Kokkola Industrial Park – KIPKokkola Industrial Park – KIPKokkola Industrial Park – KIP

Sisäministeriö asetti liikkumis- ja oleskelurajoitukset KIP:n alueelle

Sisäministeriö asetti liikkumis- ja oleskelurajoitukset Kokkolan Sataman ja suurteollisuuden alueille. Voimassaolevassa asetuksessa liikkumis- ja oleskelurajoitusalueita on Suomessa nyt yhteensä 106. Uusin asetus astui voimaan 1.7.2018.

Hakemus liikkumis- ja oleskelurajoituksista jätettiin Kokkolan Sataman ja Kokkolan Suurteollisuusalueen toimesta vuonna 2016. Rajoitusten tarkoituksena on turvata kohteessa tapahtuvaa toimintaa tai siellä olevaa omaisuutta tai suojata ulkopuolisia ja kohteessa oleskelevia ihmisiä. Liikkumis- ja oleskelurajoitusten alaiset kohteet ovat usein turvallisuudelle vaarallisia ja niillä liikkuminen edellyttää alueen perusteellista tuntemista. Suomessa näihin alueisiin kuuluu muun muassa lentoasemia, satamia, vankiloita, muuntoasemia, voimalaitoksia sekä tehdasalueita.

Asetuksessa edellytetään, että rajoituksen alainen kohde merkitään selkeästi ja tarvittaessa aidataan. Kokkolan Sataman alueelle ja suurteollisuusalueelle ei lisäaitoja tule, vaan alueet, joita rajoitukset koskevat, merkitään kyltein. Kyltitys tehdään lähiaikoina, viimeistään vuoden loppuun mennessä.

Mereen rajoittuvat alueet ja vesialueen ulkorajat on kerrottu satamajärjestyksessä,myös rantautumista alueelle voidaan rajoittaa. Lisäksi Kokkolan satamajärjestys kieltää haittaa aiheuttavan kalastamisen kulkuväylällä, sillalla, satama-altaassa, laiturilla tai muulta niihin verrattavalta paikalta. Uiminen satama-altaissa ja kulkuväylillä on kielletty.

Nyt voimaan astuneen asetuksen ansiosta ihmisten turvallisuus voidaan taata aikaisempaa paremmin turvallisuudelle vaarallisilla alueilla. Kansalaisten liikkumiseen Kokkolan Suurteollisuusalueella ns. Outokummun lenkillä ei tule muutoksia normaalitilanteissa. Poikkeustilanteissa alueella liikkuminen voidaan estää, jotta esimerkiksi pelastustoimia häiritsevät muuttujat saadaan minimoitua mahdollisimman tehokkaasti. Viranomaisille mahdollistetaan aina viivytyksetön ja esteetön kulku alueelle, sekä mahdollinen opastaminen kohteessa.

Jatkossa suurteollisuusalueen vartijalla on oikeus estää henkilön pääsy alueelle tai poistaa hänet sieltä, mikäli henkilö ei ole kehotuksista huolimatta toiminut halutulla tavalla. Poliisi voi sakottaa kiellon tai rajoituksen rikkomisesta, jos teosta ei ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta.

Jussi Lång, turvallisuuspäällikkö, KIP Service Oy
p. 010 505 9525, jussi.lang@kipservice.fi

Torbjörn Witting, toimitusjohtaja, Kokkolan Satama Oy
p. 040 511 9595, torbjorn.witting@portofkokkola.fi

Kokkola Industrial Park – KIP

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä. Kokkolan Suurteollisuusalueella sijaitsee 12 teollista toimijaa sekä noin 60 palveluyritystä. Suurteollisuusalueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös Kokkolan Satama, josta on ensiluokkaiset yhteydet maailmalle.

Lue lisää julkaisijalta Kokkola Industrial Park – KIP

Kokkola Industrial Parkin alueella tehdään tiivistä turvallisuusyhteistyötä - KIP Turvavyöpäivä 26.–27.4.201827.4.2018 10:10Tiedote

Kokkolan suurteollisuusalueella järjestetään jälleen kerran kaksipäiväinen työturvallisuusasioihin keskittyvä KIP Turvavyöpäivä. Torstaina 26. huhtikuuta tapahtuma järjestettiin KIP pohjoisen alueella ja perjantaina 27.4. on vuorossa KIP eteläinen. Tapahtuma on suunnattu suurteollisuusalueen työntekijöille. Kansainvälistä “World Day for Safety and Health at Work” -päivää vietetään maailmanlaajuisesti lauantaina 28.4.2018.