Sitra

Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii pienyrityksiltä ratkaisuja kestävään arkeen

Jaa

Ympäristö- ja kuluttajanäkökulmien yhdistäminen avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kotimaisia pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kilpailun voittajat pääsevät mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen ja kymppitonnin kehitysrahaa. Kilpailu käynnistyy tänään maanantaina 23. lokakuuta.

Sitra järjestää Fiksu arki -yrityskilpailun ja -kehitysohjelman edistääkseen suomalaisten kestävän arjen ratkaisujen kehittämistä. Mukana yrityskumppaneina kilpailun tuomaristossa ovat Fazer, IKEA, K-ryhmä, OP, Paulig, Realia Group, SATO, Tori.fi, Valio, Viking Line ja YIT. Nämä suuryritykset ovat mukana myös kehitysohjelmassa tukemassa kilpailun parhaiden pienyritysten tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.

"Fiksu arki -yrityskilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita, jotka antavat suomalaisille mahdollisuuden tehdä kestäviä valintoja arjessa. Liiketoiminnalle ympäristönäkökulma on uusi bisnesmahdollisuus. Fiksu arki on fiksua bisnestä", sanoo Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar.

Lähes 70 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tavallisesta arjesta: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kaupallisia ratkaisuja, joita hyödyntämällä kuluttajat voivat parantaa oman arkensa ekologista kestävyyttä. Ratkaisut voivat esimerkiksi auttaa pienentämään hiilijalanjälkeään tai säästämään luonnonvaroja.

"Kiertotalouden mukaiseen kestävään kulutusmalliin siirtyminen edellyttää uudistumiskykyä ja innovaatioita. Uskomme, että parhaat ratkaisut syntyvät yhdessä kehittämällä. Fiksu arki -yrityskilpailu tarjoaa pienyrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kestävän arjen kuluttajaratkaisujaan yhdessä isomman yrityksen kanssa", sanoo Mari Pantsar.

Kilpailun avulla etsitään parhaita asumiseen, liikkumiseen, ruokailuun, tavaroihin ja palveluihin tai muuhun arkeen liittyviä ratkaisuja. Enintään kymmenen parasta pääsee mukaan kehitysohjelmaan, jossa konsepteja hiotaan entistä paremmiksi. Kehitysohjelmassa pienyritykset saavat tukea kestävän arjen ratkaisunsa kehittämiseen, kaupallistamiseen ja kokeilemiseen kuluttajien kanssa, tuomaristossa mukana olevien suuryritysten tuella.

"Kehitysohjelman fokuksessa on erityisesti yritysten kuluttajaymmärryksen kehittäminen ja ratkaisujen kaupallistaminen, jotka ovat perinteisesti olleet suomalaisten kuluttajatuotteiden ja -palveluiden Akilleen kantapäitä. Samalla luodaan kestävien kuluttajaratkaisujen ekosysteemiä tuomalla suuria ja pieniä yrityksiä yhteistyöhön", sanoo Mari Pantsar.

Fiksu arki -yrityskilpailun verkkosivut ovat auki osoitteessa www.fiksuarki.fi. Kilpailu on avoinna pienyrityksille 23.10.–4.12.2017. Kilpailun voittajat julkistetaan tammikuussa 2018 ja parhaat ratkaisut pääsevät mukaan helmikuussa starttaavaan kehitysohjelmaan.

"K-ryhmä on johtava rakentamisen ja talotekniikan tuotteiden ja palveluiden toimittaja. Teemme päivittäin töitä fiksumman ja kestävämmän arjen puolesta. Fiksu arki -kilpailun kautta toivon löytyvän uusia asumisen, rakentamisen ja remontoinnin ratkaisuja, jotka voivat liittyä kierto- tai jakamistalouteen tai vaikka energiatehokkuuteen. Sellaisia, jotka keventäisivät päivittäistä kuormaa sekä ympäristölle että arjessaan elävälle suomalaiselle", sanoo K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan vastuullisuuspäällikkö Jesse Mether, joka on mukana Fiksu arki -yrityskilpailun asumiseen liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa.

"Uskomme, että avoimemmalla innovaatioyhteistyöllä voidaan luoda rajat ylittäviä, uusia kasvumahdollisuuksia koko ruokatoimialalle. Fazer etsii jatkuvasti ruokailuun liittyviä kaupallisesti ja ekologisesti kestäviä tuote- ja palveluinnovaatioita. Meille tärkeintä kilpailuehdotuksissa on ketterä pilotointimahdollisuus, kaupallinen potentiaali ja kuluttajia fiksun arjen valintoihin inspiroivat ratkaisut", sanoo Fiksu arki -yrityskilpailun ruokailuun liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa mukana oleva Fazerin uusien liiketoimintojen ja avoimen innovaation kehityspäällikkö Eeva Tiainen.

Lisätietoja

  • Mari Pantsar, johtaja, Hiilineutraali kiertotalous, Sitra, puh. 050 382 0755
  • Saara Rimon, asiantuntija, Sitra, puh. 050 502 7881
  • Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sitra
Sitra
Itämerenkatu 11-13, PL 160
00180 HELSINKI

0294 618 991http://www.sitra.fi

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sitra

Finland kan erbjuda ett bättre alternativ till Black Friday23.11.2017 14:12Tiedote

Genom ett nytt sätt att konsumera minskar klyftan mellan specialerbjudanden och köpförbud. I den promomemoria som Sitra publicerat i dag betonas att Finland kan vara föregångare när det gäller att erbjuda lösningar som skapats genom den cirkulära ekonomin och rollmodell då det gäller att lösa den globala hållbarhetskrisen. Cirkulär ekonomi betyder att konsumtionen inte grundar sig på ägande utan på användningen av tjänster: att dela med sig, hyra och återvinna.

Artificiell intelligens berättar vad Finland kan och en positiv CV tar fram ungas dolda kompetens: Sitras en miljon euros utmaningstävling Ratkaisu 100 är avgjord16.11.2017 19:04Tiedote

Vinnarna i Sitras utmaningstävling Ratkaisu 100 har utsetts. Priset på en miljon euro delades jämnt mellan två av tävlingsbidragen. Finansieringen på 500 000 euro var går till Headai, som använder artificiell intelligens för att identifiera kompetens, och till Positiivinen CV, med fokus på att identifiera ungdomars dolda styrkor.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme