Sitra hämtar med sig konst till Björneborgs torg och kommenterar diskussionerna på SuomiAreena med framtidsglasögon på

Jubileumsåret till ära erbjuder framtidshuset Sitra mycket omfattande insikter i framtidsdiskussioner och -åtgärder på SuomiAreena i Björneborg. Konstnärinnan Kaisa Salmis samhällskonst 405.6 väcker tankar på Björneborgs torg och Sitra presenterar framtidsutsikter under sammanlagt 25 olika tillfällen under veckan. Inom ramen för temat Framtiden skapas tillsammans diskuterar tiotals experter från Sitra centrala frågor för Finlands framtid.

Sajten sitra.fi är framtidsmediet för SuomiAreena som samlar framtidshusets synpunkter från diskussionerna i och kring Björneborg. Under hela veckan uppdateras sajten med Sitras framtidsexperters iakttagelser och kommentarer från SuomiAreena. Dessutom publicerar vi dagligen korta videointervjuer där vi går in på dagens åtgärder för att skapa en mer hållbar framtid.

Vid sidan om traditionella paneldiskussioner hämtar Sitra andra sätt att väcka den samhälleliga dialogen till Björneborg; förutom samhällskonstverket samlar Sitra bl.a. ungdomar från Björneborg för att spela framtidsspelet Tivoli Utopia tillsammans med riksdagsledamöter och Sitras experter.  Framtidsspelet spelas på Kulturhuset Annis (Annankatu 6) på tisdagen kl. 10–16.

Konstnärinnan Kaisa Salmis konstverk 405.6, som reser sig på Björneborgs torg är en begagnad curlinghall som omsluter en mysig och lugn värld där man kan ladda sina batterier och ställa in sig för morgondagens värld. Besökarna kan om de så vill lämna ett spår efter sig genom att skriva eller rita. Verkets namn hänför sig till koldioxidhalten i atmosfären vars symboliska gräns på 400 miljondelar inte längre kan nås under vår livstid. Olika tankar som fötts under veckan skapar en dialog som Kaisa Salmi tolkar i publikdiskussionen fredagen 14 juli kl. 11.

Sitras morgonkaffe God morgondag, Finland! startar dagen på SuomiAreena. Den milda frukoststämningen i Fazers Pop Up-café (Yrjönkatu 12) kombineras med ett program som kör igång hjärnan varje morgon på SuomiAreena kl. 8–9.45. På måndagen diskuteras mat, på tisdagen funderar man över valfriheten och på onsdagen morgondagens utbildning, på torsdagen blir det hett om öronen med frågesport kring den cirkulära ekonomin och på fredagen går vi in på förutsägelse.

Kompisroboten Pepper är anträffbar på Björneborgs torg på måndag och tisdag då Sitra och Heureka presenterar Sju systrar från framtiden, som under året turnerar på sju orter. Publiken får delta i att skapa huvudpersonerna i utställningen, som öppnas i november i Heureka, samt diskutera med kompisroboten Pepper. Vill du intervjua roboten för din media? Pepper kan svara på de kvistigaste frågorna om framtiden, robotliknande eller vad som helst.  Frågor till roboten kan skickas på förhand till Jussi Kahlos, som producerar utställningen i Heureka: jussi.kahlos@heureka.fi.

Sitras program på SuomiAreena samt live-uppföljningen och videor finns på adressen  http://sitra.fi/suomiareena.

Mer information om evenemanget och förfrågningar om intervjuer:

Veera Heinonen, kommunikationsdirektör (i Björneborg 10.–13.7.2017), 050 372 5244
Jenni Sarolahti, expert, kommunikation (i Björneborg 9.–14.7.2017), 050 372 0828

Mikko Kosonen, överombudsman (i Björneborg 11.–13.7.2017), 040 749 0622
Antti Kivelä, direktör, förnyelseförmåga, social- och hälsovårdsreform (i Björneborg 10.–12.7.2017), 040 482 7435
Timo Lindholm, direktör, nytt arbetsliv och hållbar ekonomi (i Björneborg 11.–13.7.2017), 050 303 9398
Mari Pantsar, direktör, kolneutral cirkulär ekonomi, framtidens trafik, mat (i Björneborg 10.–13.7.2017), 050 382 0755
Päivi Hirvola, ledande expert, Sitras jubileumsår och Tivoli Utopia -spel (i Björneborg 9.–14.7.2017), 040 549 8008
Helmi Saksala, producent, Sitra på Kansalaistori & 405.6-konstverk (i Björneborg 9.–14.7.2017), p. 040 7596336

e-post är av formen förnamn.efternamn@sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.