Sininauhaliitto vaatii vastuullisuutta rahapeliuudistukseen

Sininauhaliiton kannanotto 23.2.2015. Sininauhaliitto vaatii vastuullisuutta rahapeliuudistuksen kärkiteemaksi. Sininauhaliiton pelihaittojen asiantuntijat Peliklinikalla ovat merkittävä osa valtakunnallista avainasiantuntijaverkostoa.

Sininauhaliitto on lähes sadan järjestön keskusliitto. Se kokoaa päihde- ja mielenterveystyötä sekä syrjäytymisen vastaista toimintaa tekeviä toimijoita yhteen. Sininauhaliitto on Suomessa edelläkävijä rahapelihaittojen vastaisessa toiminnassa niin asiantuntijana kuin palvelujen kehittäjänä.

Sininauhaliiton rahapelihaittojen asiantuntijat toimivat merkittävänä osana valtakunnallista monitoimijahanke Peliklinikkaa Helsingissä. Peliklinikalla yhdistyy julkisen sektorin (valtio ja sen alaiset julkiset organisaatiot sekä kunnat) sekä järjestöjen pelihaittoja koskeva asiantuntemus ja palvelujen kehittäminen.

Edunsaajien tulee osoittaa vastuullisuutensa

Sininauhaliitto on huolissaan siitä, että järjestöjä ei näytä kiinnostavan  rahapeliuudistuksessa muu kuin se, miten niiden oma rahoitus turvataan tulevaisuudessa mahdollisimman hyvin. Monopolijärjestelmän uskottavuuden kannalta keskeinen asia on tunnistaa ja tunnustaa rahapelaamiseen liittyvät haitat sekä niiden ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi tehtävät riittävät ja vastuulliset toimet.

Rahapelituottojen suora yhteys järjestöjen rahoitukseen tulee rahapeliuudistuksen yhteydessä purkaa. Edunsaajien ei tule olla mukana millään lailla rahankeruun organisoinnissa eikä päättävässä asemassa sellaisessa hallintorakenteessa, joka päättää järjestöjen rahoituksesta. Kyse on edunsaajien toiminnan uskottavuudesta.

Nykyinen järjestelmä näyttäisi ajavan edunsaajat vähättelemään pelaamiseen liittyviä haittoja. Kriittisessä tarkastelussa näyttää siltä, että järjestöt ovat olleet viime aikoina eturintamassa vaatimassa itselleen rahaa, mutta samalla järjestöt ovat vastustaneet rahapelituottojen nykyistä selkeämpää kohdentamista haittojen ehkäisyyn ja hoitoon.

Sininauhaliitto vaatii, että järjestöt osoittavat vastuullisuutensa rahapeliuudistuksessa. Järjestöjen on annettava selkeä viesti siitä, että ne ovat valmiita jopa avustustensa leikkaukseen, mikäli tällä toimella varmistetaan pelihaittojen väheneminen.

Sininauhaliitto on osaltaan valmis olemaan tässä järjestöjen rintamassa mukana. Järjestöjen on edunsaajina osoitettava huolensa siitä, miten kilpailu suomalaisessa monopolijärjestelmässä on johtanut yhä haitallisempien rahapelien kehittämiseen ja kovempaan rahapelien markkinointipolitiikkaan.

Rahapeliuudistuksen tavoitteena yksi vastuullisesti toimiva peliyhtiö

Sininauhaliitto vaatii, että koko rahapeliuudistuksen kärkenä tulee olla nykyistä vahvempi vastuullisuus. Rahapeliyhtiödenn välisen markkinakilpailun suurimpana kärsijöinä ovat kaikkein heikoimmassa asemassa oleva peliriippuvaiset. Heidän osuutensa järjestöjen toiminnan rahoittajina on kestämättömän suuri. Vastaavasti Suomessa ei ole riittävän kattavaa pelihaittojen ehkäisy- ja hoitojärjestelmää näiden ihmisten auttamiseksi.
Rahapelejä koskevan tutkimustiedon perusteella rahapelitarjonnan lisääminen lisää myös pelihaittoja. Rahapelipolitiikan on muututtava siten, että kokonaistarjontaa vähennetään ja kilpailuasetelma poistetaan monopolin sisällä. Rahapelaamisen keskittäminen yhteen yhtiöön mahdollistaa vastuullisuuden ottamisen rahapelimonopolijärjestelmän keskiöön.

Vastuullista toimintaa on tarjota asiakkaille mahdollisimman hyvät mahdollisuudet rajoittaa omaa pelaamistaan tarpeen tullen myös pysyvästi. Esimerkiksi Norjan mallin mukainen pelaajakortti voisi olla hyvä ratkaisu.  Siinä kattavan pelikiellon saaminen tehostuu, kun kaikki rahapelaaminen siirtyy tunnistautumisen taakse. Silloin myös ikärajavalvonta olisi tehokasta ja se ei vaatisi enää samalla tavalla ulkopuolista valvontaa. Tuoreen koululaisiin kohdistuneen tutkimuksen mukaan kolmannes 7.luokkalaisista Suomessa pelaa edelleen rahapelejä ja viidellä prosentilla on rahapeliongelmia, vaikka lain mukaan rahapelaaminen on kielletty alle 18-vuotiailta.
( http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo12036.pdf )

Rahapelihaitat ovat vakava ongelma

Sininauhaliitto on huolissaan siitä, että rahapeliuudistuksesta päätettäessä rahapelihaittoja vähätellään, eikä niitä edelleenkään Suomessa haluta tunnustaa. Meillä on viimeisen kymmenen vuoden aikana kerätty merkittävä määrä aiheeseen liittyvää tietoa ja ammattilaisten osaaminen on myös lisääntynyt merkittävästi. Silti rahapeliongelmien vähättely on ilmiö, joka hallitsee turhan usein yhteiskunnallista keskustelua.

Nykyinen rahapelijärjestelmä luo osaltaan tilauksen tälle vähättelylle. On monien tahojen etu luoda yleinen käsitys rahapelijärjestelmästä, jossa kaikki ovat voittajia. Todellisuus on kuitenkin se, että vakavista ongelmista kärsivä vähemmistö pelaajia pitää liian suuren osan koko rahoitusjärjestelmästä pystyssä. Tilanne on kestämätön.  Toistaiseksi näyttää siltä, että Suomessa kilpailu etenkin kahden peliyhtiön välillä sekä pelien markkinointipolitiikka on entistä vastuuttomampaa.

Esimerkkejä rahapelien haitoista

Tässä joitain esimerkkejä siitä, mitä nykyinen järjestelmä yksilöille saattaa tarkoittaa.
Hannan tarina Lähi-Siwasta (www.tiltti.fi)

”Miten on mahdollista, että markkinointi on päässyt näin pitkälle rakenteissa? Ei riitä, että pääsee ohi arvoista ja lottokupongeista kassalla, siellä voi olla vielä hihnalle kirjoitettu kehotus ostaa arpa.  Kassa mahdollisesti vielä erikseen tarjoaa arpaa/lottoa tms.
Uudessa-Seelannissa/Australiassa kauhisteltiin yhden supermarketin suunnitelmaa myydä rahapelejä. Miten elintarvikkeiden kanssa voidaan myydä rahapelejä? Olisiko mainonta vähäisempää, jos monopolin sisällä ei kilpailtaisi asiakkaista? Rahapeliyhtiöiden välinen kilpailu on ulkoistettu sijoituspaikoille ja myyjille, jotka käyvät keskinäistä kilpailua rahapelien myynnistä.”

Helsingissä 23.2. 2015

Aarne Kiviniemi