Kreate Group Oyj

Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia

Jaa

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.

Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.
Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.

Vaativaan infrarakentamiseen keskittyvä Kreate on siltojen siirtotekniikan hallitseva markkinajohtaja Suomessa. Kesän ja syksyn aikana Kreate urakoi kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoitiin metrohistorian ensimmäinen siirtomenetelmällä uusittu ratasilta.

– Meillä on erittäin osaavat ja motivoituneet ammattilaiset, jotka pystyvät vastaamaan kaikkein haastavimpiinkin siltahankkeisiin. Lisäksi käytössämme on ainutlaatuinen siltojen siirtämiseen kehittämämme kalusto. Osaamisemme ja tekniikkamme ovat hioutuneet kustannuksiltaan kilpailukykyisiksi ja teknisesti erittäin luotettavaksi, kertoo Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen johtaja Sami Rantala.

Siirtomenetelmällä sillanrakentamisen liikennehaitat jäävät pienemmiksi  

Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Tästä syystä sillanrakentamista siirtomenetelmällä suositaan varsinkin rautateillä.

Tyypillisesti ratakatkot kestävät 24–48 tuntia, minkä aikana vanha silta puretaan pois ja uusi silta siirretään paikalleen.  

– Näin lyhyt aikaikkuna vaatii erittäin vahvaa osaamista rakentamisen suunnittelun ja valmistelevien töiden sekä itse siirtotapahtuman osalta. Ratakatkon aikana töitä tehdään 24/7, eikä tuumaustunteihin ja harha-askeleihin ole varaa, Rantala kuvailee.

Kreate on vahvistanut vuosien varrella osaamistaan kasvattamalla ja kouluttamalla omaa henkilöstöä siirtomenetelmään sekä tehnyt kalustoinvestointeja, joilla mahdollistetaan useat siirtotyöt saman kauden aikana. Lisäksi mittava alihankintaverkosto toimii apuna siirtokatkoissa.

Suomen pisin siirtotekniikalla toteutettava ratasilta rakennetaan Lappeenrantaan: 48 tunnin siirtorutistus vaatii erityisen tarkan suunnittelun ja toteutuksen


Kreatella on alkanut Lappeenrannassa projekti, jossa rakennetaan uusi Lauritsalan eteläinen alikulkusilta, puretaan vanha silta sekä tehdään radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt. Monivaiheisessa ja vaativassa urakassa tehdään talven ja kevään aikana ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten sillan siirtoratojen suunnittelu.

– Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa ensi juhannuksena, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen 48 tunnin ratakatkon aikana, Rantala kertoo.

– Haastavuutta tuo myös ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Sillan siirtoradat suunnitellaan ottaen huomioon alikulkevien teiden ja kevyenliikenteenväylien tarpeet mahdollisimman hyvin.

Lauritsalan eteläinen alikulkusilta sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Ratasillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki–Imatra-ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta. Lauritsalan alikulkukusilta valmistuu kokonaisuudessaan marraskuussa 2022. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Kreaten siltaosaamista arvostetaan suuresti ja tilauskannassa on useita erittäin merkittäviä siltahankkeita, kuten kaksi Suomen suurinta siltaurakkaa. Kruunuvuorensillan Kreate toteuttaa työyhteenliittymänä YIT:n kanssa sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen allianssiurakan kehitysvaiheen Väyläviraston kanssa.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.
Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.
Lataa
Yksi Kreaten kauden 2021 siirtomenetelmällä rakentamista silloista oli Kipparlahden metrosilta Helsingissä. Kyseessä oli Suomen metrohistorian ensimmäinen sillan uusiminen, joka toteutettiin siirtomenetelmällä.
Yksi Kreaten kauden 2021 siirtomenetelmällä rakentamista silloista oli Kipparlahden metrosilta Helsingissä. Kyseessä oli Suomen metrohistorian ensimmäinen sillan uusiminen, joka toteutettiin siirtomenetelmällä.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme