Sitra selvitti: Liikenteen vallankumous lähtee nuorista

Valtaosa suomalaisista pitää toimimista ympäristöä säästäen tärkeänä ja erityisesti nuoret mieltävät autoilun ympäristövalintana, kertoo Sitran teettämä kyselytutkimus. Nuoret ovatkin edelläkävijöitä uusien jakamistalouteen pohjaavien liikkumisen palveluiden käyttäjinä.

Suomalaisista 72 prosenttia on sitä mieltä, että toimiminen ympäristöä säästävästi on tärkeää jo esimerkin vuoksi. Peräti 38 prosenttia pyrkii jo nyt minimoimaan liikkumistapojensa ympäristövaikutuksia. Tämä käy ilmi Sitran teettämästä suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja tekoja kartoittaneesta Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimuksesta.

Vastanneista 60 prosenttia on sitä mieltä, että oma auto on arjen sujumisen kannalta välttämätön. Noin neljännes on sitä mieltä, että ympäristösyillä on vaikutusta auton hankkimiseen tai siitä luopumiseen tulevaisuudessa.

“Tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat hyvin tietoisia ympäristöön ja ekologiseen kestävyyteen liittyvistä asioista, mutta asenteet ja arvot siirtyvät hitaasti teoiksi, etenkin liikkumisessa ja autoilussa. Positiivista on se, että nuoret ovat muita valmiimpia suosimaan ympäristöystävällisiä liikkumisen muotoja”, sanoo Sitran asiantuntija Sari Laine.

Nuoret ja naiset ilmoittavat jonkin verran muita useammin olevansa valmiita muuttamaan liikkumistapojaan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Alle 30-vuotiaat suosivat kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä muita ikäryhmiä useammin, ja kokevat nämä liikkumiseen liittyvät teot myös tärkeämmiksi.

”Liikenteen vallankumous lähtee nuorista. Liikkumiseen liittyvät asenteet ja toimintatavat ovat muuttumassa, vaikkakin hitaasti”, Sari Laine sanoo.

Kun vain 18 prosenttia kaikista vastanneista kertoo käyttävänsä kimppakyytejä, jopa 28 prosenttia alle 30-vuotiaista tekee niin. Uusia liikkuminen palveluna -paketteja on kokeillut 8 prosenttia kaikista vastanneista, mutta 18 prosenttia alle 30-vuotiaista. Nämä uudet liikkumisen palvelut mahdollistavat eri liikkumistapojen kuten kaupunkipyöräilyn, joukkoliikenteen ja autonvuokrauksen saumattoman yhdistämisen ja ostamisen yhdellä mobiilisovelluksella.

”On tärkeää, että uusia älykkäitä liikkumisen ratkaisuja tuodaan esille, ja yhä useampi suomalainen pääsee kokeilemaan niitä, jotta tulevaisuuden liikenteestä saadaan vähäpäästöisempää. Ihmiset arvostavat liikkumisen helppoutta, ja erilaiset yhteiskäyttöön perustuvat liikkumisen palvelut tulevat yleistymään”, Sari Laine toteaa.

Uusiin liikkumisen ja jakamistalouden palveluihin kuten yhteiskäyttöautoihin, vertaisvuokraukseen, kaupunkipyöriin ja tulevaisuuden joukkoliikenteeseen voi tutustua Auton vapaapäivänä 22. syyskuuta Narinkkatorilla Helsingissä järjestettävässä tapahtumassa. Lisätietoja tapahtumasta: www.sitra.fi/tapahtumat/yhdessa-etumatkalle-auton-vapaapaiva-narinkkatorilla/

Lisätietoja tutkimuksesta

Suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja toimia kartoittanut Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus perustuu yli 2000 henkilön vastauksiin. Aineiston keräsi Kantar TNS huhti- ja toukokuussa 2017.

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: Liikkumiseen liittyvät tulokset (pdf)

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: 100 tekoa (pdf)

Kyselytutkimuksen asumiseen, ruokailuun ja tavaroiden sekä palvelujen kuluttamiseen liittyvät tulokset on julkaistu 26.9.2017, ks. tuloksista kertova uutinen ja laajempi raportti (pdf).

Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707, sari.laine(at)sitra.fi
Anu Mänty, johtava asiantuntija, Sitra, puh. 050 327 0388, anu.manty(at)sitra.fi

Fem föregångarlösningar tog pris i tävling inom cirkulär ekonomi för kommuner10.4.2018 12:00Tiedote

Kuopio, Nokia, Björneborg, Borgå samt Helsingforsregionens miljötjänster HRM belönades för sina gärningar som främjar den cirkulära ekonomin. I dessa ingick bland annat ett nytt slags tillvaratagande av fosfor från avloppsvatten, en kampanj som spred ekogärningar till skolelevers hem, samt en lösning för att minska matsvinnet i skolor. Lösningarna får komma med på den nya listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi.

Finländskt verktyg påskyndar användingen av genominformation – Estland först med att ta informationen i bruk inom den förebyggande hälsovården20.3.2018 15:49Tiedote

Ute i världen blir användingen av genominformation allt snabbare en del av vardagen. Också i Finland borde genominformation utnyttjas inom den förebyggande hälsovården. Enligt en finländsk undersökning som tillkännager sina första preliminära resultat i dag kan genominformation tillsammans med traditionell hälsoinformation sporra människor till att förändra sina levnadsvanor och förbättra sin hälsa.