Siltasairaalan peruskivi muurattiin Meilahdessa

HUSin historian suurimman rakennushankkeen, Siltasairaalan, peruskivi muurattiin Helsingissä keskiviikkona 26.9.2018. Meilahden sairaala-alueelle rakennettava Siltasairaala tulee korvaamaan Töölön sairaalan sekä osan Syöpätautien klinikkaa.

Siltasairaalan rakennustyöt käynnistyivät alueen purku- ja maanrakennustöillä tammikuussa 2018. Keväällä aloitettiin louhintatyöt ja kesällä käynnistyivät perustustyöt. Rakennus valmistuu vuoden 2022 kesällä ja toiminta sairaalassa alkaa alkuvuodesta 2023.

Siltasairaalassa toiminnat ja tilat integroituvat monin tavoin

Uusi sairaala rakennetaan kiinteästi Meilahden tornisairaalan ja Syöpätautien klinikan väliin, jolloin nämä muodostavat yhdessä Meilahden kolmiosairaalan kanssa niin tilojen kuin toiminnankin osalta yhtenäisen kokonaisuuden.

‒ Meilahden sairaalan ja Töölön sairaalan päivystykset yhdistyvät Siltasairaalassa yhdeksi päivystykseksi. Samoin leikkausosastot tulevat muodostamaan uuden toiminnallisen kokonaisuuden, kertoo HUSin hankejohtaja Raija Malmström.

Siltasairaalaan siirtyy suurin osa Töölön sairaalan toiminnoista sekä Syöpätautien klinikan vuodeosasto- ja poliklinikkatoimintoja.

Perusteellinen suunnittelu ja uusin teknologia keskeisissä rooleissa

Siltasairaalaa rakennetaan tiiviissä yhteistyössä rakennusalan asiantuntijoiden ja eri alojen suunnittelijoiden kanssa. Big room -työskentelytapa kokoaa asiantuntijoita ja HUSin henkilökuntaa säännöllisesti saman pöydän ääreen. Myös potilaat on otettu mukaan suunnitteluun.

Suunnittelussa hyödynnetään muun muassa Cave-virtuaaliympäristöä (Cave Automatic Virtual Environment), jonka avulla suunniteltuja tiloja tarkastellaan 3D-lasit päässä. Potilaslähtöisiä hoitoprosesseja tuetaan Apotti-tietojärjestelmällä ja 2020-luvun teknologiaan rakentuvilla hoitajakutsu-, paikannus-, kuvansiirto- sekä mm. toiminnanohjaus- ja turvajärjestelmillä.

Myös sairaalan energiatehokkuuteen ja ympäristövastuullisuuteen on panostettu huomattavasti jo suunnitteluvaiheessa.

Siltasairaalan arkkitehtisuunnittelusta vastaa vuonna 2015 HUSin järjestämän arkkitehtikilpailun voittanut työyhteenliittymä Team Integrated, johon kuuluu neljä erillistä arkkitehtitoimistoa. Sairaalan pääurakoitsijana toimii SRV, joka tuli mukaan jo rakennustyötä edeltävään kehitysvaiheeseen varmistamaan tavoitteiden ja aikataulun saavuttaminen sekä kustannusraamissa pysyminen.

FAKTAPAKETTI

Siltasairaala numeroina

• Siltasairaalan bruttoala eli kaikkien rakennusosien ja kerrosalojen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 69 000 brm2, mikä on lähes 1,5 kertaa Uuden lastensairaalan bruttoala.
  • Kerroksia Siltasairaalan korkeimmassa rakennusosassa on 9 ja matalimmassa 5.
  • Tarkistettu, rakentamisen hintakehityksen pääkaupunkiseudulla huomioon ottava kustannusarvio on 295 miljoonaa euroa.

Mitä Siltasairaalaan tulee?

• 215 sairaansijaa neljällä vuodeosastolla
  • 58 tehohoitopaikkaa, joista 8 valvontatasoista
  • 69 hoitopaikkaa Syöpäkeskuksen päiväsairaalassa
  • 16 uutta leikkaussalia, jotka muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden Meilahden tornisairaalan nykyisten 18 leikkaussalin kanssa
  • poliklinikkavastaanottoja
  • luento- ja opetustiloja
  • ravintola

Siltasairaalan työmaa

• SRV:n johtama työmaa on kevään aikana laajentunut osissa ja lopulliseen kokoonsa työmaa laajenee 1.10.2018, jolloin se valtaa Syöpätautien klinikan edustan kokonaan.
  • Siltasairaalan työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 110 henkilöä. Henkilömäärä kasvaa hankkeen edetessä.
  • Kalliota on louhittu työmaalla ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 4 400 kuorma-autollisen verran, yhteensä noin 36 000 k-m3. Lisäksi tontilta on viety noin 2 000 kuorma-autollista maata.

Siltasairaalan visio: Siltasairaalan myötä Meilahden sairaala-alue täydentyy tulevaisuuden potilaiden korkeatasoiseksi, kehittyväksi ja kilpailukykyiseksi erikoissairaanhoidon palvelukokonaisuudeksi.

Lisätietoja:
Raija Malmström, hankejohtaja, HUS, p. 050 428 6730, raija.malmstrom@hus.fi

HUSin toimitusjohtaja Aki Lindén.
Eduskunnan puhemies Paula Risikko
Siltasairaalan työmaa

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi