Siirrätkö hammaslääkäripelkoa lapsillesi? Vinkit vanhemmille: näin tuet hammaslääkäriä pelkäävää lasta

Jopa puolet suomalaisista pelkää hammaslääkäriä, ja moni saattaa tietämättään siirtää pelkoaan omille lapsille. Onneksi pelkopotilaan hoitoa voi suunnitella jo etukäteen, ja tarvittaessa lapsen hampaan paikkaus voidaan tehdä vaikka nukutuksessa.

Mukavat kokemukset hammaslääkärissä lapsena ja nuorena kannustavat huolehtimaan hammaslääkärikäynneistä.

Monelle lapselle hammaslääkäri on jännittävä kokemus. Joskus pelko on niin paha, että lapsi ei suostu istumaan hoitotuoliin tai edes tulemaan hammaslääkärin huoneeseen. Oral Hammaslääkäreiden suuhygienistin Arian Riatsonin mukaan tällaisissa tapauksissa vanhempien kannattaa kääntyä lasten hammashoitoon ja pelkopotilaisiin erikoistuneen hammaslääkärin puoleen.

”Henkilöstö ymmärtää, onko kyseessä jännitys vai paha pelkotilanne ja he osaavat reagoida tilanteeseen oikealla tavalla”, Lasten Oralissa, Erottajan toimipisteessä Helsingissä työskentelevä Riatson kertoo.

Riatsonin mukaan hammaslääkärin pelko on monesti lapsilla uusien tilanteiden pelkoa, sillä on luonnollista, että lapset jännittävät uusia asioita.

”Pelkoa ilmenee myös silloin, jos lapsella on ollut aiempia epämiellyttäviä kokemuksia hammaslääkäristä tai perusterveydenhuollosta”, Riatson sanoo.

Joskus myös vanhemmat siirtävät omaa pelkoaan lapsille.

”Jos lapsi oppii vanhemmalta, että hammaslääkärissä käynti on jännittävä asia, hän alkaa itsekin jännittää hammaslääkäriä”, Riatson kertoo.

Lapsipotilaisiin erikoistuneessa hammaslääkärissä lapsen luottamus ansaitaan: ”Suuhun ei koskaan hyökätä”

Lasten hammashoitoon ja pelkääviin lapsipotilaisiin erikoistuneella Lasten Oral -hammaslääkäriasemalla hammaslääkäri esittelee lapselle kaikki laitteet, joita hän käyttää.

”Lapsen suuhun ei koskaan hyökätä, vaan lääkäri kertoo lapselle koko ajan, mitä tehdään ja hoito etenee pienin askelin”, Riatson kertoo.

Lapsen kanssa voidaan sopia, että hän saa koska tahansa keskeyttää hoidon, esimerkiksi nostamalla kättä.

”Tärkeintä on rakentaa luottamus lapsen ja lääkärin välille. Luottamus lähtee siitä, että lääkärissä luodaan rento, empaattinen ja ystävällinen tunnelma”, Riatson kertoo.

Ystävällinen ilmapiiri luodaan jo vastaanottoaulassa.

”Täällä ei tuoksu kliininen hammaslääkäri. Vastaanottotila on värikäs: se sisältää esimerkiksi kirjoja, piirtopeilejä ja säkkituolin. Kun jokainen löytää itselleen sopivaa tekemistä, lapsi aistii heti vastaanottotilassa, että tämähän on kiva paikka”, Riatson sanoo.

Hoito suunnitellaan yhdessä vanhempien kanssa - lasta voidaan hoitaa myös nukutuksessa

Pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri suunnittelee hoidon yhdessä vanhempien kanssa. Kun suun ja hampaiden tarkastus onnistuu, on aika miettiä mahdollista jatkohoitoa.

Vaikeisiin toimenpiteisiin voidaan tarvittaessa käyttää myös lääkitystä.

”Vaihtoehtoina ovat esilääkitys, ilokaasu tai yleisanestesia. Jos hoito vaatii esilääkitystä tai nukutuksen, hoitokerta käydään vanhempien kanssa yksityiskohtaisesti läpi ennen toimenpidettä”, Riatson sanoo.

Hänen mukaansa nykyisin lasten hammaslääkäripelosta puhutaan avoimemmin, mikä on helpottanut lapsiperheiden tilannetta.

”Vanhemmat ovat tietoisia siitä, että heidän lapsensa ei ole ainoa pelkopotilas. Myös eri menetelmiä on tuotu enemmän esille. Vanhemmat tietävät, että eri keinoja on olemassa ja lasta voidaan hoitaa juuri hänelle sopivalla tavalla”, Riatson sanoo.

Fakta: Vinkit vanhemmille - miten voit tukea hammaslääkäriin tulevaa lasta?

- On tärkeää, että lapsi tottuu käymään hammaslääkärissä pienestä pitäen. Mukavat ja kivuttomat kokemukset hammaslääkärissä lapsena ja nuorena kannustavat huolehtimaan hammaslääkärikäynneistä, ja siten hammaslääkäripelkoa ei pääse syntymään.
- Tee hammashoito tutuksi lapselle: Lapselle voi lukea hammaslääkäristä kertovia kirjoja, jotta asia ei jää vieraaksi. Kirjat voivat vähentää lapsen jännitystä.
- Kiinnitä huomiota siihen, miten puhut lapselle hammaslääkäristä. Jos jännität itse hammaslääkäriä, älä siirrä jännitystä eteenpäin puheessa lapselle.
- Kun lapsi tulee hammashoitoon, vanhempi voi olla hoitotilanteessa koko ajan mukana, mikä voi rauhoittaa tilannetta.
- Vanhempi voi tuoda lapsensa myös pelkopotilaisiin erikoistuneen suuhygienistin vastaanotolle: hoidossa välineitä voidaan katsella rauhassa ja hoitotuoliin voidaan totutella ajan kanssa.

viestintäjohtaja

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii noin 80 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Jarkko Jokinen Oral Hammaslääkärit Oyj:n liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi20.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Lehdistötiedote 20.2.2019. MBA Jarkko Jokinen on nimitetty Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”) liiketoimintajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.4.2019 alkaen. Jokinen vastaa tehtävässään yhtiön hammaslääkäriasemien verkoston kasvusta ja tuloksesta sekä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydestä. Jokinen toimii myös yhtiön varatoimitusjohtajana ja raportoi tehtävässään Oralin toimitusjohtajalle.