Sirkat ja siiderit messuilla 5.-8.10. - Turun Ruoka- ja Viinimessut tarjoilee ruokakulttuuria lokakuussa

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla nautiskellaan kauden mauista ja tutustutaan ruokavieraisiin. Tuttuun tapaan kuhinaa riittää messujen näytteilleasettajien houkuttelevilla osastoilla. Tapahtuma on Turun Messukeskuksessa 5.-8.10.

Messujen viinialueella voi viihtyä erityisen pitkään lauantaina 7.10. Tapahtumaa on uudistettu siten, että messut jatkuvat alueella kello 21 asti. Edullinen iltalippu on käytössä kello 17-21.

Messujen yhteyteen avataan tasting-alue, ja se tehdään yhteistyössä Turku Food & Wine Festivalin kanssa. Tarjolla onkin olutta, viiniä ja siideriä.

Antti Vahteran ja Aki Wahlmanin isännöimällä Atria-lavalla vierailee tunnettuja kokkeja ja ruoka-alan ihmisiä, kuten Vappu Pimiä, Jyrki Sukula, Rene Uusmees ja Kasmir eli Thomas Kirjonen. Koska tapahtuma järjestetään samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa, nähdään lavalla myös vieraita kirjamaailman puolelta. Messuilla päästään tutustumaan mm. Viron ruokakulttuuriin.

Mielenkiintoisena uutuutena on mm. Instagram-työpaja, jossa opetellaan ottamaan edustavia ruoka-aiheisia kuvia. Tarjolla on kalaa, sirkkatuotteita, suklaata ja juustoa. Näytteilleasettajien tiskit notkuvat maistuvia tuttavuuksia.

−Lähiruoka on messuillamme aina ollut keskeisessä roolissa. Messuyleisö tutustuu mielellään tapahtumassa uusiin tuotteisiin. Kestävä ruoantuotanto on myös messuyleisölle tärkeä. Messuilla saadaan mm. vinkit ruokahävikin vähentämiseen, projektijohtaja Tiina Heiskari kuvailee.

Messuilla jaetaan nyt kolmannen kerran Kirja à la Carte – Book à la Carte -palkinto. Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja Viinimessut perustivat vuonna 2016 yhteisen tunnustuspalkinnon. Palkinnossa yhdistyvät molempien messutapahtumien ydinalueet, kirja ja ruoka. Tunnustus jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Palkinnon aiemmin saanut Donna Leon ja Heikki Valkama. Palkinto jaetaan messusunnuntaina.

Lisätiedot messuista:

Turun Messukeskus, puh. (02) 337 111
projektijohtaja Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

#Kirjamessut #turunruokamessut #Turku #istutakirja

IG turunmessukeskus
Twitter @ Kirjamessut @ turunmessukeskus
Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

Tiina Heiskari
projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.