Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Broileriuntuvikko punnittavana. Kuva: Katariina Latva, MTK (vapaa käyttöoikeus, kuvaaja mainittava)

– Huoli tuotantoa laajentaneista ja nuorista velkoja lyhentävistä tuottajista on kova, toteaa MTK:n siipikarjanlihaverkoston puheenjohtaja, marttilalainen Eeva Korimäki.

Luonnonvarakeskuksen marginaalitilastoista voidaan nähdä, että koronapandemian sekoittamat globaalit markkinat ovat syösseet hyödykemarkkinoiden hinnat huimaan kasvuun ja se tuntuu myös suomalaisilla kotieläintiloilla ohenevana kannattavuutena, myös broilerituotannossa. Tuottajahinnat eivät ole nousseet, päinvastoin ne ovat olleet pienessä laskussa.

Samaan aikaan siipikarjanlihan kulutus kasvaa sellaista tahtia, että se ohittaa kulutusmäärissä sianlihan aivan lähitulevaisuudessa. Vuonna 2020 siipikarjanlihaa kulutettiin Suomessa 152 miljoonaa kiloa (luullisena lihana), mutta tuotettiin 145,3 miljoonaa kiloa. Tuotannon ja kulutuksen kasvutahti oli 4 % vuonna 2020, eikä kasvu ole laantumassa.

– Tuotanto laahaa kysynnän perässä vuodesta toiseen. Emme ole vielä lähelläkään omavaraisuutta Suomessa ja erityisesti ravintolasektorilla broilerinliha on edelleen varsin usein tuontitavaraa. Myös uusilla kuntapäättäjillä on tässä nyt tekemisen paikka siinä, että kiinnittäisivät jatkossa kunnan ruokapalveluiden hankinnoissa parempaa huomioita laatukriteereihin, muistuttaa Korimäki.

Tuottajan pussissa kulutuksen kasvu ei näy. Osittain tähän vaikuttaa se, että kaupan hinnoittelujaksot ja -tavat eivät huomioi alkutuotannon kasvavia kustannuksia. Ilmeisesti mekanismia hintojen tarkistamiseksi ei ole, jos panosmarkkinoissa tapahtuu suuria yllättäviä muutoksia. MTK:n siipikarjanlihaverkosto peräänkuuluttaakin terveempien kauppatapojen perään, että teurastamoteollisuudella olisi mahdollisuus huomioida tuottajahinnoissaan vallitseva tuotantopanosten markkinatilanne paremmin.

Odotamme alana myös paljon, että vientimarkkinat Kiinaan aukeaisivat. Suomalaisen broilerin jalka on Euroopan tervein, ja sillä aasialaisten kelpaisi herkutella. Toivomme todella, että tämäkin kauppareitti erinomaiselle tuotteellemme aukeaa. Olemme iloisia siitä, että suomalainen teollisuus on saanut EU:n menekinedistämisrahoitusta myös siipikarjanlihan viennin edistämiseksi, Korimäki päättää toiveikkaana.

MTK:n liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi, 040 1719 070
MTK:n siipikarjanlihaverkoston puheenjohtaja Eeva Korimäki, 044 4846 567

Kuvat

Lataa
Broileriuntuvikko ja juomapaikka. Kuva: Katariina Latva, MTK (vapaa käyttöoikeus, kuvaaja mainittava)
Lataa
Broiletriuntuvikkoja hallissa. Kuva: Katariina Latva, MTK (vapaa käyttöoikeus, kuvaaja mainittava)
Lataa

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Lihatilojen kannattavuus on kriisissä — MTK Lihavaliokunta vaatii taloudellista vastuullisuutta koko elintarvikeketjuun, sillä kotieläintilojen ahdinko syvenee tuotantopanosten hintojen noustessa26.8.2021 10:56:40 EEST | Tiedote

MTK:n lihavaliokunta tuo esiin vakavan huolen lihatilojen voimakkaasti heikentyneestä kannattavuudesta. Pitkittynyt kannattavuusvaje yhdistettynä tuotantopanosten hintojen nousuun vaarantaa kotimaisen lihantuotannon jatkuvuuden ja erityisesti kehittymisen. Tilanne koskee kaikkia lihantuotantosuuntia. Lihatilojen omat toimet kannattavuuden parantamiseksi on loppuun käytetty, eikä tukipolitiikasta ole odotettavissa apua. Suomalaisen vastuullisesti tuotetun ruuan ja lihan arvostus on kuitenkin korkealla – ainakin puheissa.

MTK:n sikaverkosto on huolissaan Suomen heikosta ohrasatotilanteesta – katovuosi olisi monelle tilalle taloudellinen katastrofi18.8.2021 10:48:59 EEST | Tiedote

Tilojen oma rehuviljan tuotanto on tärkeä asia Suomen sikataloussektorilla. Ohraa käytetään raaka-aineena myös panimo- ja alkoholijuomateollisuudessa, jonka sivutuotteena valmistettava ohravalkuaisrehu on merkittävä lisävalkuaisen lähde sianlihantuotannossa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan huono satovuosi tarkoittaa sika-alalle sitä, että ruokinnan viljaa on alettava etsimään oman tilan ulkopuolelta, pahimmillaan tuontimarkkinoilta. Tämä nostaa entisestään tilojen tuotantokustannuksia muiden tuotantopanosten kuten energian ja lannoitteiden hintojen nousukierteessä.