Sitra avaa kiertotalouden rahoitushaut uusille konsortioille

Sitra kannustaa yleishyödyllisiä ja julkisia toimijoita, tutkimuslaitoksia ja yrityksiä muodostamaan konsortioita ja tekemään yhdessä rohkeita kiertotalousavauksia. Nyt avautuvissa rahoitushauissa etsitään alueellisen liikenteen, synteettisen biologian, korkean lisäarvon peltotuotteiden ja korkean lisäarvon puutuotteiden ratkaisuja.

Tulevaisuuden menestys rakentuu kiertotalouden ratkaisuille. Kiertotalous ei tunne sektori- tai toimialarajoja vaan vaatii yhteistyötä ja uudenlaisia toimintamalleja. Tarvitaan visionäärejä, jotka uskaltavat paitsi unelmoida myös toteuttaa uskaliaita kokeiluja. Näitä Sitra hakee nyt uusissa kiertotalouden rahoitushauissa, jotka ulottuvat koko yhteiskuntaan.

Rahoitushaku yhdistää julkisille ja yleishyödyllisille toimijoille tarkoitettua hankerahoitusta ja Euroopan komission ryhmäpoikkeusasetuksen mukaista avustusta yrityksille. Mukaan halutaan hyvin monenlaisia tekijöitä, erikokoisia yrityksiä ja julkisia toimijoita, jotka ovat halukkaita tekemään saumatonta yhteistyötä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Siksi haku on suunnattu laaja-alaisille konsortioille.

”Nyt avautuvat uudet rahoitushaut mahdollistavat yritysten tukemisen osana laajempia kokonaisuuksia. Tavoitteena on löytää kiertotaloutta edistäviä yhteistyöhankkeita, jotka ovat myöhemmin skaalattavissa ja joista syntyy uusia, kestäviä käytäntöjä kiertotalouteen”, sanoo projektijohtaja Kari Herlevi Sitrasta.

Ensivaiheessa rahoitushaut kohdistuvat resurssitehokkaan alueellisen liikenteen kehittämiseen, sivuvirtojen ja jätteiden hyödyntämiseen solujen avulla, lisäarvoa tuottavien puutuotteiden kehittämiseen ja uusien kasvien tuotteistamiseen pellosta pöytään.

Ensimmäiset kiertotalouden rahoitushaut avautuivat tänään 27.11.2017 ja niiden hakuajat päättyvät tammi-helmikuussa 2018. Katso tarkat hakuajat rahoitushakujen hankesivulta.

Nyt haettavat hankkeet on määrä toteuttaa kesään 2019 mennessä.

Lisätiedot:

Kari Herlevi, projektijohtaja, Sitra, puh. +358 (294) 618 287, kari.herlevi(at)sitra.fi

Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 439, riitta.silvennoinen(at)sitra.fi

Tuula Sjöstedt, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 429, tuula.sjostedt(at)sitra.fi

Koldioxidavtrycket sjunker fortfarande för bolag som noterats på Helsingforsbörsen16.1.2018 07:10Tiedote

Koldioxidavtrycket för bolag som noterats på Helsingforsbörsen sjönk förra året med 16 procent jämfört med året innan. En placering på en miljon euro i Helsingforsbörsen i enlighet med generalindex genererar beräknade koldioxidutsläpp på 199 tCO2e, då siffran förra året var 236 tCO2e. Detta framgår i en undersökning som Sitra låtit göra och som genomfördes redan för tredje gången. Den betydande förändringen visar att de finländska bolagens arbete för att minska utsläppen ger resultat.