Sijoitusrahastoihin 10 miljoonaa euroa uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 10 miljoonaa euroa uuttaa pääomaa. Kuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 117 miljardia euroa.

Eniten uusia sijoituksia tehtiin lyhyen koron rahastoihin, lähes 100 miljoonaa euroa. Myös vaihtoehtoiset rahastot ja yhdistelmärahastot keräsivät uusia pääomia. Sen sijaan pitkän koron rahastoista ja osakerahastoista lunastettiin sijoituksia. Vuoden alusta lukien vaihtoehtoiset rahastot ovat keränneet eniten uusia sijoituksia. Tänne luetaan muun muassa kiinteistö- ja asuntorahastot, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosien aikana.

heinäkuu 2018

vuoden alusta

Osakerahastot

44 607

Yhdistelmärahastot

22 927

Pitkän koron rahastot

30 423

Lyhyen koron rahastot

14 473

Vaihtoehtoiset rahastot

4 738

117 167

Heinäkuussa tasapainoiltiin kauppasodan ja hyvien talouslukujen ristiaallokossa. Yhdysvaltojen ja EU:n osalta kauppasodan uhka hälveni ainakin toistaiseksi, kun Jean-Claude Juncker ja Donald Trump tapasivat sopuisissa merkeissä Washingtonissa. Kiinaa kohtaan Trump on sen sijaan yhä aggressiivisempi ja on uhkaillut jopa satojen miljardien dollareiden tulleilla.

Yhdysvalloissa talous porskuttaa vahvasti, yli neljän prosentin vuosivauhdilla. Eniten kasvuun vaikutti toisella kvartaalilla yksityinen kulutus, johon lienee vaikuttanut etenkin veroleikkaukset ja hyvä työllisyystilanne. Investoinnit sen sijaan supistuivat. Euroalueella talouskasvu hiukan hidastui, mutta on vielä hyvässä reilun kahden prosentin vuosivauhdissa.

Hyvien talouslukujen myötä osakekurssit olivat myötätuulessa euroalueella ja Yhdysvalloissa. Aasian pörsseissä näkyy sen sijaan selvemmin kauppasodan aiheuttamat huolet. Shanghain pörssi on ollut alamäessä vuoden alusta asti, joka heijastelee laajemminkin pelkoja Kiinan talouden heikkenemisestä. Kiinan valuutta juan on heikentynyt suhteessa Yhdysvaltojen dollariin, mikä on osaltaan lieventänyt kiinalaistuotteille asetettujen tuontitullien vaikutusta niiden hintoihin.

”Yritysten tulosten kasvu on ollut niin vahvaa, että osakekurssien noustessa hitaammin osakkeiden arvostustaso on laskenut lähelle pitkän aikavälin keskiarvoa. Osakkeita ei siis voida pitää erityisen kalliina, jos ei nyt halpoinakaan. Epävarmuus kauppasodasta on aiheuttanut kuitenkin sen, että varoja on siirretty rahamarkkinoille odottamaan selkeämpiä aikoja”, arvioi johtava asiantuntija Elina Erkkilä Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoista eniten varoja sijoitettiin Pohjois-Amerikkaan, yhteensä 35 miljoonaa euroa. Kyseinen rahastoluokka ylsi myös parhaaseen euromääräiseen vuosituottoon 14,6 prosentin tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 1,1). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

heinäkuu 2018

Toimialarahastot

1 414

44 607

Pitkän koron rahastoista eniten varoja lunastettiin euroalueen valtionlainoihin sijoittavista rahastoista, yhteensä 214 miljoonaa euroa. Globaalisti luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavat rahastot puolestaan keräsivät 114 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät kuitenkin euroalueen valtionlainoihin sijoittavat rahastot 0,9 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sharpen mittarilla parhaiten menestyivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat (Sharpe 12 kk 1,0).

Nettomerkinnät heinäkuu 2018

30 423

Rahastoraportti, heinäkuu 2018

Markkinakatsaus, heinäkuu 2018

Tilastokeskuksen vuoden 2016 varallisuustutkimuksen mukaan 31 prosentilla, eli 841 697 kotitaloudella, on rahastosijoituksia. Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 5 000 euroa kotitaloutta kohden.

Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli heinäkuun lopulla yhteensä 475 kpl.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.