Sisustamisen suosio siivitti huipputulokseen

Kodin merkitys on korostunut kuluneen vuoden aikana merkittävästi. Kodin sisustamiseen on panostettu entistä enemmän, joka on vahvistanut Veken voimakasta kasvua. Tilikausi 2020 oli poikkeuksellisesti vain 11 kk kestävä, jonka aikana liikevaihtoa kertyi 23,36 milj. € ja kannattavuus parani merkittävästi. Yrityksen työntekijämäärä kasvoi vajaan sataan.

Vuosi 2020 oli Vekelle poikkeuksellisen kasvun vuosi.

Tilikausi käynnistyi helmikuun alussa melko tavanomaisessa tilanteessa. Kasvu oli tasaista ja yrityksessä valmisteltiin merkittävää uuden myymälän avausta Vantaalle.

Koronavirustilanne paheni maaliskuussa, ja se sekoitti myös Vantaan avajaisiin liittyviä suunnitelmia. Vantaan myymälä aukaisi ovensa  ilman näkyviä avajaisia 16.3, samana päivänä, kun Suomeen julistettiin poikkeusolot.

- Haasteista huolimatta avaus onnistui hyvin ja Vantaan myymälä on osoittanut myymäläkonseptimme toimivuuden , Veken nykyinen toimitusjohtaja Markus Ranua kertoo.

Huhtikuusta alkaen yhä useampi kodin sisustaja löysi veke.fi -verkkokaupan ja yrityksen kasvu kiihtyi entisestään. Nopea ja voimakas myynnin kasvu haastoi Veken koko henkilökuntaa. Samalla kuitenkin käynnistettiin entistä voimakkaampi panostus digitaaliseen liiketoimintaan, jota johtamaan rekrytoitiin Indre Solodov. Lisäksi Veke kasvatti varastointi- ja toimituskapasiteettia. Ranuan keskusvarastolla käynnistettiin laajennushanke sekä Lahden keskusvaraston kapasiteettia kasvatettiin merkittävästi.

Kevään aikana perheyrityksessä toteutettiin myös sukupolvenvaihdoksen kolmas vaihe. Markus Ranua siirtyi Veken toimitusjohtajaksi kesäkuussa 2020. Yrityksen perustaja Veijo “Veke”  Ranua jatkaa hallituksen puheenjohtajana.

Katseet suunnattiin vahvasti tulevaisuuteen ja kesällä yrityksessä aloitettiin 2025-strategian laatiminen. Luotua, rohkeaa ja kunnianhimoista kasvustrategiaa toteutetaan nyt osaavan Veke-tiimin voimin.

- Vaikka alkuvuotta 2020  leimasi kiire, muutokset ja epävarmuus, kaikesta tästä selvittiin hienosti yhteen hiileen puhaltamalla. Kesä ja loppuvuosi sujuivat erinomaisesti, kauppa kävi ennätystahtia ja useat kehittämistoimenpiteet etenivät. Loppuvuonna vahvistimme johtoryhmää rekrytoimalla talousjohtaksi Sakari Syrjälän, Markus Ranua summaa, ja kiittää vielä koko henkilökuntaa, asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita hienosta vuodesta.

Vuosi 2020* lukuina:

💶 Liikevaihto: 23,36 milj. € (v. 2019 13,99 milj. €)

📈 Liikevoitto: 1,88 milj. € (v. 2019 0,71 milj. €)

👷 Työntekijämäärä**: 95 (v. 2019 60)

*2020-tilikausi oli 11 kk pituinen 1.2.-31.12.2020

** tilanne tilikauden lopussa

Markus Ranua, toimitusjohtaja

Täältä kuvia

Asiaan liittyvä blogipostaus

Vuosi 2020 oli Vekelle poikkeuksellisen kasvun vuosi.

Veke | Veken Kaluste Oy on Ranualta, Pohjois-Suomesta ponnistava perheyritys, joka on nuorekas, aktiivinen ja voimakkaasti kasvava huonekalujen vähittäiskauppa.  Myymälämme ovat Rovaniemellä, Oulussa ja Vantaalla. Veke.fi -verkkokauppa toimii koko Suomessa ja on yksi suurimmista suomalaisista sisustus- ja huonekalualan verkkokaupoista.