Siltalan tammikuun kirjat

VIIKKO 3

SILLAN SYNTY on freskomainen romaani jättimäiseltä siltatyömaalta. Ranskalaiselta Maylis de Kerangalilta on aiemmin julkaistu suomeksi kaksi kirjaa, lukijoiden ja kriitikoiden kiittämät Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät (2016) ja Maailma käden ulottuvilla (2019). Kirjan ovat suomentaneet Ville Keynäs ja Anu Partanen.

Viime vuosina novellikokoelmillaan ilahduttanut Harry Salmenniemi palaa runouden pariin, häneltä ilmestyy runoteos KUUME.

Tsekkiläisen, Pariisissa pitkään asuneen Patrik Ouredníkin EUROPEANA – 20. VUOSISADAN LYHYT HISTORIA on pyörryttävä sukellus Euroopan 1900-luvun tapahtumiin. Teos on sirpaleinen, toisteinen ja absurdi kuten koko rikki revitty Eurooppa 1900-luvulla. Kirjan on suomentanut Eero Balk.

Seija Sartin kirjoittama kirja JUSSI POHJAKALLIO – KOVA JÄTKÄ KAMERA KÄDESSÄ kertoo nimensä mukaisesti Pohjakalliosta, joka oli 1950-60-luvuilla kansainvälisesti arvostettu "Suomen ahkerin lehtikuvaaja" ja myöhempinä vuosikymmeninä maamme ammattivalokuvauksen tekninen uranuurtaja. - Ilmestyy 20.1.

**********'

VIIKKO 4

Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. Loistava romaani yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. - Embargo 27.1.

Lokakuussa 1981 suomalainen Anja B. ampui norjalaisen aviomiehensä kuoliaaksi kiväärillä.  Oslolainen käräjäoikeus ei ainostaan vapauttanut Anja B:tä murhasyytteestä vaan historiallisesti totesi tapahtuneeseen syylliseksi vainajan, joka oli pahoinpidellyt vaimoaan julmasti vuosikausia. Laura Lindstedtin ja Sinikka Vuolan 101 TAPAA TAPPAA AVIOMIES varioi Anja B:n tarinaa erilaisten metodien avulla älykkäästi, koskettavasti ja hirtehisen hauskasti. - Embargo 28.1.

Lauri Mäkisen latautuneessa ja intensiivisessä vakoiluromaanissa LOPUN ALKU D-MOLLISSA liikutaan 1930–40-lukujen Euroopassa: Espanjassa, Berliinissä, Tokiossa ja Moskovassa. Kirjan henkilögalleria sisältää värikkäitä hahmoja tähtinäyttelijä Lena Dolgorukowista Joseph Goebbelsiin.

Iida Rauman taidokas romaani Hävitys paljastaa kulttuurin kätketyn lapsivihamielisyyden20.1.2022 15:22:47 EET | Tiedote

///MUOKATTU 19.1. LÄHETETTYÄ TIEDOTETTA KIRJAILIJAKUVAN OSALTA/// Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. Se on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. - Romaani ilmestyy 27.1.

Siltalan kevät 2022 – Hävitystä ja murhia, fiktiivisiä ja todellisia17.12.2021 14:13:31 EET | Tiedote

Siltalan kevät on jälleen täynnä laatua. Parasta kotimaista kaunoa on tarjolla muun muassa Iida Raumalta, jolta ilmestyy romaani Hävitys – Tapauskertomus. Laura Lindstedt ja Sinikka Vuola puolestaan ovat yhdessä kirjoittaneet menetelmällisen murhamysteeriromaanin 101 tapaa tappaa aviomies. Ihan oikeista murhista kerrotaan kolmessa Murharyhmä-kirjassa, joista ensimmäinen ilmestyy helmikuussa. – Tiedotteessa alla linkki kevään 2022 katalogiin.

FC Barcelonan tarina – Kuinka Barcelonasta tuli maailman menestynein jalkapalloseura?10.12.2021 13:13:42 EET | Tiedote

FC Barcelona putosi tällä viikolla sensaatiomaisesti Mestarien liigan jatkopeleistä jäätyään alkulohkonsa kolmanneksi. Viimeksi seura on jäänyt Mestarien liigassa pudotuspelien ulkopuolelle kaudella 2000–01. – Tunnetun englantilaisen jalkapallotoimittajan Simon Kuperin kirja FC Barcelonan noususta – monilla mittareilla – maailman menestyneimmäksi jalkapalloseuraksi ilmestyi tänä syksynä. Kuper kertoo FC BARCELONA -kirjassaan seuran koko tarinan.