Sitra utredde: Revolutionen inom trafiken startar bland unga

Största delen av finländarna anser det viktigt att handla på ett för miljön skonsamt sätt och speciellt unga är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna, visar en enkät som Sitra låtit göra. Unga är föregångare när det gäller att anlita nya färdsätt som grundar sig på delningsekonomi.

Av finländarna anser 72 procent att det är viktigt att handla på ett sätt som skonar miljön, om inte annat så för att stå som förebild. Redan 38 procent strävar efter att minimera miljökonsekvenserna av sina färdsätt. Det framgår av enkäten Resursklok medborgare, som Sitra lät göra för att utreda finländarnas attityder och handlingar i anslutning till hållbar konsumtion och miljöval.

Av dem som svarade anser 60 procent att en egen bil är nödvändig för en smidig vardag. Ungefär en fjärdedel anser att miljöaspekten har en betydelse när de skaffar eller avstår från bil i framtiden.

"Enkäten visar att finländarna är väl medvetna om sådant som har att göra med miljö och ekologisk hållbarhet, men att attityder och värderingar omvandlas långsamt till handlingar, särskilt i fråga om färdsätt och bilism. Det som är positivt är att unga har större beredskap att gynna miljövänliga färdsätt", säger expert Sari Laine vid Sitra.

Unga och kvinnor uppger något oftare än andra att de är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna. Personer under 30 år väljer oftare än andra åldersgrupper att promenera, cykla eller anlita kollektivtrafik, och de upplever också att det är viktigare att välja hur man färdas.

"Revolutionen inom trafiken startar bland de unga. Attityderna och handlingssätten i anslutning till olika sätt att färdas håller på att förändras, om än långsamt", säger Sari Laine.

Bara 18 procent av alla som svarade säger att de samåker med andra, men i gruppen personer under 30 år var siffran hela 28 procent. Av alla som svarade hade 8 procent prövat på de nya paketen för mobilitet som en tjänst, men av personerna under 30 år 18 procent. Dessa nya tjänster gör det möjligt att kombinera och köpa olika färdsätt, såsom stadscykling, kollektivtrafik och bilhyrning med en mobilapplikation.

"För att trafiken ska bli utsläppssnålare i framtiden är det viktigt att lyfta fram nya smarta mobilitetslösningar och att allt fler finländare får pröva på sådana. Människor vill att det ska vara enkelt att färdas och olika tjänster för gemensam användning kommer att bli allmännare", konstaterar Sari Laine.

På Bilens lediga dag den 22 september presenteras nya tjänster inom mobilitet och delningsekonomi, såsom bilar i sambruk, kamrathyrning av bilar, stadscyklar och framtidens kollektivtrafik på Narinktorget i Helsingfors. Mer information om evenemanget: www.sitra.fi/tapahtumat/yhdessa-etumatkalle-auton-vapaapaiva-narinkkatorilla/ (på finska).

Information om enkäten

Enkäten Resursklok medborgare kartlade finländarnas attityder och handlingar vad gäller hållbar konsumtion och hållbara val och resultaten baserar sig på svar från 2 000 deltagare. Kantar TNS samlade in materialet i april–maj 2017.

Enkäten Resursklok medborgare 2017: Resultaten om olika sätt att färdas (pdf, på finska)

Enkäten Resursklok medborgare 2017: 100 handlingar (pdf, på finska)

Enkätresultat som gäller boende, mat samt konsumtion av varor och tjänster publicerades 26.9.2017, se en nyheter och en mer omfattande rapport (pdf, på finska).

Sari Laine, expert, Sitra, tfn 044 355 6707, sari.laine(at)sitra.fi
Anu Mänty, ledande expert, Sitra, tfn 050 327 0388, anu.manty(at)sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Koldioxidavtrycket sjunker fortfarande för bolag som noterats på Helsingforsbörsen16.1.2018 07:10Tiedote

Koldioxidavtrycket för bolag som noterats på Helsingforsbörsen sjönk förra året med 16 procent jämfört med året innan. En placering på en miljon euro i Helsingforsbörsen i enlighet med generalindex genererar beräknade koldioxidutsläpp på 199 tCO2e, då siffran förra året var 236 tCO2e. Detta framgår i en undersökning som Sitra låtit göra och som genomfördes redan för tredje gången. Den betydande förändringen visar att de finländska bolagens arbete för att minska utsläppen ger resultat.

Carbon footprint of Nasdaq Helsinki-listed firms continues to go down16.1.2018 07:10Tiedote

Last year, the carbon footprint of firms listed on Nasdaq Helsinki fell by 16% on the previous year. A million-euro investment in the listed companies in Helsinki produces 199 tons of carbon dioxide emissions (tCO2e), while last year the corresponding figure was 236 tCO2e. Within two years, the emissions have fallen by one third. This is the finding of the third such study commissioned by Sitra. The significant change shows that the efforts made by Finnish companies to reduce emissions are yielding results.

Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden hiilijalanjälki jatkaa laskuaan16.1.2018 07:10Tiedote

Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden hiilijalanjälki laski viime vuonna 16% edellisvuoteen verrattuna. Miljoonan euron sijoitus Helsingin pörssiin yleisindeksin mukaisesti tuottaa 199 tCO2e laskennalliset hiilidioksidipäästöt, kun vastaava luku viime vuonna oli 236 tCO2e. Kahdessa vuodessa lukema on laskenut kolmanneksella. Tämä selviää Sitran teettämästä tutkimuksesta, joka toteutettiin jo kolmatta kertaa. Merkittävä muutos osoittaa, että suomalaisyhtiöiden työ päästöjen vähentämiseksi tuottaa tulosta.