Sitra: Kiistelty EU:n tietosuoja-asetus voi olla lähtölaukaus ihmislähtöiselle datataloudelle

Datan arvon uutena rajattomana luonnonvarana tunnustavat jo kaikki, mutta todellinen jättipotti odottaa sitä, joka dataa tulevaisuudessa hallitsee.

Toukokuun lopussa voimaan tulevalla EU:n tietosuoja-asetuksella (GDPR) voi olla paljon tähän asti arvioitua kauaskantoisempia seurauksia, jos palveluntuottajat osaavat hyödyntää siinä piilevät mahdollisuudet, arvioivat datatalouden tulevaisuudennäkymiin perehtyneet Sitran asiantuntijat. Tähän asti GDPR:n kohdalla päähuomio on ollut sen organisaatioille aiheuttamissa kustannuksissa ja velvoitteissa.

Projektijohtaja Jaana Sinipuro Sitrasta sanoo, että tietosuoja-asetus voi toimia lähtölaukauksena nykyistä ihmislähtöisemmälle datataloudelle, jossa yksilöllä on huomattavasti nykyistä paremmat mahdollisuudet hallita itseään koskevaa dataa. Toisaalta samalla myös ihmisten luottamuksen ansaitsevat palveluntuottajat voivat saada käyttöönsä merkittävästi nykyistä laajemmat ja monipuolisemmat datavarannot.

”Aiemmissa hankkeissamme olemme huomanneet, että datan saatavuudesta ja hyödynnettävyydestä on tullut uusien palvelujen kehittämisen pullonkaula. Erityisesti pienten yritysten on tähän asti ollut vaikea päästä dataan käsiksi. Ihmislähtöinen datatalous vauhdittaisi merkittävästi palveluekosysteemin kasvua ja monipuolistumista”, Sinipuro arvioi.

Vastavoima datajättien harvainvallalle?

Ihmislähtöisen datatalouden palvelut helpottaisivat ihmisten arkea hyödyntämällä useita eri datalähteitä ihmisten luvalla ja läpinäkyvästi. Palvelut voisivat ylittää perinteisiä toimialarajoja ja liittyä esimerkiksi terveyteen, hyvinvointiin, liikennöintiin, maa- ja metsätalouteen tai finanssipalveluihin. Jo olemassa oleva esimerkki tämäntyyppisestä, useita eri datalähteitä hyödyntävästä palvelusta Suomessa on kansalaisten puolesta esitäytetty veroilmoitus.

EU-komissio on arvioinut, että digitaalisiin palveluihin perustuvan datatalouden arvo nousee Euroopan markkinoilla 739 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Suhteuttamalla bruttokansantuotteita toisiinsa, Suomen kohdalla datatalouden potentiaali voisi samaisen laskelman perusteella olla noin 12 miljardia euroa.

Sitran Uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä muistuttaa, että luvut ovat suuntaa-antavia mutta kertovat datatalouden mahdollisuuksien mittakaavasta. Hänen mukaansa suurin haaste uudistumiselle ei liity teknologiaan, vaan ajattelu- ja toimintatapojen muuttamiseen nykyisestä, kansainvälisten jättiyritysten hallitsemasta alustatalousmallista aidosti ihmislähtöiseksi.

”Suomen ja suomalaisten lähtökohdat menestyä nykyistä ihmislähtöisemmässä datataloudessa ovat erittäin hyvät. Meillä on edistynyt datainfrastruktuuri, muun muassa Kansallinen Palveluväylä, hyvät tietovarannot, mahdollistava lainsäädäntö ja myönteinen asenne teknologiaa kohtaan”, Kivelä sanoo.

Facebookia ja monia muitakin nykyisiä kansainvälisiä datayritysjättiläisiä on viime aikoina toistuvasti syytetty läpinäkymättömyydestä ja tietojen väärinkäytöksistä. Dataan liittyvät kysymykset ovatkin samalla nousseet yhdeksi maailman kuumimmista puheenaiheista. Kivelän mukaan nykyistä ihmislähtöisempi datatalous loisi myös osaltaan vastavoimaa nähtävissä oleville globaaleille megatrendeille kuten tietojen, taitojen, varallisuuden ja osallisuuden polarisaatiolle.

Lue lisää Sitran vastikään alkaneesta projektista IHAN – Ihmislähtöinen datatalous täältä.

Lisätiedot

Antti Kivelä, johtaja, uudistumiskyky, Sitra, antti.kivela@sitra.fi, 040 482 7435
Jaana Sinipuro, Projektijohtaja, IHAN - Ihmislähtöinen datatalous, jaana.sinipuro@sitra.fi, 050 566 7113
Jukka Vahti, asiantuntija, viestintä, Sitra, jukka.vahti@sitra.fi, 040 566 5152

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.