Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimon elämäntyö esillä Säynätsalon kunnantalon kesänäyttelyssä

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo (1908–1963) työskenteli lähes koko työuransa Artekin palveluksessa, ensin Aino Aallon läheisenä työparina ja tämän menehdyttyä pääsuunnittelijana ja taiteellisena johtajana. Hän oli äärimmäisen taitava, mutta vaatimattoman anonyymisti toimiva suunnittelija, jonka elämäntyön täsmällinen kartoittaminen odottaa vielä tekijäänsä. Säynätsalon kunnantalon galleriaan koostettu näyttely "Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo – kiintopisteenä Artek" avaa suunnittelijan työskentelyä Artekissa.

Sisustusluonnos Suomen matkailuyhdistyksen (SMY) majaa varten vuodelta 1939. Piirustus Alvar Aalto -säätiö, Artek-kokoelma.

Alvar Aallon arkkitehtitoimiston ja Artekin yhteistyö oli saumatonta useita vuosikymmeniä. Artekissa sisustettiin lähes kaikki tuon aikakauden Aalto-kohteet. Maija Heikinheimosta kehkeytyi Alvar Aallon ajatusten loistava tulkki, jonka kerrotaan ymmärtäneen pienestäkin vihjeestä Aallon pyrkimykset. Uusien huonekalumallien ohella Heikinheimon työpöydällä syntyi kalusteita myös arkkitehdin aiempia innovaatioita varioiden.

Heikinheimo ja Aalto toimivat tiiviisti yhdessä Säynätsalon kunnantalon rakennushankkeessa 1950-luvun alussa. Aalto loi rakennuksen omaperäisen arkkitehtuurin, jota Heikinheimo täydensi siihen täydellisesti sopivin kalustein ja sisustuselementein. ”Erityislaatuinen suunnittelukohde ja varsinkin rakennuksen päätilat, valtuustosali ja kunnanhallituksen kokoushuone vaativat erikoiskalusteita. Ne syntyivät pääosin Heikinheimon piirustuspöydällä, kuten koko kunnantalon sisustuksen kokonaissuunnitelmakin, tiiviissä yhteistyössä Aallon kanssa. Lisäksi rakennuksen sisustamisessa käytettiin myös Artekin tyyppikalusteita”, kertoo Alvar Aalto -säätiön yli-intendentti Katariina Pakoma.

Säynätsalon kunnantalon galleriaan koostettu näyttely Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo – kiintopisteenä Artek avaa Heikinheimon työskentelyä Artekissa. Mukana on myös esimerkkejä hänen lyhyemmistä työsuhteistaan Asko-Avoniuksen ja Wilh. Schaumanin huonekalutehtailla. Esille tuodaan Heikinheimon lennokkaalla käsialalla toteutettuja huonekalu- ja sisustuspiirustuksia, joitakin huonekaluja sekä pienesineistöä. Suunnittelijan työkalupakkiin liittyvien materiaalinäytteiden kautta selviää esimerkiksi se, miten Artekin väripaletissa määriteltiin ”Heikinheimon sininen”. Maija Heikinheimo oli taitava näyttelysuunnittelija ja saavutti sillä saralla myös kansainvälistä huomiota. Näistä Artekille luoduista näyttelysuunnitelmista nähdään myös esimerkkejä näyttelyssä.

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo – kiintopisteenä Artek -näyttely on Alvar Aalto -säätiön tuottama ja se on esillä Säynätsalon kunnantalolla 20.5.–31.8.2022.

Lisätietoja näyttelystä:
Yli-intendentti Katariina Pakoma
katariina.pakoma@alvaraalto.fi

Näyttelyintendentti
Mari Murtoniemi
mari.murtoniemi@alvaraalto.fi

Mediakuvatiedustelut:
Viestintäpäällikkö
Mirkka Vidgrén
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Maija Heikinheimo ja Artekin valaisimia. Kuva Hufvudstadsbladet 1955, Alvar Aalto -säätiö, Artek-kokoelma.

Arkkitehti Elissa Aallon 100-vuotisjuhlavuoden kesässä opastettuja teemakierroksia ja uusi tuotesarja22.6.2022 13:30:00 EEST | Tiedote

Alvar Aallon toisen arkkitehtipuolison, Elissa Aallon syntymän 100-vuotisjuhlavuoden vietto jatkuu Alvar Aalto -säätiössä kesällä 2022. Säätiön museokohteissa Helsingissä ja Jyväskylässä voi kesän aikana osallistua Elissa Aallosta kertoville opastetuille teemakierroksille. Juhlavuoden kunniaksi tulee myyntiin myös Elissa Aalto 100 -tuotesarja, joka on kuvitettu arkkitehdin elämään liittyvillä valokuvilla ja luonnoksilla.

Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS - biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput 24.–25.5.2022 Jyväskylässä4.5.2022 16:18:51 EEST | Tiedote

Biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput esiintyvät Suomessa ensi kertaa 24.–25.5.2022 Jyväskylässä, Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS-tapahtumassa. Ilmaista seminaariohjelmaa voi seurata, paitsi paikan päällä, myös virtuaalisesti ympäri maailmaa. Ohjelmaa striimataan mm. Lontoossa, Welltek-showroomin kautta Clerkenwell Design Week -tapahtumaan. Kaikille avoin ja pääsymaksuton, kaksipäiväinen seminaari järjestään Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa (Alvar Aalto, 1954-56). Tapahtuman esityskieli on englanti.