Sitra selvitti: Liikenteen vallankumous lähtee nuorista

Valtaosa suomalaisista pitää toimimista ympäristöä säästäen tärkeänä ja erityisesti nuoret mieltävät autoilun ympäristövalintana, kertoo Sitran teettämä kyselytutkimus. Nuoret ovatkin edelläkävijöitä uusien jakamistalouteen pohjaavien liikkumisen palveluiden käyttäjinä.

Suomalaisista 72 prosenttia on sitä mieltä, että toimiminen ympäristöä säästävästi on tärkeää jo esimerkin vuoksi. Peräti 38 prosenttia pyrkii jo nyt minimoimaan liikkumistapojensa ympäristövaikutuksia. Tämä käy ilmi Sitran teettämästä suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja tekoja kartoittaneesta Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimuksesta.

Vastanneista 60 prosenttia on sitä mieltä, että oma auto on arjen sujumisen kannalta välttämätön. Noin neljännes on sitä mieltä, että ympäristösyillä on vaikutusta auton hankkimiseen tai siitä luopumiseen tulevaisuudessa.

“Tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat hyvin tietoisia ympäristöön ja ekologiseen kestävyyteen liittyvistä asioista, mutta asenteet ja arvot siirtyvät hitaasti teoiksi, etenkin liikkumisessa ja autoilussa. Positiivista on se, että nuoret ovat muita valmiimpia suosimaan ympäristöystävällisiä liikkumisen muotoja”, sanoo Sitran asiantuntija Sari Laine.

Nuoret ja naiset ilmoittavat jonkin verran muita useammin olevansa valmiita muuttamaan liikkumistapojaan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Alle 30-vuotiaat suosivat kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä muita ikäryhmiä useammin, ja kokevat nämä liikkumiseen liittyvät teot myös tärkeämmiksi.

”Liikenteen vallankumous lähtee nuorista. Liikkumiseen liittyvät asenteet ja toimintatavat ovat muuttumassa, vaikkakin hitaasti”, Sari Laine sanoo.

Kun vain 18 prosenttia kaikista vastanneista kertoo käyttävänsä kimppakyytejä, jopa 28 prosenttia alle 30-vuotiaista tekee niin. Uusia liikkuminen palveluna -paketteja on kokeillut 8 prosenttia kaikista vastanneista, mutta 18 prosenttia alle 30-vuotiaista. Nämä uudet liikkumisen palvelut mahdollistavat eri liikkumistapojen kuten kaupunkipyöräilyn, joukkoliikenteen ja autonvuokrauksen saumattoman yhdistämisen ja ostamisen yhdellä mobiilisovelluksella.

”On tärkeää, että uusia älykkäitä liikkumisen ratkaisuja tuodaan esille, ja yhä useampi suomalainen pääsee kokeilemaan niitä, jotta tulevaisuuden liikenteestä saadaan vähäpäästöisempää. Ihmiset arvostavat liikkumisen helppoutta, ja erilaiset yhteiskäyttöön perustuvat liikkumisen palvelut tulevat yleistymään”, Sari Laine toteaa.

Uusiin liikkumisen ja jakamistalouden palveluihin kuten yhteiskäyttöautoihin, vertaisvuokraukseen, kaupunkipyöriin ja tulevaisuuden joukkoliikenteeseen voi tutustua Auton vapaapäivänä 22. syyskuuta Narinkkatorilla Helsingissä järjestettävässä tapahtumassa. Lisätietoja tapahtumasta: www.sitra.fi/tapahtumat/yhdessa-etumatkalle-auton-vapaapaiva-narinkkatorilla/

Lisätietoja tutkimuksesta

Suomalaisten kestävään kuluttamiseen ja valintoihin liittyviä asenteita ja toimia kartoittanut Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus perustuu yli 2000 henkilön vastauksiin. Aineiston keräsi Kantar TNS huhti- ja toukokuussa 2017.

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: Liikkumiseen liittyvät tulokset (pdf)

Resurssiviisas kansalainen -kyselytutkimus 2017: 100 tekoa (pdf)

Kyselytutkimuksen asumiseen, ruokailuun ja tavaroiden sekä palvelujen kuluttamiseen liittyvät tulokset on julkaistu 26.9.2017, ks. tuloksista kertova uutinen ja laajempi raportti (pdf).

Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707, sari.laine(at)sitra.fi
Anu Mänty, johtava asiantuntija, Sitra, puh. 050 327 0388, anu.manty(at)sitra.fi

Koldioxidavtrycket sjunker fortfarande för bolag som noterats på Helsingforsbörsen16.1.2018 07:10Tiedote

Koldioxidavtrycket för bolag som noterats på Helsingforsbörsen sjönk förra året med 16 procent jämfört med året innan. En placering på en miljon euro i Helsingforsbörsen i enlighet med generalindex genererar beräknade koldioxidutsläpp på 199 tCO2e, då siffran förra året var 236 tCO2e. Detta framgår i en undersökning som Sitra låtit göra och som genomfördes redan för tredje gången. Den betydande förändringen visar att de finländska bolagens arbete för att minska utsläppen ger resultat.

Carbon footprint of Nasdaq Helsinki-listed firms continues to go down16.1.2018 07:10Tiedote

Last year, the carbon footprint of firms listed on Nasdaq Helsinki fell by 16% on the previous year. A million-euro investment in the listed companies in Helsinki produces 199 tons of carbon dioxide emissions (tCO2e), while last year the corresponding figure was 236 tCO2e. Within two years, the emissions have fallen by one third. This is the finding of the third such study commissioned by Sitra. The significant change shows that the efforts made by Finnish companies to reduce emissions are yielding results.

Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden hiilijalanjälki jatkaa laskuaan16.1.2018 07:10Tiedote

Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden hiilijalanjälki laski viime vuonna 16% edellisvuoteen verrattuna. Miljoonan euron sijoitus Helsingin pörssiin yleisindeksin mukaisesti tuottaa 199 tCO2e laskennalliset hiilidioksidipäästöt, kun vastaava luku viime vuonna oli 236 tCO2e. Kahdessa vuodessa lukema on laskenut kolmanneksella. Tämä selviää Sitran teettämästä tutkimuksesta, joka toteutettiin jo kolmatta kertaa. Merkittävä muutos osoittaa, että suomalaisyhtiöiden työ päästöjen vähentämiseksi tuottaa tulosta.