Sirpa Paatero och Mauri Pekkarinen fortsätter som ordförande för Kommunförbundets förtroendeorgan

Ordförande för Kommunförbundets förbundsdelegation Mauri Pekkarinen (C), ordförande för Kommunförbundets styrelse Sirpa Paatero (SDP) och förste vice ordförande för styrelsen Sari Rautio (Saml).

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
15.2.2018
Får publiceras genast

Det konstituerande sammanträdet för Kommunförbundets förbundsdelegation har valt Mauri Pekkarinen till ordförande för förbundsdelegationen och Sirpa Paatero till ordförande för förbundets styrelse. Pekkarinen som representerar Centern och Paatero som representerar Socialdemokraterna är bägge riksdagsledamöter. Paatero är ledamot i Kotka stadsfullmäktige och Pekkarinen är ledamot i Jyväskylä stadsfullmäktige.

Förbundsdelegationen med 76 ledamöter och förbundets styrelse med 15 ledamöter väljs vart fjärde år. Valet av förbundsdelegation förrättades i kommunerna i slutet av 2017. Styrelsens politiska styrkeförhållanden bestäms utgående från resultatet i kommunalvalet föregående vår. Resultatet i kommunalvalet syns också i förbundsdelegationens och styrelsens presidier.

Till förste vice ordförande för förbundsdelegationen valdes riksdagsledamoten och fullmäktigeordföranden Joona Räsänen (SDP) från Lojo och till andre vice ordförande Esbo stadsstyrelses ordförande Markku Markkula (Saml).

Till förste vice ordförande för styrelsen valdes äldre rådgivaren och stadsstyrelseordföranden Sari Rautio (Saml) från Tavastehus och till andre vice ordförande riksdagsledamoten Tapani Tölli (C) från Tyrnävä.

Ordinarie ledamöter i Kommunförbundets styrelse 2018–2021

Honkasalo Veronika, Helsingfors, VF
Reijonen Minna, Kuopio, Sannf
Blomqvist Thomas, Raseborg, SFP

Därutöver valde förbundsdelegationen delegationen för små kommuner och svenska delegationen med 15 ledamöter var.

Mauri Pekkarinen, ordförande för förbundsdelegationen, tfn 050 511 3097
Sirpa Paatero, ordförande för Kommunförbundets styrelse, tfn 050 512 1602
Jari Koskinen, verkställande direktör, tfn 044 976 4225
Riitta Myllymäki, ledande jurist, tfn 050 3495 460

Ledamöterna i förbundsdelegationen 2018–2021:

Kuvat

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Tammerfors universitets utredning om landskapens finansiering: Beskattningsrätt för landskapen baserar sig på uppgifternas omfattning5.2.2018 12:06Tiedote

I granskningen av de olika finansieringsmodellernas lämplighet måste man ta ställning till vad som är målet för landskapsnivån och dess verksamhet. Om målet är att bygga upp en självstyrande regionförvaltning krävs det självständighet också i fråga om finansieringsmetoden. Det har forskaren Lotta-Maria Sinervo vid Tammerfors universitets ledarskapshögskola kommit fram till i sin undersökning om landskapsfinansieringen.