Siltalan syksyn kotimaiset romaanit ovat ilmestyneet – Englund, Huotarinen, Hotakainen, Lignell, Ollikainen, Turunen

Kaikki Siltalan syksyn kotimaiset romaanit ovat nyt ilmestyneet: Anna Englundin esikoisteos LAUTAPALTTOO, Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI, Vilja-Tuulia Huotarisen DRIVE-IN, Raakel Lignellin ensimmäinen romaani KEVÄTUHRI, Aki Ollikaisen KRISTUKSEN TOINEN TULEMINEN sekä Eeva Turusen SIVISTYNYT JA MIELLYTTÄVÄ IHMINEN.

Esikoiskirjailija Anna Englundin Lautapalttoo on romaani kuolemasta ja rajoja uhmaavasta rakkaudesta. Hienon vastaanoton saaneen kirjan päähenkilö Elena on arkkuverstaan perinteenjatkaja, miniä ja vaimo. Kuolema on arkinen työtoveri ja elämä soljuu tutuissa uomissaan. Kun arkkua saapuu ostamaan erikoinen nainen Helsingistä, kaikki järjestykset menevät sekaisin. Romaani liikkuu 1930-luvun Pohjanmaalla ja Helsingissä.

Vilja-Tuulia Huotarisen romaani Drive-in on romaani hitaista ja nopeista siirtymistä, kivistä ja rohkeudesta, jota muutosten hyväksyminen vaatii. Siinä nostatetaan drive-in-teatteria tuuliselle saarelle, mahdotonta unelmaa, ja puretaan vanhoja liittoja, lukkoon lyötyjä tarinoita. Samalla opetellaan olemaan rikkomatta: vain katsotaan toisesta näkökulmasta, pohjoiselta saarelta käsin, ihmistä, kansaa ja kuolemaa silmiin.

Geologi Ella on tottunut tutkimaan kiviä, ja kivien perässä hän matkustaa Islantiin – vaikka oikeastaan myös erään sydämen perässä. Islanti näyttää hehkuvan silmissä, mutta nopeiden käänteiden saari tekee kävijälleen vaikeita kysymyksiä. Niitä ei pelkää Ellan siskontytär Vala, joka saapuu paikalle mielessään vaivalloinen rakennushanke ja mukanaan muistot Ellan isästä, joka on kuollut leikkauspöydälle sydämensiirron aikana. Kivet, sydämet, pelot ja toiveet: kaiken on lopulta siirryttävä paikaltaan ja mentävä uuteen järjestykseen.

Kari Hotakaisen Opetuslapsi-romaanin päähenkilön Marian tähänastinen elämä kiertyy kolmen päivän aikana vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, entiselle työpaikalleen. Mukaansa hän sieppaa kolme ihmistä, joilta vaatii synnintunnustusta. Poliisin Karhuryhmä piirittää asemaa.

Kolmen päivän aikana Maria tekee tilit selviksi tavalla, joka pakottaa myös lukijan miettimään elämän tarkoitusta, keskiluokkaisen elämäntyylin ongelmia ja omaa osaansa yhden aikakauden viimeisellä kielekkeellä.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta Hotakaisen esikoiskirjan ilmestymisestä. Juhlavuoden kunniaksi hän julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan kohti. Romaani on ollut todellinen arvostelumenestys.

Raakel Lignellin romaanissa Kevätuhri päähenkilöllä Rebekalla on kaikki, mistä hän nuorena haaveili: kansainvälinen ura kapellimestarina ja perhe, tyylikäs ja luotettava aviomies Erik, kepeyttä ja iloa pulppuava 5-vuotias Ester sekä täysi-ikäisyyttä lähestyvä Frida Erikin ensimmäisestä liitosta.

Rebekalle pääroolissa pysyy kuitenkin aina musiikki. Musiikki on pyhin, se on kieli, jota Rebekka parhaiten osaa ja ymmärtää.

Hän harjoituttaa Stravinskyn Kevätuhria, ja samalla hänen oman elämänsä perustukset alkavat järkkyä.

Kepeän ja värikylläisen pinnan alta alkaa paljastua tummia sävyjä: kipua, menetystä ja häpeää, joka on siirtymässä sukupolvelta toiselle. Koko perhe joutuu kasvokkain oman elämänsä valheiden ja piilotettujen, tiedostamattomien petosten kanssa.

Aki Ollikaisen Kristuksen toinen tuleminen -romaanissa oopperatenori Aarne Oden saa kesken maaseutukiertueensa syksyllä 1914 verensyöksyn, josta hän vaivoin selviää hengissä. Aarnella todetaan tuberkuloosi. Hänet passitetaan keuhkotautiparantolaan, kuoleman rajalla riutuvien valtakuntaan.

Samaan aikaan pohjoisessa syrjäkylässä saarnamiehen ja talollisen Kustaa Anttolan elämä suistuu raiteiltaan, kun Kristus ilmestyy ikkunan taakse kuuntelemaan hänen saarnaansa.

Esikoisromaanillaan Nälkävuosi Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon voittaneen Ollikaisen neljännen romaanin kohtaukset ovat kuin ekspressionistisia maalauksia, jotka kurkottavat näkyvän maailman tuolle puolen.

Mitä tehdä, kun rakas ukki on kuollut ja ukin talo pitää tyhjentää, uurna valita sekä hautajaiset järjestää – ja samaan aikaan parisuhde osoittaa kriisiytymisen merkkejä ja niin sanottu työelämä vaatii omansa? Tähän kysymykseen haarukoi vastausta Eeva Turusen Sivistynyt ja miellyttävä ihminen -teoksen valloittava kertoja, joka on perinyt ukilta arkkitehdin ammatin ja hiukan muutakin. Kertoja yrittää suoriutua kaikesta täydellisesti vain huomatakseen, ettei mistään voi suoriutua täydellisesti.

Ukin taloa tyhjennettäessä ei tapahdu tyhjenemistä, vaan päälle vyöryy herrakerhoja, pukukangasta, piirustusrullia, sabluunoita, leivoskuitteja, kilometritolkulla kaitafilmiä. Ahtaalle joutunut kertoja luotaa suhdettaan tärkeään sukulaiseen; toinen jalka marginaalissa hän vastustaa ukin konservatiivisuutta mutta joutuu myöntämään, että osa arvoista virtaa sukupolvissa eteenpäin.

Eeva Turunen tekee uudella teoksellaan romaanitaiteelle saman kuin palkitulla, muun muassa Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon saaneella esikoisteoksellaan Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa novellitaiteelle: taivuttaa sen täysin omakseen. Suvereenin kielenkäyttäjän monipuolisella proosatyömaalla kipu murtuu nauruksi.

Siltalan kevät 2023: Tammikuussa tarjolla datakapitalismia, vaeltavia vainajia ja huipputekijän ensimmäinen romaani21.12.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Siltalan kevätkausi on monipuolinen ja korkeatasoinen. Sen avaa Timo Harakan kirjoittama teos DATAKAPITALISMI KRIISIEN MAAILMASSA. Tammikuussa ilmestyvät myös muun muassa Harry Salmenniemen ensimmäinen romaani VARJOTAJUNTA sekä suuren suosion saaneen uuden kotimaisen dekkarisarjan Mortui non silent toinen osa, VAELTAVAT VAINAJAT. ///Tiedotteessa linkki kevään katalogiin.///

Siltalan syksyn kaikki käännöskaunokirjat ovat ilmestyneet – Laadukasta kaunokirjallisuutta Ruotsista Baltiaan ja Itävallasta Pohjois-Makedoniaan.3.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Siltalan syksyn ohjelmassa on kaksi romaania Baltiasta: liettualaisen Ricardas Gavelisin VILNAN POKERI sekä latvialaisen Jānis Jonevsin DOOM 94. Pohjoismakedonialaista kirjallisuutta edustaa Goce Smilevski romaanillaan FREUDIN SISAR. Itävaltalaisen Eva Menassen romaani on nimeltään DUNKELBLUM. Suomessakin lukijoiden suurta suosiota nauttivan hollantilaisen Herman Kochin uusi romaani on PÄÄOSASSA SOPHIA. Robert Thorogoodin THAMESJOEN MURHAT on perinteinen brittidekkari. Syksyn käännösrunoutta edustaa ruotsalaisen Ann Jäderlundin SYVÄ RAKKAUS EI KETÄÄN.