Sitra avaa kiertotalouden rahoitushaut uusille konsortioille

Sitra kannustaa yleishyödyllisiä ja julkisia toimijoita, tutkimuslaitoksia ja yrityksiä muodostamaan konsortioita ja tekemään yhdessä rohkeita kiertotalousavauksia. Nyt avautuvissa rahoitushauissa etsitään alueellisen liikenteen, synteettisen biologian, korkean lisäarvon peltotuotteiden ja korkean lisäarvon puutuotteiden ratkaisuja.

Tulevaisuuden menestys rakentuu kiertotalouden ratkaisuille. Kiertotalous ei tunne sektori- tai toimialarajoja vaan vaatii yhteistyötä ja uudenlaisia toimintamalleja. Tarvitaan visionäärejä, jotka uskaltavat paitsi unelmoida myös toteuttaa uskaliaita kokeiluja. Näitä Sitra hakee nyt uusissa kiertotalouden rahoitushauissa, jotka ulottuvat koko yhteiskuntaan.

Rahoitushaku yhdistää julkisille ja yleishyödyllisille toimijoille tarkoitettua hankerahoitusta ja Euroopan komission ryhmäpoikkeusasetuksen mukaista avustusta yrityksille. Mukaan halutaan hyvin monenlaisia tekijöitä, erikokoisia yrityksiä ja julkisia toimijoita, jotka ovat halukkaita tekemään saumatonta yhteistyötä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Siksi haku on suunnattu laaja-alaisille konsortioille.

”Nyt avautuvat uudet rahoitushaut mahdollistavat yritysten tukemisen osana laajempia kokonaisuuksia. Tavoitteena on löytää kiertotaloutta edistäviä yhteistyöhankkeita, jotka ovat myöhemmin skaalattavissa ja joista syntyy uusia, kestäviä käytäntöjä kiertotalouteen”, sanoo projektijohtaja Kari Herlevi Sitrasta.

Ensivaiheessa rahoitushaut kohdistuvat resurssitehokkaan alueellisen liikenteen kehittämiseen, sivuvirtojen ja jätteiden hyödyntämiseen solujen avulla, lisäarvoa tuottavien puutuotteiden kehittämiseen ja uusien kasvien tuotteistamiseen pellosta pöytään.

Ensimmäiset kiertotalouden rahoitushaut avautuivat tänään 27.11.2017 ja niiden hakuajat päättyvät tammi-helmikuussa 2018. Katso tarkat hakuajat rahoitushakujen hankesivulta.

Nyt haettavat hankkeet on määrä toteuttaa kesään 2019 mennessä.

Lisätiedot:

Kari Herlevi, projektijohtaja, Sitra, puh. +358 (294) 618 287, kari.herlevi(at)sitra.fi

Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 439, riitta.silvennoinen(at)sitra.fi

Tuula Sjöstedt, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. +358 (294) 618 429, tuula.sjostedt(at)sitra.fi

Sitras utvecklingsprogram utmanar organisationer: Siktet är inställt på nya sätt att inspirera människor till miljövänliga handlingar3.5.2018 08:59Tiedote

Utvecklingsprogrammet Maapalloliiga (Jordklotsligan) söker nya sätt att inspirera finländarna till en hållbar vardag. Sitra utmanar organisationer och föreningar att utveckla lösningar som aktiverar människor till miljövänliga handlingar. De bästa idéerna får en försökspenning på 10 000 euro och kommer med i ett utvecklingsprogram som startar i höst.