Piia Siitonen, Itä-Suomen yliopiston Farmasian laitos, p. 040 355 2509, piia.siitonen@uef.fi

Pieni Roobertinkatu 14

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.