Sitra avaa kiertotalouden rahoitushaut uusille konsortioille

Sitra kannustaa yleishyödyllisiä ja julkisia toimijoita, tutkimuslaitoksia ja yrityksiä muodostamaan konsortioita ja tekemään yhdessä rohkeita kiertotalousavauksia. Nyt avautuvissa rahoitushauissa etsitään alueellisen liikenteen, synteettisen biologian, korkean lisäarvon peltotuotteiden ja korkean lisäarvon puutuotteiden ratkaisuja.

Tulevaisuuden menestys rakentuu kiertotalouden ratkaisuille. Kiertotalous ei tunne sektori- tai toimialarajoja vaan vaatii yhteistyötä ja uudenlaisia toimintamalleja. Tarvitaan visionäärejä, jotka uskaltavat paitsi unelmoida myös toteuttaa uskaliaita kokeiluja. Näitä Sitra hakee nyt uusissa kiertotalouden rahoitushauissa, jotka ulottuvat koko yhteiskuntaan.

Rahoitushaku yhdistää julkisille ja yleishyödyllisille toimijoille tarkoitettua hankerahoitusta ja Euroopan komission ryhmäpoikkeusasetuksen mukaista avustusta yrityksille. Mukaan halutaan hyvin monenlaisia tekijöitä, erikokoisia yrityksiä ja julkisia toimijoita, jotka ovat halukkaita tekemään saumatonta yhteistyötä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Siksi haku on suunnattu laaja-alaisille konsortioille.

”Nyt avautuvat uudet rahoitushaut mahdollistavat yritysten tukemisen osana laajempia kokonaisuuksia. Tavoitteena on löytää kiertotaloutta edistäviä yhteistyöhankkeita, jotka ovat myöhemmin skaalattavissa ja joista syntyy uusia, kestäviä käytäntöjä kiertotalouteen”, sanoo projektijohtaja Kari Herlevi Sitrasta.

Ensivaiheessa rahoitushaut kohdistuvat resurssitehokkaan alueellisen liikenteen kehittämiseen, sivuvirtojen ja jätteiden hyödyntämiseen solujen avulla, lisäarvoa tuottavien puutuotteiden kehittämiseen ja uusien kasvien tuotteistamiseen pellosta pöytään.

Ensimmäiset kiertotalouden rahoitushaut avautuivat tänään 27.11.2017 ja niiden hakuajat päättyvät tammi-helmikuussa 2018. Katso tarkat hakuajat rahoitushakujen hankesivulta.

Nyt haettavat hankkeet on määrä toteuttaa kesään 2019 mennessä.

Lisätiedot:

Kari Herlevi, projektijohtaja, Sitra, puh. +358 (294) 618 287, kari.herlevi(at)sitra.fi

Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 439, riitta.silvennoinen(at)sitra.fi

Tuula Sjöstedt, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 429, tuula.sjostedt(at)sitra.fi

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.