Sitra selvitti: Liikenteen vallankumous lähtee nuorista

Valtaosa suomalaisista pitää toimimista ympäristöä säästäen tärkeänä ja erityisesti nuoret mieltävät autoilun ympäristövalintana, kertoo Sitran teettämä kyselytutkimus. Nuoret ovatkin edelläkävijöitä uusien jakamistalouteen pohjaavien liikkumisen palveluiden käyttäjinä.

Suomalaisista 72 prosenttia on sitä mieltä, että toimiminen ympäristöä säästävästi on tärkeää jo esimerkin vuoksi. Peräti 38 prosenttia pyrkii jo nyt minimoimaan liikkumistapojensa ympäristövaikutuksia. Tämä käy ilmi Sitran teettämästä suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja tekoja kartoittaneesta Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimuksesta.

Vastanneista 60 prosenttia on sitä mieltä, että oma auto on arjen sujumisen kannalta välttämätön. Noin neljännes on sitä mieltä, että ympäristösyillä on vaikutusta auton hankkimiseen tai siitä luopumiseen tulevaisuudessa.

“Tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat hyvin tietoisia ympäristöön ja ekologiseen kestävyyteen liittyvistä asioista, mutta asenteet ja arvot siirtyvät hitaasti teoiksi, etenkin liikkumisessa ja autoilussa. Positiivista on se, että nuoret ovat muita valmiimpia suosimaan ympäristöystävällisiä liikkumisen muotoja”, sanoo Sitran asiantuntija Sari Laine.

Nuoret ja naiset ilmoittavat jonkin verran muita useammin olevansa valmiita muuttamaan liikkumistapojaan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Alle 30-vuotiaat suosivat kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä muita ikäryhmiä useammin, ja kokevat nämä liikkumiseen liittyvät teot myös tärkeämmiksi.

”Liikenteen vallankumous lähtee nuorista. Liikkumiseen liittyvät asenteet ja toimintatavat ovat muuttumassa, vaikkakin hitaasti”, Sari Laine sanoo.

Kun vain 18 prosenttia kaikista vastanneista kertoo käyttävänsä kimppakyytejä, jopa 28 prosenttia alle 30-vuotiaista tekee niin. Uusia liikkuminen palveluna -paketteja on kokeillut 8 prosenttia kaikista vastanneista, mutta 18 prosenttia alle 30-vuotiaista. Nämä uudet liikkumisen palvelut mahdollistavat eri liikkumistapojen kuten kaupunkipyöräilyn, joukkoliikenteen ja autonvuokrauksen saumattoman yhdistämisen ja ostamisen yhdellä mobiilisovelluksella.

”On tärkeää, että uusia älykkäitä liikkumisen ratkaisuja tuodaan esille, ja yhä useampi suomalainen pääsee kokeilemaan niitä, jotta tulevaisuuden liikenteestä saadaan vähäpäästöisempää. Ihmiset arvostavat liikkumisen helppoutta, ja erilaiset yhteiskäyttöön perustuvat liikkumisen palvelut tulevat yleistymään”, Sari Laine toteaa.

Uusiin liikkumisen ja jakamistalouden palveluihin kuten yhteiskäyttöautoihin, vertaisvuokraukseen, kaupunkipyöriin ja tulevaisuuden joukkoliikenteeseen voi tutustua Auton vapaapäivänä 22. syyskuuta Narinkkatorilla Helsingissä järjestettävässä tapahtumassa. Lisätietoja tapahtumasta: www.sitra.fi/tapahtumat/yhdessa-etumatkalle-auton-vapaapaiva-narinkkatorilla/

Lisätietoja tutkimuksesta

Suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja toimia kartoittanut Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus perustuu yli 2000 henkilön vastauksiin. Aineiston keräsi Kantar TNS huhti- ja toukokuussa 2017.

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: Liikkumiseen liittyvät tulokset (pdf)

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: 100 tekoa (pdf)

Kyselytutkimuksen asumiseen, ruokailuun ja tavaroiden sekä palvelujen kuluttamiseen liittyvät tulokset on julkaistu 26.9.2017, ks. tuloksista kertova uutinen ja laajempi raportti (pdf).

Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707, sari.laine(at)sitra.fi
Anu Mänty, johtava asiantuntija, Sitra, puh. 050 327 0388, anu.manty(at)sitra.fi

Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii pienyrityksiltä ratkaisuja kestävään arkeen23.10.2017 08:54Tiedote

Ympäristö- ja kuluttajanäkökulmien yhdistäminen avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kotimaisia pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kilpailun voittajat pääsevät mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen ja kymppitonnin kehitysrahaa. Kilpailu käynnistyy tänään maanantaina 23. lokakuuta.

Sitras Fiksu arki -företagstävling efterfrågar småföretagens lösningar för en mer hållbar vardag23.10.2017 08:54Tiedote

Att förena miljö- och konsumentsynvinklarna öppnar nya affärsverksamhetsmöjligheter. Sitras Fiksu arki -företagstävling letar efter inhemska småföretag vars produkt eller tjänst kan hjälpa konsumenterna att göra hållbara val i vardagen. Tävlingens vinnare får ta del av ett utvecklingsprogram där de får ett stort företag som sin partner, stöd för kommersialisering av sin lösning och tiotusen i utvecklingspengar. Tävlingen startar i dag, måndagen den 23 oktober.

Mediakutsu 24.10.2017 Ratkaisu 100 Showtime -tilaisuuteen: Miten saadaan kaikkien osaaminen käyttöön?17.10.2017 14:34Kutsu

Monipuolinen osaaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Kun vanhat ammatit katoavat, miten hyppy maanviljelijästä koodariksi tapahtuu? Miten maahanmuuttajat saadaan parhaiten osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Miten kehitysvammaiset pääsisivät paremmin osalliseksi työelämään ja yhteisöihin? Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt näihin kysymyksiin ratkaisuja.