Sitra öppnar för nya konsortier finansieringsansökningar av cirkulär ekonomi

Sitra uppmuntrar allmännyttiga och offentliga aktörer, forskningsinstitut och företag att bilda konsortier och göra djärva öppningar om cirkulär ekonomi tillsammans. De ansökningarna som nu öppnas söker lösningar av regional trafik, syntetisk biologi, åkerprodukter och träprodukter som skapar mervärde.

Framtidens framgång byggs upp på den cirkulära ekonomins lösningar. Den cirkulära ekonomin känner inte till gränser mellan olika sektorer och branscher, utan kräver samarbete och nya verksamhetsmodeller. Det behövs visionärer som inte bara vågar drömma utan som även vågar förverkliga djärva försök. Dessa letar Sitra nu efter i de nya finansieringsansökningarna för den cirkulära ekonomin som sträcker sig över hela samhället.

Finansieringsansökningar förenar projektfinansieringen avsedd för offentliga och allmännyttiga aktörer med bidrag till företag enligt Europeiska kommissionens gruppundantagsförordning. Det behövs många typer och storlekar av aktörer, både privata och offentliga instanser som är villiga att utföra sömlöst samarbete för att nå ett gemensamt mål. Därför riktar sig ansökningar till omfattande konsortier.

”De finansieringsansökningarna som nu öppnas möjliggör stöd för företag som en del av en större helhet. Våra objekt är att hitta samarbetsprojekt som främjar den cirkulära ekonomin, som är skalbara senare och som skapar nya, hållbara praktiker för den cirkulära ekonomin”, berättar projektdirektör Kari Herlevi vid Sitra.

De första finansieringsansökningarna för den cirkulära ekonomin riktar sig till utvecklingen av resurseffektiv regional trafik, användningen av celler som utnyttjare av sidoströmmar och avfall, utvecklingen av träprodukter som skapar mervärde och produktifieringen av nya växter från åker till bord.

De första finansieringsansökningar av cirkulär ekonomi öppnade idag 27.11.2017. Ansökningstiden går ut i januari-februari 2018. Se närmare ansökningstider på projektsidorna.

Mer information:

Kari Herlevi, projektledare, Sitra, tfn +358 (294) 618 287, kari.herlevi(at)sitra.fi
Riitta Silvennoinen, expert, Sitra, tfn +358 (294) 618 439, riitta.silvennoinen(at)sitra.fi
Tuula Sjöstedt, expert, kommunikation, Sitra, tfn +358 (294) 618 429, tuula.sjostedt(at)sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.