Sisällissota herkistää museot

Sisällissota näkyy museoissa näyttelyissä, museoiden julkaisemissa kirjoissa sekä yhteistyössä tehdyissä esityksissä. Tänään julkaistussa vuoden ensimmäisessä Museo-lehdessä syvennytään teemaan lukuisissa museoissa eri puolilla Suomea.

Museo-lehti on nyt  erittäin ajankohtainen, sillä sisällissota puhuttaa museoissa ja museokävijöitä. Kahdessa lehden pääjutussa pureudutaan siihen, millaista on tehdä näyttelyä sisällissodasta. Kuinka tunteita herättävää se on yhä sadan vuoden jälkeenkin. Ääneen pääsevät Varkauden, Rauman ja Lahden museoiden työntekijät sekä Museokeskus Vapriikin kuva-arkiston tutkija Antti Liuttunen.

Asiantuntijoita ja taiteilijoita Keskisarjasta Marilaan

Monipuolista luettavaa tarjoavat sotaan perehtyneet asiantuntijat Teemu Keskisarja ja Tuomas Hoppu. Historioitsija Keskisarja on kirjoittanut jutun jääkäreistä. Sisällissotaan perehtynyt historiantutkija Hoppu arvioi Vapauden museon näkökulmaa sotaan.

Taiteilija Heikki Marila on lehden kansikuvan takana sekä haastattelussa yhtenä harvoista nykytaiteilijoista, joka on ottanut kantaa sisällissotaan taiteessaan.

Lehdessä tutustutaan sisällissotateemaiseen pedagogiseen museotyöhön Espoon kaupungin museossa sekä kuullaan seikkailutarina presidentti Svinhufvudin roolista sisällissodassa. Teemaa katsotaan myös kansainvälisestä näkökulmasta ja tutustutaan Sarajevon Sota-ajan lapsuuden museoon.

Reportaasi museokorttilaisten bussimatkalta Rakkauden tiloja -näyttelyihin, Vuoden museo -finalistien esittelyt ja vierailu Alvar Aallon kotimuseoon Aallon 120-juhlavuoden kunniaksi keventävät lehden tarjontaa.

Museo-lehti verkossa

Media voi vapaasti hyödyntää lehden sisältöjä ja teemoja museoihin liittyvien juttujen taustoittamisessa. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvän aikakauslehden seuraavat teemat ovat: kulttuuriperintövuosi, musiikki ja nuoret. Museo-lehden näköisversiota voi selata verkossa.

Museoliitto julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää museoiden aikakauslehteä Museota.