Siltasairaalan peruskivi muurattiin Meilahdessa

HUSin historian suurimman rakennushankkeen, Siltasairaalan, peruskivi muurattiin Helsingissä keskiviikkona 26.9.2018. Meilahden sairaala-alueelle rakennettava Siltasairaala tulee korvaamaan Töölön sairaalan sekä osan Syöpätautien klinikkaa.

Siltasairaalan rakennustyöt käynnistyivät alueen purku- ja maanrakennustöillä tammikuussa 2018. Keväällä aloitettiin louhintatyöt ja kesällä käynnistyivät perustustyöt. Rakennus valmistuu vuoden 2022 kesällä ja toiminta sairaalassa alkaa alkuvuodesta 2023.

Siltasairaalassa toiminnat ja tilat integroituvat monin tavoin

Uusi sairaala rakennetaan kiinteästi Meilahden tornisairaalan ja Syöpätautien klinikan väliin, jolloin nämä muodostavat yhdessä Meilahden kolmiosairaalan kanssa niin tilojen kuin toiminnankin osalta yhtenäisen kokonaisuuden.

‒ Meilahden sairaalan ja Töölön sairaalan päivystykset yhdistyvät Siltasairaalassa yhdeksi päivystykseksi. Samoin leikkausosastot tulevat muodostamaan uuden toiminnallisen kokonaisuuden, kertoo HUSin hankejohtaja Raija Malmström.

Siltasairaalaan siirtyy suurin osa Töölön sairaalan toiminnoista sekä Syöpätautien klinikan vuodeosasto- ja poliklinikkatoimintoja.

Perusteellinen suunnittelu ja uusin teknologia keskeisissä rooleissa

Siltasairaalaa rakennetaan tiiviissä yhteistyössä rakennusalan asiantuntijoiden ja eri alojen suunnittelijoiden kanssa. Big room -työskentelytapa kokoaa asiantuntijoita ja HUSin henkilökuntaa säännöllisesti saman pöydän ääreen. Myös potilaat on otettu mukaan suunnitteluun.

Suunnittelussa hyödynnetään muun muassa Cave-virtuaaliympäristöä (Cave Automatic Virtual Environment), jonka avulla suunniteltuja tiloja tarkastellaan 3D-lasit päässä. Potilaslähtöisiä hoitoprosesseja tuetaan Apotti-tietojärjestelmällä ja 2020-luvun teknologiaan rakentuvilla hoitajakutsu-, paikannus-, kuvansiirto- sekä mm. toiminnanohjaus- ja turvajärjestelmillä.

Myös sairaalan energiatehokkuuteen ja ympäristövastuullisuuteen on panostettu huomattavasti jo suunnitteluvaiheessa.

Siltasairaalan arkkitehtisuunnittelusta vastaa vuonna 2015 HUSin järjestämän arkkitehtikilpailun voittanut työyhteenliittymä Team Integrated, johon kuuluu neljä erillistä arkkitehtitoimistoa. Sairaalan pääurakoitsijana toimii SRV, joka tuli mukaan jo rakennustyötä edeltävään kehitysvaiheeseen varmistamaan tavoitteiden ja aikataulun saavuttaminen sekä kustannusraamissa pysyminen.

FAKTAPAKETTI

Siltasairaala numeroina

• Siltasairaalan bruttoala eli kaikkien rakennusosien ja kerrosalojen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 69 000 brm2, mikä on lähes 1,5 kertaa Uuden lastensairaalan bruttoala.
  • Kerroksia Siltasairaalan korkeimmassa rakennusosassa on 9 ja matalimmassa 5.
  • Tarkistettu, rakentamisen hintakehityksen pääkaupunkiseudulla huomioon ottava kustannusarvio on 295 miljoonaa euroa.

Mitä Siltasairaalaan tulee?

• 215 sairaansijaa neljällä vuodeosastolla
  • 58 tehohoitopaikkaa, joista 8 valvontatasoista
  • 69 hoitopaikkaa Syöpäkeskuksen päiväsairaalassa
  • 16 uutta leikkaussalia, jotka muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden Meilahden tornisairaalan nykyisten 18 leikkaussalin kanssa
  • poliklinikkavastaanottoja
  • luento- ja opetustiloja
  • ravintola

Siltasairaalan työmaa

• SRV:n johtama työmaa on kevään aikana laajentunut osissa ja lopulliseen kokoonsa työmaa laajenee 1.10.2018, jolloin se valtaa Syöpätautien klinikan edustan kokonaan.
  • Siltasairaalan työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 110 henkilöä. Henkilömäärä kasvaa hankkeen edetessä.
  • Kalliota on louhittu työmaalla ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 4 400 kuorma-autollisen verran, yhteensä noin 36 000 k-m3. Lisäksi tontilta on viety noin 2 000 kuorma-autollista maata.

Siltasairaalan visio: Siltasairaalan myötä Meilahden sairaala-alue täydentyy tulevaisuuden potilaiden korkeatasoiseksi, kehittyväksi ja kilpailukykyiseksi erikoissairaanhoidon palvelukokonaisuudeksi.

Lisätietoja:
Raija Malmström, hankejohtaja, HUS, p. 050 428 6730, raija.malmstrom@hus.fi

HUSin toimitusjohtaja Aki Lindén.
Eduskunnan puhemies Paula Risikko
Siltasairaalan työmaa

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään15.4.2019 17:18:23 EESTTiedote

HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä. - Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo. Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan