Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii pienyrityksiltä ratkaisuja kestävään arkeen

Ympäristö- ja kuluttajanäkökulmien yhdistäminen avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kotimaisia pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kilpailun voittajat pääsevät mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen ja kymppitonnin kehitysrahaa. Kilpailu käynnistyy tänään maanantaina 23. lokakuuta.

Sitra järjestää Fiksu arki -yrityskilpailun ja -kehitysohjelman edistääkseen suomalaisten kestävän arjen ratkaisujen kehittämistä. Mukana yrityskumppaneina kilpailun tuomaristossa ovat Fazer, IKEA, K-ryhmä, OP, Paulig, Realia Group, SATO, Tori.fi, Valio, Viking Line ja YIT. Nämä suuryritykset ovat mukana myös kehitysohjelmassa tukemassa kilpailun parhaiden pienyritysten tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.

"Fiksu arki -yrityskilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita, jotka antavat suomalaisille mahdollisuuden tehdä kestäviä valintoja arjessa. Liiketoiminnalle ympäristönäkökulma on uusi bisnesmahdollisuus. Fiksu arki on fiksua bisnestä", sanoo Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar.

Lähes 70 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tavallisesta arjesta: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kaupallisia ratkaisuja, joita hyödyntämällä kuluttajat voivat parantaa oman arkensa ekologista kestävyyttä. Ratkaisut voivat esimerkiksi auttaa pienentämään hiilijalanjälkeään tai säästämään luonnonvaroja.

"Kiertotalouden mukaiseen kestävään kulutusmalliin siirtyminen edellyttää uudistumiskykyä ja innovaatioita. Uskomme, että parhaat ratkaisut syntyvät yhdessä kehittämällä. Fiksu arki -yrityskilpailu tarjoaa pienyrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kestävän arjen kuluttajaratkaisujaan yhdessä isomman yrityksen kanssa", sanoo Mari Pantsar.

Kilpailun avulla etsitään parhaita asumiseen, liikkumiseen, ruokailuun, tavaroihin ja palveluihin tai muuhun arkeen liittyviä ratkaisuja. Enintään kymmenen parasta pääsee mukaan kehitysohjelmaan, jossa konsepteja hiotaan entistä paremmiksi. Kehitysohjelmassa pienyritykset saavat tukea kestävän arjen ratkaisunsa kehittämiseen, kaupallistamiseen ja kokeilemiseen kuluttajien kanssa, tuomaristossa mukana olevien suuryritysten tuella.

"Kehitysohjelman fokuksessa on erityisesti yritysten kuluttajaymmärryksen kehittäminen ja ratkaisujen kaupallistaminen, jotka ovat perinteisesti olleet suomalaisten kuluttajatuotteiden ja -palveluiden Akilleen kantapäitä. Samalla luodaan kestävien kuluttajaratkaisujen ekosysteemiä tuomalla suuria ja pieniä yrityksiä yhteistyöhön", sanoo Mari Pantsar.

Fiksu arki -yrityskilpailun verkkosivut ovat auki osoitteessa www.fiksuarki.fi. Kilpailu on avoinna pienyrityksille 23.10.–4.12.2017. Kilpailun voittajat julkistetaan tammikuussa 2018 ja parhaat ratkaisut pääsevät mukaan helmikuussa starttaavaan kehitysohjelmaan.

"K-ryhmä on johtava rakentamisen ja talotekniikan tuotteiden ja palveluiden toimittaja. Teemme päivittäin töitä fiksumman ja kestävämmän arjen puolesta. Fiksu arki -kilpailun kautta toivon löytyvän uusia asumisen, rakentamisen ja remontoinnin ratkaisuja, jotka voivat liittyä kierto- tai jakamistalouteen tai vaikka energiatehokkuuteen. Sellaisia, jotka keventäisivät päivittäistä kuormaa sekä ympäristölle että arjessaan elävälle suomalaiselle", sanoo K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan vastuullisuuspäällikkö Jesse Mether, joka on mukana Fiksu arki -yrityskilpailun asumiseen liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa.

"Uskomme, että avoimemmalla innovaatioyhteistyöllä voidaan luoda rajat ylittäviä, uusia kasvumahdollisuuksia koko ruokatoimialalle. Fazer etsii jatkuvasti ruokailuun liittyviä kaupallisesti ja ekologisesti kestäviä tuote- ja palveluinnovaatioita. Meille tärkeintä kilpailuehdotuksissa on ketterä pilotointimahdollisuus, kaupallinen potentiaali ja kuluttajia fiksun arjen valintoihin inspiroivat ratkaisut", sanoo Fiksu arki -yrityskilpailun ruokailuun liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa mukana oleva Fazerin uusien liiketoimintojen ja avoimen innovaation kehityspäällikkö Eeva Tiainen.

• Mari Pantsar, johtaja, Hiilineutraali kiertotalous, Sitra, puh. 050 382 0755
  • Saara Rimon, asiantuntija, Sitra, puh. 050 502 7881
  • Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.