Sininauhaliitto: Sosiaali- ja terveyspalvelujen suurkuluttajat jäämässä valinnanvapauden ulkopuolelle

TIEDOTE 28.3.2017. Sininauhaliitto kannattaa valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Herää kuitenkin kysymys siitä, keitä aito valinnanvapaus koskee. Ei kai ainoastaan heitä, joilla on jo valmiiksi hyvät edellytykset valintojen tekemiseen?

- Valitettavasti näyttää siltä, että päihde- ja mielenterveysongelmaisten ja monisairaiden henkilöiden, vammaisten sekä lastensuojelun asiakkaiden osalta palveluiden saatavuus heikkenee entisestään. Jo nykyisin esimerkiksi huumeita käyttävien henkilöiden on vaikea päästä tarvitsemiensa terveys- ja sosiaalipalveluiden piiriin, Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu sanoo.

Hoitamaton sairaus tulee yhteiskunnalle kalliiksi

Kymmenesosa väestöstä aiheuttaa 85-90 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksista. Jos halutaan päästä kiinni tämän väestöryhmän aiheuttamiin kustannuksiin, täytyy heidän palvelunsa laittaa kuntoon.

Hoitamattomat mielenterveys- ja päihdesairaudet sekä somaattiset sairaudet tulevat yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmiksi kuin niiden tehokas ja perusteellinen hoitaminen. Nyt suunnitellulla mallilla tuskin saavutetaan tavoiteltuja kolmen miljardin euron rakenteellisia säästöjä. Pikemminkin on vaarana, että kustannukset kasvavat edelleen, etenkin kun alkoholihaitat mitä ilmeisimmin lisääntyvät uuden alkoholilain myötä.

Uudistukselle jarrua - kokeillaan ennen kuin kaadetaan nykyinen järjestelmä

Lakiuudistus uhkaa myös palveluita tuottavia pieniä yrityksiä, ammatinharjoittajia ja järjestöjä. Maakunnilla olisi vastaisuudessa valta päättää esimerkiksi siitä, kuinka suuri liikevaihto sen valitsemalla palveluntarjoajalla on.

Mikäli pieni järjestö tai yritys ei pääse edes mukaan tarjouskilpailuun, uhkaavat palvelut keskittyä suurten kansallisten ja monikansallisten toimijoiden käsiin.

- Sininauhaliittoon kuuluu paljon järjestöjä, jotka tarjoavat sekä maakuntien vastuulle siirtyviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, että kuntien vastuulle jääviä syrjäytymistä ehkäiseviä ja terveyttä edistäviä toimintoja kuten päiväkeskuksia. Järjestöjen talous on riippuvainen näistä kaikista toiminnoista. Yhden toimintamuodon putoaminen pois voi näivettää koko pienen järjestön toiminnan, Tiensuu toteaa.

Päihde- ja mielenterveysongelmaiselle asiakkaalle muutos voi tarkoittaa sitä, että hänen palvelunsa hajautuvat monelle tasolle -  tai hän jää kokonaan ilman palvelua.

Sote- ja maakuntauudistus on suurin sosiaali- ja terveyspoliittinen rakennemuutos sitten pohjoismaisen hyvinvointivaltion pystyttämisen. Tämän mittakaavan myllerrystä ei pidä tehdä ilman huolellista ja perusteellista vaikutusarviota. Sininauhaliiton mielestä uudistusta olisi syytä kokeilla ja arvioida ensin joissakin maakunnissa ennen kuin räjäytetään koko nykyinen järjestelmä.

Lisätietoja:

Teemu Tiensuu
toiminnanjohtaja, Sininauhaliitto
teemu.tiensuu@sininauha.fi

Pasilanraitio 5, 2. krs

Sininauhaliiton ja sen ympäri Suomea toimivan noin sadan jäsenyhteisön erityisosaamista ovat päihde- ja pelihaitat, riippuvuudet, mielenterveysongelmat, pitkäaikaisasunnottomuus sekä sosiaalinen työllistäminen.

Olemme ihmisen puolella.

#IhmisenPuolella #JärjestötIhmisenPuolella

Kaikki puhuvat vastuusta – Syntyykö Suomeen lisensseihin perustuva rahapelijärjestelmä perinteisen monopolijärjestelmän rinnalle?17.3.2023 14:11:14 EET | Kutsu

Tervetuloa Eettisesti kestävän rahapelien lisenssijärjestelmän ABC -tilaisuuteen ke 22.3.2023 kello 9.30–11 Tiltin tiloihin Hakaniemeen (Siltasaarenkatu 12 C, 6. krs, 00530 Helsinki; kulku Paasivuorenkadulta) tai etätapahtumaan. Rahapelijärjestelmän uudistaminen on ajankohtainen keskustelunaihe ennen vaaleja ja niiden jälkeen. Sininauhaliiton tilaisuus on tarkoitettu päättäjille, median edustajille ja Suomen rahapelijärjestelmästä kiinnostuneille.

Lisää työttömiä, nälkäisiä ja näköalattomia ihmisiä – Sininauhaliitto lähetti avoimen kirjeen ministereille Haatainen, Lintilä, Sarkkinen, Anderson, Blomqvist, Henriksson, Kiuru, Lindén, Mikkonen, Paatio ja Saarikko30.8.2022 20:43:30 EEST | Tiedote

Sininauhaliitto pyytää ministereitä vaikuttamaan esitykseen hallituksen ns. palkkatukiuudistuksen 100 %:n palkkatuen osalta, koska on kohtuutonta rajata palkkatuen mahdollisuuksia tilanteissa, joissa palkkatuki on ainoa työllistymiskeino.

Sininauhaliitto, Kuntoutussäätiö ja Silta-Valmennusyhdistys vaativat, että lausunnolla olevan palkkatukiuudistuksen taloudellisen toiminnan määrittely tarkennetaan25.5.2022 12:20:20 EEST | Tiedote

Parhaillaan on lausunnolla hallituksen esitys julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta. Jos esitys toteutuu, sen taloudellista toimintaa koskeva ehto tulee aiheuttamaan merkittäviä rajoitteita järjestöjen ja säätiöiden työllistämistoimiin. Vaikutukset heijastuisivat monella tavalla niin järjestöjen tukityöllistettyihin kuin muihinkin hauraisiin ihmisiin, jotka järjestöjen toimintaan ja tukitoimiin osallistuvat.