Sisäministeri Mikkonen: Helpotamme turvapaikan saaneiden perheenyhdistämistä

“Olemme hallituksessa antaneet tänään esityksen kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavien alaikäisten henkilöiden perheenyhdistämisen helpottamisesta. Jatkossa Suomesta turvapaikan saaneiden alaikäisten lasten ja nuorten perheenjäsenet voisivat saada oleskeluluvan ilman toimeentulovaatimusta, jos muut ehdot täyttyvät”, Mikkonen sanoo.

Mikkonen korostaa, että aiempi vaatimus riittävästä toimeentulosta on tehnyt monille perheenyhdistämisestä erittäin haasteellista ja tähän on haluttu tehdä muutos.

“Vaatimus riittävästä toimeentulosta lisättiin ulkomaalaislakiin vuonna 2016. Se teki perheen yhdistämisestä monissa tapauksissa kohtuuttoman vaikeaa. Siksi esitämme, että turvatun toimeentulon vaatimus, niin kutsuttu toimeentuloedellytys, poistetaan Suomesta kansainvälistä suojelua saavien alaikäisten lasten ja nuorten perheenjäseniltä. Alaikäisten vanhemmat ja sisarukset voisivat siis jatkossa saada Suomesta oleskeluluvan ilman turvatun toimeentulon edellytystä.”

Mikkonen katsoo, että muutos on erityisesti lasten etu.

“Uudistuksen tavoitteena on, että nykyistä useammin kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saava lapsi voisi elää perheensä kanssa. Jokaisella lapsella on oikeus omaan perheeseen. Nopea perheenyhdistäminen on paitsi inhimillisesti oikein, myös yhteiskunnan kannalta tavoiteltavaa. Se edistää Suomeen saapuvien kotoutumista ja säästää tutkitusti sosiaali- ja terveydenhuollon kuluissa”.

Hän painottaa, että oleskeluluvan edellytykset eivät muutu.

“Muutos koskisi niin kutsuttuja vanhoja perheitä eli heitä, jotka ovat muodostaneet perheen jo ennen saapumistaan Suomeen. Toimeentulovaatimuksen poistaminen ei muuttaisi muita oleskeluluvan edellytyksiä.”

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.