Sijoittajien kiinnostus jatkui toukokuussa – rahastoihin 1,2 miljardia uutta pääomaa

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin toukokuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa, kun se oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Toukokuussa sijoitettiin kaikkiin päärahastoluokkiin uusia pääomia. Osakerahastoihin sijoitettiin yhteensä 154 miljoonaa euroa, lyhyen koron rahastoihin 599 miljoonaa euroa ja pitkän koron rahastoihin 155 miljoonaa euroa uusia pääomia. Yhdistelmärahastoihin sijoitettiin 240 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 19 miljoonaa euroa uusia varoja.

Osakerahastot

1 210

58 250

Yhdistelmärahastot

1 077

30 294

Pitkän koron rahastot

31 983

Lyhyen koron rahastot

1 871

16 957

Vaihtoehtoiset rahastot

8 540

1 167

5 142

146 024

Toukokuussa keskeiset osakeindeksit hakivat suuntaa kuukauden aikana. Yhdysvalloissa julkistettiin huhtikuun inflaatioluvut, jotka aiheuttivat hermostuneisuutta globaalisti osakemarkkinoilla. Inflaation kiihtyminen yli odotusten lisää pelkoa rahapolitiikan kiristymisen tarpeesta pidemmällä aikavälillä. Rahapolitiikan mahdollisesta suunnan muutosta antoivat näkemystä myös Yhdysvaltojen keskuspankin pöytäkirjamerkinnät, joissa osa keskuspankkiireista haluaisi jo keskustella arvopapereiden osto-ohjelman vähentämisestä. Euroalueella ei ole huolta yli odotusten kiihtyvästä inflaatiosta. Keskuspankkien ja valtioiden elvytystoimet ovat historiallisen suuria, joten osa rahasta hakeutuu edelleen matalaa korkotasoa tuottoisampiin sijoituskohteisiin.

Pitkät korot hakivat myös suuntaa toukokuussa. Yhdysvaltojen inflaatiolukujen kehitys heijastui myös valuuttakursseihin ja euroalueen pitkiin korkoihin. Saksan 10 vuoden joukkovelkakirjalainan korkotaso nousi noin 25 % yhden päivän aikana. Myös euroalueen eteläisten valtioiden 10 vuoden joukkovelkakirjalainojen koroissa nähtiin merkittäviä muutoksia. Euroalueen pitkät korot kuitenkin lopulta laskivat huhtikuun tasolle.

Euroalueen lyhyissä koroissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. Lyhyen koron rahastoihin nettomerkintöjä tehtiin laajasti Pohjoismaihin sijoittaviin rahastoihin. Talouden elpymisen myötä yrityksille syntyy nyt voittovaroja, joille etsitään negatiivisen korkotason sijasta positiivista korkotuottoa.

”Inflaatiohuolet näkyvät osakemarkkinoilla, mutta kuukausittain säännöllisesti säästävä rahastosijoittaja nukkuu yönsä edelleen hyvin. Uuden Tilastokeskuksen vuoden 2019 varallisuustutkimuksen mukaan 34 prosentilla, eli 954 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia. Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 6 200 euroa. Kuten edellisen 12 kuukauden poikkeuksellisen hyvien tuottojen pohjalta voi arvioida, niin yli miljoonan raja on todennäköisesti jo ylitetty.” arvioi asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin globaalisti, Pohjois-Amerikkaan ja kehittyville markkinoille sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 254 miljoonaa euroa.Pääomia lunastettiin Japaniin, Tyynenmeren alueelle ja Suomeen sijoittavista rahastoista yhteensä 124 miljoonaa euroa. Pohjoismaihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 3,52). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä

Tuotto
12 kk (ka.)

7 147

Pohjoismaat

8 376

Eurooppa

7 519

Pohjois-Amerikka

7 029

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

6 654

Maailma

18 546

Toimialarahastot

1 606

1 210

58 250

Pitkän koron rahastoissa uusia varoja sijoitettiin toukokuussa pääasiassa globaalisti ja euroalueen luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 180 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin pääasiassa globaalisti korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavista rahastoista, yhteensä 35 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavat rahastot 10,6 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi myös parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 4,06).

Tuotto
12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

5 768

Luokitellut yrityslainat EUR

9 972

Korkeariskiset yrityslainat EUR

3 771

Valtioriski maailma

-3,0 %

Luokitellut yrityslainat maailma

7 475

Korkeariskiset yrityslainat maailma

1 572

Kehittyvät markkinat

3 297

31 983

Rahastoraportti, toukokuu 2021

Markkinakatsaus, toukokuu 2021

Tilastokeskuksen vuoden 2019 varallisuustutkimuksen mukaan 34 prosentilla, eli noin 954 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia.Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 6 200 euroa.Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0 - 10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Pankkibarometri: Pankinjohtajat odottavat yritysluottojen kysynnän kasvavan18.6.2021 08:13:18 EEST | Tiedote

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on näkyvissä suhdanteen muutos. Yritysten luotonkysyntä oli pitkään alavireistä, mutta kevään 2021 aikana luottoja on myönnetty enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän odotuksissa on näkyvissä selkeätä kasvua nyt myös investointeja varten. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana ja odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat myös hyvät. Barometrikysely II/2021 tehtiin pankinjohtajille touko-kesäkuun vaihteessa.

Osinkojen uusi lähdevero ei istu verojärjestelmään – asiantuntijaryhmältä kotimaista omistajuutta tukeva linjaus8.6.2021 14:09:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmän loppupäätelmä, että osinkojen uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman, on tasapainoinen ja kotimaista omistajuutta tukeva linjaus. Työryhmän mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Työryhmä julkisti mietintönsä tiistaina 8.6.2021.