Sitkeästi työttömien työllistäminen ei onnistu ilman isoa remonttia

Suomessa on 162 000 sitkeästi työtöntä. Heidän todennäköisyytensä päästä töihin vuoden aikajänteellä ovat todella vähäiset, kirjoittaa konsultti Jussi Pyykkönen EVA Analyysissa Sitkeästi työttömät. Työllistymistodennäköisyys heikkenee, kun työttömältä puuttuu työhistoria, koulutus tai työttömyys on pitkittynyt.
Työllistymistä heikentävien tekijöiden kasautuminen 1989–2019. Lähde: Tilastokeskus, työssäkäyntitilasto

Kun työttömällä on kaksi tai kolme työllistymistodennäköisyyttä vähentävää tekijää, hänen työllistymistodennäköisyytensä vuoden sisällä laskee noin kymmeneen prosenttiin. Tällaisia työttömiä on 26 prosenttia kaikista työttömistä.

”Sitkeän työttömyyden nujertaminen ei onnistu vähäisillä työllisyystoimilla. Riittävän vaikuttavat toimet edellyttävät sosiaaliturvan ja työllisyyspalvelujen kokonaisremonttia”, sanoo konsultti Jussi Pyykkönen.

Sosiaaliturvan Pyykkönen uudistaisi perustilillä ja osallistumistulolla. Työllisyyspalvelujen järjestämisvastuu tulisi siirtää pysyvästi kunnille ja luoda kannustimet vaikuttaville työllisyystoimille.

”Suoritteiden sijaan kuntien palveluhankintojen maksuperusteeksi tulee määritellä tulokset. Tulospalkkio kannattaisi sitoa palvelun johdosta säästyneisiin etuuksiin, kertyneisiin veroihin tai työllistymistodennäköisyyksien kasvuun”, Pyykkönen sanoo.

Pyykkönen ehdottaa myös täsmätoimia: oppisopimuskoulutuksen laajentamista ja maahanmuuttajille uutta kotoutumissopimusta.

Jussi Pyykkönen: Sitkeästi työttömät -EVA Analyysi keskiviikkona 14.4. kello 9.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: konsultti Jussi Pyykkönen, PTCServices Oy, jussi.pyykkonen@ptcs.fi  tai +358 44 023 91 49

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

EVA järjestää aiheesta webinaarin keskiviikkona 14.4. kello 9–10, jossa aiheesta keskustelevat EVAn johtaja Emilia Kullaksen johdolla konsultti Jussi Pyykkönen, Sipilän hallituksen työministeri, nykyinen Kuntaliiton työllisyyden kuntakokeilun projektikoordinaattori Jari Lindström ja Henkilöstöpalveluyritysten liiton toimitusjohtaja Merru Tuliara. Median edustajat voivat ilmoittautua viestintäpäällikkö Heini Larrokselle tiistaihin 13.4. kello 20 mennessä: heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728.

Konsultti Jussi Pyykkönen. Kuva: Antti Ahtiluoto