Siltalan tammikuun kirjat

VIIKKO 3

SILLAN SYNTY on freskomainen romaani jättimäiseltä siltatyömaalta. Ranskalaiselta Maylis de Kerangalilta on aiemmin julkaistu suomeksi kaksi kirjaa, lukijoiden ja kriitikoiden kiittämät Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät (2016) ja Maailma käden ulottuvilla (2019). Kirjan ovat suomentaneet Ville Keynäs ja Anu Partanen.

Viime vuosina novellikokoelmillaan ilahduttanut Harry Salmenniemi palaa runouden pariin, häneltä ilmestyy runoteos KUUME.

Tsekkiläisen, Pariisissa pitkään asuneen Patrik Ouredníkin EUROPEANA – 20. VUOSISADAN LYHYT HISTORIA on pyörryttävä sukellus Euroopan 1900-luvun tapahtumiin. Teos on sirpaleinen, toisteinen ja absurdi kuten koko rikki revitty Eurooppa 1900-luvulla. Kirjan on suomentanut Eero Balk.

Seija Sartin kirjoittama kirja JUSSI POHJAKALLIO – KOVA JÄTKÄ KAMERA KÄDESSÄ kertoo nimensä mukaisesti Pohjakalliosta, joka oli 1950-60-luvuilla kansainvälisesti arvostettu "Suomen ahkerin lehtikuvaaja" ja myöhempinä vuosikymmeninä maamme ammattivalokuvauksen tekninen uranuurtaja. - Ilmestyy 20.1.

**********'

VIIKKO 4

Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. Loistava romaani yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. - Embargo 27.1.

Lokakuussa 1981 suomalainen Anja B. ampui norjalaisen aviomiehensä kuoliaaksi kiväärillä.  Oslolainen käräjäoikeus ei ainostaan vapauttanut Anja B:tä murhasyytteestä vaan historiallisesti totesi tapahtuneeseen syylliseksi vainajan, joka oli pahoinpidellyt vaimoaan julmasti vuosikausia. Laura Lindstedtin ja Sinikka Vuolan 101 TAPAA TAPPAA AVIOMIES varioi Anja B:n tarinaa erilaisten metodien avulla älykkäästi, koskettavasti ja hirtehisen hauskasti. - Embargo 28.1.

Lauri Mäkisen latautuneessa ja intensiivisessä vakoiluromaanissa LOPUN ALKU D-MOLLISSA liikutaan 1930–40-lukujen Euroopassa: Espanjassa, Berliinissä, Tokiossa ja Moskovassa. Kirjan henkilögalleria sisältää värikkäitä hahmoja tähtinäyttelijä Lena Dolgorukowista Joseph Goebbelsiin.

Lahden kansainväliseen kirjailijakokoukseen saapumassa yli 70 osanottajaa – Yleisötapahtumat 17.–18.6.13.6.2022 10:35:27 EEST | Tiedote

Yli 70 kirjailijaa ja muuta alan ammattilaista kokoontuu viikon lopulla jälleen Lahteen. Kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään nyt 30. kerran, ensimmäinen kokous pidettiin vuonna 1963. – Tämänkertaiseen kokoukseen saapuu 14 ulkomaista kirjailijavierasta yli kymmenestä Euroopan maasta sekä Japanista. Vieraina ovat muiden muassa Puolassa pakolaisena asuva ukrainalainen Iryna Tetera, korealais-japanilainen Miri Yu ja espanjalainen Juan Jacinto Muños Rengel. Hekin alustavat keskusteluja, jotka käydään perjantaina ja lauantaina 17.–18.6. Lahden uudessa kulttuurikeskus Malskissa.

Peikko – Näin menestys tehtiin27.5.2022 13:08:25 EEST | Tiedote

Ei pitäisi olla mahdollista, että suomalainen perheyhtiö kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi rakentamisen teräsosien valmistajaksi, jolla on omat tuotantolaitokset kahdessatoista maassa Australiaa, Kiinaa ja Arabiemiraatteja myöten. Peikon pääomistaja ja toimitusjohtaja Topi Paananen on tehnyt tiiminsä kanssa mahdottomasta mahdollisen. Yrityksen tähänastisen tarinan kertoo Karo Hämäläisen kirja PEIKKO – NÄIN MENESTYS TEHTIIN. - Kirja julkaistaan 9. kesäkuuta, ja samana päivänä ilmestyvät myös äänikirja ja ekirja.

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.