Sitra utredde: Revolutionen inom trafiken startar bland unga

Största delen av finländarna anser det viktigt att handla på ett för miljön skonsamt sätt och speciellt unga är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna, visar en enkät som Sitra låtit göra. Unga är föregångare när det gäller att anlita nya färdsätt som grundar sig på delningsekonomi.

Av finländarna anser 72 procent att det är viktigt att handla på ett sätt som skonar miljön, om inte annat så för att stå som förebild. Redan 38 procent strävar efter att minimera miljökonsekvenserna av sina färdsätt. Det framgår av enkäten Resursklok medborgare, som Sitra lät göra för att utreda finländarnas attityder och handlingar i anslutning till hållbar konsumtion och miljöval.

Av dem som svarade anser 60 procent att en egen bil är nödvändig för en smidig vardag. Ungefär en fjärdedel anser att miljöaspekten har en betydelse när de skaffar eller avstår från bil i framtiden.

"Enkäten visar att finländarna är väl medvetna om sådant som har att göra med miljö och ekologisk hållbarhet, men att attityder och värderingar omvandlas långsamt till handlingar, särskilt i fråga om färdsätt och bilism. Det som är positivt är att unga har större beredskap att gynna miljövänliga färdsätt", säger expert Sari Laine vid Sitra.

Unga och kvinnor uppger något oftare än andra att de är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna. Personer under 30 år väljer oftare än andra åldersgrupper att promenera, cykla eller anlita kollektivtrafik, och de upplever också att det är viktigare att välja hur man färdas.

"Revolutionen inom trafiken startar bland de unga. Attityderna och handlingssätten i anslutning till olika sätt att färdas håller på att förändras, om än långsamt", säger Sari Laine.

Bara 18 procent av alla som svarade säger att de samåker med andra, men i gruppen personer under 30 år var siffran hela 28 procent. Av alla som svarade hade 8 procent prövat på de nya paketen för mobilitet som en tjänst, men av personerna under 30 år 18 procent. Dessa nya tjänster gör det möjligt att kombinera och köpa olika färdsätt, såsom stadscykling, kollektivtrafik och bilhyrning med en mobilapplikation.

"För att trafiken ska bli utsläppssnålare i framtiden är det viktigt att lyfta fram nya smarta mobilitetslösningar och att allt fler finländare får pröva på sådana. Människor vill att det ska vara enkelt att färdas och olika tjänster för gemensam användning kommer att bli allmännare", konstaterar Sari Laine.

På Bilens lediga dag den 22 september presenteras nya tjänster inom mobilitet och delningsekonomi, såsom bilar i sambruk, kamrathyrning av bilar, stadscyklar och framtidens kollektivtrafik på Narinktorget i Helsingfors. Mer information om evenemanget: www.sitra.fi/tapahtumat/yhdessa-etumatkalle-auton-vapaapaiva-narinkkatorilla/ (på finska).

Information om enkäten

Enkäten Resursklok medborgare kartlade finländarnas attityder och handlingar vad gäller hållbar konsumtion och hållbara val och resultaten baserar sig på svar från 2 000 deltagare. Kantar TNS samlade in materialet i april–maj 2017.

Enkäten Resursklok medborgare 2017: Resultaten om olika sätt att färdas (pdf, på finska)

Enkäten Resursklok medborgare 2017: 100 handlingar (pdf, på finska)

Enkätresultat som gäller boende, mat samt konsumtion av varor och tjänster publicerades 26.9.2017, se en nyheter och en mer omfattande rapport (pdf, på finska).

Sari Laine, expert, Sitra, tfn 044 355 6707, sari.laine(at)sitra.fi
Anu Mänty, ledande expert, Sitra, tfn 050 327 0388, anu.manty(at)sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii pienyrityksiltä ratkaisuja kestävään arkeen23.10.2017 08:54Tiedote

Ympäristö- ja kuluttajanäkökulmien yhdistäminen avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kotimaisia pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kilpailun voittajat pääsevät mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen ja kymppitonnin kehitysrahaa. Kilpailu käynnistyy tänään maanantaina 23. lokakuuta.

Sitras Fiksu arki -företagstävling efterfrågar småföretagens lösningar för en mer hållbar vardag23.10.2017 08:54Tiedote

Att förena miljö- och konsumentsynvinklarna öppnar nya affärsverksamhetsmöjligheter. Sitras Fiksu arki -företagstävling letar efter inhemska småföretag vars produkt eller tjänst kan hjälpa konsumenterna att göra hållbara val i vardagen. Tävlingens vinnare får ta del av ett utvecklingsprogram där de får ett stort företag som sin partner, stöd för kommersialisering av sin lösning och tiotusen i utvecklingspengar. Tävlingen startar i dag, måndagen den 23 oktober.

Mediakutsu 24.10.2017 Ratkaisu 100 Showtime -tilaisuuteen: Miten saadaan kaikkien osaaminen käyttöön?17.10.2017 14:34Kutsu

Monipuolinen osaaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Kun vanhat ammatit katoavat, miten hyppy maanviljelijästä koodariksi tapahtuu? Miten maahanmuuttajat saadaan parhaiten osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Miten kehitysvammaiset pääsisivät paremmin osalliseksi työelämään ja yhteisöihin? Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt näihin kysymyksiin ratkaisuja.