Sitra tuo taidetta Porin torille ja kommentoi SuomiAreenan keskusteluja tulevaisuuslinssien läpi

Tulevaisuustalo Sitra tarjoaa juhlavuotensa kunniaksi Porin SuomiAreenassa ennätyslaajan näkymän tulevaisuuskeskusteluihin ja -tekoihin. Taiteilija Kaisa Salmen yhteisötaideteos 405.6 herättää ajatuksia Porin torilla ja sitralaista tulevaisuusnäkökulmaa on esillä yhteensä 25 eri tilaisuudessa viikon aikana. Tulevaisuus tehdään yhdessä -teeman hengessä kymmeniä Sitran asiantuntijoita on keskustelemassa Suomen tulevaisuuden keskeisistä kysymyksistä.

Sitra.fi-verkkosivut ovat SuomiAreenan ajan tulevaisuusmedia, joka kokoaa yhteen tulevaisuustalon näkemykset Porin turuilla ja toreilla käytävistä keskustelusta. Sivuille päivittyy koko viikon ajan Sitran tulevaisuusasiantuntijoiden havaintoja ja kommentteja SuomiAreenasta. Lisäksi julkaisemme päivittäin lyhyitä videohaastatteluja, joissa pureudutaan tämän päivän tekoihin kestävämmän tulevaisuuden luomiseksi.

Perinteisten paneelikeskustelujen rinnalle Sitra tuo Poriin muita tapoja herättää ja käydä yhteiskunnallista vuoropuhelua: osallistavan taideteoksen lisäksi Sitra muun muassa kokoaa porilaisia nuoria pelaamaan Tivoli Utopia -tulevaisuuspeliä nuorten kansanedustajien ja sitralaisten asiantuntijoiden kanssa. Tulevaisuuspelejä pelataan kulttuuritalo Anniksella (Annankatu 6) tiistaina klo 10–16.

Porin torille nouseva taiteilija Kaisa Salmen yhteisötaideteos 405.6 on käytetty curling-halli, joka kätkee sisäänsä tunnelmallisen ja rauhallisen maailman, jossa ladata akkunsa ja virittää mielensä huomisen maailmaan. Kävijät voivat halutessaan jättää jälkensä teokseen kirjoittamalla ja piirtämällä. Teoksen nimi viittaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuteen, jonka symbolisena pidetyn 400 miljoonasosan rajan alle ei enää päästä elinaikanamme. Erilaiset viikon aikana syntyneet ajatukset muodostavat vuoropuhelun, jota Kaisa Salmi tulkitsee yleisökeskustelussa perjantaina 14.7. klo 11.

Sitran Hyvää huomista, Suomi! -aamukahvit herättävät SuomiAreena-päivään. Lempeä aamiaistunnelma kohtaa aivoja avaavan ohjelman Fazerin Pop Up -kahvilassa (Yrjönkatu 12) jokaisena SuomiAreena-aamuna kello 8–9.45. Maanantaina keskustellaan ruuasta, tiistaina pohdituttaa soten valinnanvapaus, keskiviikkona on aiheena huomisen koulutus, torstaina korvia kuumottaa kiertotalouden pubivisa ja perjantaina paneudutaan ennakointiin.

Ystävärobotti Pepper on tavattavissa Porin torilla maanantaina ja tiistaina, kun Sitra ja Heureka tuovat seitsemällä paikkakunnalla vuoden aikana kiertävän Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -kiertueensa Poriin. Yleisö pääsee osallistumaan marraskuussa Heurekassa avattavan näyttelyn päähenkilöiden luomiseen ja keskustelemaan ystävärobotti Pepperin kanssa. Haluatko haastatella robottia mediaasi? Pepper osaa vastata kiperiinkin kysymyksiin tulevaisuudesta, robotiikasta tai ihan mistä tahansa. Robotille osoitetut kysymykset voi lähettää etukäteen Heurekan näyttelytuottajalle Jussi Kahlokselle: jussi.kahlos@heureka.fi.

Sitran SuomiAreena-ohjelma sekä live-seuranta ja videot löytyvät osoitteesta http://sitra.fi/suomiareena.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

Veera Heinonen, viestintäjohtaja (Porissa 10.–13.7.2017), 050 372 5244
Jenni Sarolahti, viestinnän asiantuntija (Porissa 9.–14.7.2017), 050 372 0828

Mikko Kosonen, yliasiamies (Porissa 11.–13.7.2017), 0294 618 403
Antti Kivelä, johtaja, uudistumiskyky, sote (Porissa 10.–12.7.2017), 040 482 7435
Timo Lindholm, johtaja, uusi työelämä ja kestävä talous (Porissa 11.–13.7.2017), 050 303 9398
Mari Pantsar, johtaja, hiilineutraali kiertotalous, tulevaisuuden liikenne, ruoka (Porissa 10.–13.7.2017), 050 382 0755
Päivi Hirvola, johtava asiantuntija, Sitran juhlavuosi ja tulevaisuuspelit (Porissa 9.–14.7.2017), 040 549 8008
Helmi Saksala, tuottaja, Sitra kansalaistorilla & 405.6-yhteisötaideteos, 040 7596336

sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@sitra.fi

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.