Silakkaraati palkitsi vuoden parhaat silakkatuotteet Stadin Silakkamarkkinoilla

Perinteiseen tapaan Stadin Silakkamarkkinoiden avajaispäivänä kokoontunut Silakkaraati on jälleen palkinnut vuoden parhaat tuotteet. Voittajat löytyivät Tirmosta ja Taivassalosta.
Silakkaraadin voittajat Magnus Nyholm ja Pirjo Salonen, kuva: KIm Öhman

1970-luvulta saakka vaihtuvin jäsenin toiminut Silakkaraati valitsee vuosittain kolme parasta tuotetta Stadin Silakkamarkkinoiden tarjonnasta kategorioissa Vuoden maustekala sekä Silakkayllätys. Raati antaa tuotteille pisteitä perustuen makuun, ulkonäköön, tuoksuun ja koostumukseen.

Vuoden maustekala -sarjan pääpalkinnon voitti Magnus Nyholm Tirmosta. Toiseksi tulivat Leif ja Gerd Bergman Getasta Ahvenanmaalta ja kolmanneksi Jörgen ja Johanna Kellgren Pellingistä. Tuomaristo painotti valinnoissaan erityisesti maun vivahteita ja suutuntumaa.

Silakkayllätys-sarjassa voiton vei Pirjo ja Reima Salosen tillisilakka Taivassalosta. Tuomariston vakuutti kaunis esillepano sekä pippurisen raikas ja tasapainoinen maku. Toiseksi tuli Krister Hellströmin chilisilakka Inkoon Degerbystä ja kolmanneksi Liisa Vainion suutarinlohi Taivassalosta. Kaikki palkitut tuotteet ovat myynnissä kalastajien myyntipisteillä.

Ruoka- ja kalastusalan ammattilaisista sekä silakkaruokien ystävistä koostuvassa Silakkaraadissa olivat mukana apulaispormestari Daniel Sazonov, kalastusbiologi Malin Lönnroth Kalatalouden keskusliitosta, Benjamin Skwarek Helsingin nuorisoneuvostosta, Svenska kulturfondenin toimitusjohtaja Sören Lillkung, Marjukka Mikkola Uudenmaan Martoista, eritysiasiantuntija Elina Ovaskainen Maa- ja metsätalousministeriöstä, Hufvudstadsbladetin toimittaja Jonas von Wendt, Finlandia-talon keittiöpäällikkö Mika Jokela sekä ruoan ja koulutuksen asiantuntija Viivi Maskulin.

“Kunnianhimo, osaaminen ja intohimon taso olivat korkealla. Joukosta jotkut halusivat jalostaa klassikoita ja jotkut taas luoda jotain aivan uutta – kuten kaikilla luovilla aloilla”, sanoo Silakkaraadin puheenjohtajana toiminut Sören Lillkung.

Stadin Silakkamarkkinoita vietetään Kauppatorilla lauantaihin 8. lokakuuta saakka. Sunnuntaina 9. lokakuuta Silakkamarkkinoiden jälkeen Kauppatorin valtaa perinteinen Purjelaivapäivä.

Silakkaraadin voittajat Magnus Nyholm ja Pirjo Salonen, kuva: KIm Öhman
Vuoden 2022 Silakkaraati, kuva: Kim Öhman