Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.

Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.

Vaativaan infrarakentamiseen keskittyvä Kreate on siltojen siirtotekniikan hallitseva markkinajohtaja Suomessa. Kesän ja syksyn aikana Kreate urakoi kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoitiin metrohistorian ensimmäinen siirtomenetelmällä uusittu ratasilta.

– Meillä on erittäin osaavat ja motivoituneet ammattilaiset, jotka pystyvät vastaamaan kaikkein haastavimpiinkin siltahankkeisiin. Lisäksi käytössämme on ainutlaatuinen siltojen siirtämiseen kehittämämme kalusto. Osaamisemme ja tekniikkamme ovat hioutuneet kustannuksiltaan kilpailukykyisiksi ja teknisesti erittäin luotettavaksi, kertoo Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen johtaja Sami Rantala.

Siirtomenetelmällä sillanrakentamisen liikennehaitat jäävät pienemmiksi

Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Tästä syystä sillanrakentamista siirtomenetelmällä suositaan varsinkin rautateillä.

Tyypillisesti ratakatkot kestävät 24–48 tuntia, minkä aikana vanha silta puretaan pois ja uusi silta siirretään paikalleen.

– Näin lyhyt aikaikkuna vaatii erittäin vahvaa osaamista rakentamisen suunnittelun ja valmistelevien töiden sekä itse siirtotapahtuman osalta. Ratakatkon aikana töitä tehdään 24/7, eikä tuumaustunteihin ja harha-askeleihin ole varaa, Rantala kuvailee.

Kreate on vahvistanut vuosien varrella osaamistaan kasvattamalla ja kouluttamalla omaa henkilöstöä siirtomenetelmään sekä tehnyt kalustoinvestointeja, joilla mahdollistetaan useat siirtotyöt saman kauden aikana. Lisäksi mittava alihankintaverkosto toimii apuna siirtokatkoissa.

Suomen pisin siirtotekniikalla toteutettava ratasilta rakennetaan Lappeenrantaan: 48 tunnin siirtorutistus vaatii erityisen tarkan suunnittelun ja toteutuksen

Kreatella on alkanut Lappeenrannassa projekti, jossa rakennetaan uusi Lauritsalan eteläinen alikulkusilta, puretaan vanha silta sekä tehdään radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt. Monivaiheisessa ja vaativassa urakassa tehdään talven ja kevään aikana ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten sillan siirtoratojen suunnittelu.

– Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa ensi juhannuksena, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen 48 tunnin ratakatkon aikana, Rantala kertoo.

– Haastavuutta tuo myös ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Sillan siirtoradat suunnitellaan ottaen huomioon alikulkevien teiden ja kevyenliikenteenväylien tarpeet mahdollisimman hyvin.

Lauritsalan eteläinen alikulkusilta sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Ratasillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki–Imatra-ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta. Lauritsalan alikulkukusilta valmistuu kokonaisuudessaan marraskuussa 2022. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Kreaten siltaosaamista arvostetaan suuresti ja tilauskannassa on useita erittäin merkittäviä siltahankkeita, kuten kaksi Suomen suurinta siltaurakkaa. Kruunuvuorensillan Kreate toteuttaa työyhteenliittymänä YIT:n kanssa sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen allianssiurakan kehitysvaiheen Väyläviraston kanssa.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Yksi Kreaten kauden 2021 siirtomenetelmällä rakentamista silloista oli Kipparlahden metrosilta Helsingissä. Kyseessä oli Suomen metrohistorian ensimmäinen sillan uusiminen, joka toteutettiin siirtomenetelmällä.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden17.6.2022 11:30:46 EEST | Tiedote

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi25.5.2022 12:57:44 EEST | Tiedote

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.