Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii pienyrityksiltä ratkaisuja kestävään arkeen

Ympäristö- ja kuluttajanäkökulmien yhdistäminen avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kotimaisia pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kilpailun voittajat pääsevät mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen ja kymppitonnin kehitysrahaa. Kilpailu käynnistyy tänään maanantaina 23. lokakuuta.

Sitra järjestää Fiksu arki -yrityskilpailun ja -kehitysohjelman edistääkseen suomalaisten kestävän arjen ratkaisujen kehittämistä. Mukana yrityskumppaneina kilpailun tuomaristossa ovat Fazer, IKEA, K-ryhmä, OP, Paulig, Realia Group, SATO, Tori.fi, Valio, Viking Line ja YIT. Nämä suuryritykset ovat mukana myös kehitysohjelmassa tukemassa kilpailun parhaiden pienyritysten tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.

"Fiksu arki -yrityskilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita, jotka antavat suomalaisille mahdollisuuden tehdä kestäviä valintoja arjessa. Liiketoiminnalle ympäristönäkökulma on uusi bisnesmahdollisuus. Fiksu arki on fiksua bisnestä", sanoo Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar.

Lähes 70 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tavallisesta arjesta: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Fiksu arki -yrityskilpailu etsii kaupallisia ratkaisuja, joita hyödyntämällä kuluttajat voivat parantaa oman arkensa ekologista kestävyyttä. Ratkaisut voivat esimerkiksi auttaa pienentämään hiilijalanjälkeään tai säästämään luonnonvaroja.

"Kiertotalouden mukaiseen kestävään kulutusmalliin siirtyminen edellyttää uudistumiskykyä ja innovaatioita. Uskomme, että parhaat ratkaisut syntyvät yhdessä kehittämällä. Fiksu arki -yrityskilpailu tarjoaa pienyrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kestävän arjen kuluttajaratkaisujaan yhdessä isomman yrityksen kanssa", sanoo Mari Pantsar.

Kilpailun avulla etsitään parhaita asumiseen, liikkumiseen, ruokailuun, tavaroihin ja palveluihin tai muuhun arkeen liittyviä ratkaisuja. Enintään kymmenen parasta pääsee mukaan kehitysohjelmaan, jossa konsepteja hiotaan entistä paremmiksi. Kehitysohjelmassa pienyritykset saavat tukea kestävän arjen ratkaisunsa kehittämiseen, kaupallistamiseen ja kokeilemiseen kuluttajien kanssa, tuomaristossa mukana olevien suuryritysten tuella.

"Kehitysohjelman fokuksessa on erityisesti yritysten kuluttajaymmärryksen kehittäminen ja ratkaisujen kaupallistaminen, jotka ovat perinteisesti olleet suomalaisten kuluttajatuotteiden ja -palveluiden Akilleen kantapäitä. Samalla luodaan kestävien kuluttajaratkaisujen ekosysteemiä tuomalla suuria ja pieniä yrityksiä yhteistyöhön", sanoo Mari Pantsar.

Fiksu arki -yrityskilpailun verkkosivut ovat auki osoitteessa www.fiksuarki.fi. Kilpailu on avoinna pienyrityksille 23.10.–4.12.2017. Kilpailun voittajat julkistetaan tammikuussa 2018 ja parhaat ratkaisut pääsevät mukaan helmikuussa starttaavaan kehitysohjelmaan.

"K-ryhmä on johtava rakentamisen ja talotekniikan tuotteiden ja palveluiden toimittaja. Teemme päivittäin töitä fiksumman ja kestävämmän arjen puolesta. Fiksu arki -kilpailun kautta toivon löytyvän uusia asumisen, rakentamisen ja remontoinnin ratkaisuja, jotka voivat liittyä kierto- tai jakamistalouteen tai vaikka energiatehokkuuteen. Sellaisia, jotka keventäisivät päivittäistä kuormaa sekä ympäristölle että arjessaan elävälle suomalaiselle", sanoo K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan vastuullisuuspäällikkö Jesse Mether, joka on mukana Fiksu arki -yrityskilpailun asumiseen liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa.

"Uskomme, että avoimemmalla innovaatioyhteistyöllä voidaan luoda rajat ylittäviä, uusia kasvumahdollisuuksia koko ruokatoimialalle. Fazer etsii jatkuvasti ruokailuun liittyviä kaupallisesti ja ekologisesti kestäviä tuote- ja palveluinnovaatioita. Meille tärkeintä kilpailuehdotuksissa on ketterä pilotointimahdollisuus, kaupallinen potentiaali ja kuluttajia fiksun arjen valintoihin inspiroivat ratkaisut", sanoo Fiksu arki -yrityskilpailun ruokailuun liittyvän kilpailusarjan tuomaristossa mukana oleva Fazerin uusien liiketoimintojen ja avoimen innovaation kehityspäällikkö Eeva Tiainen.

• Mari Pantsar, johtaja, Hiilineutraali kiertotalous, Sitra, puh. 050 382 0755
  • Saara Rimon, asiantuntija, Sitra, puh. 050 502 7881
  • Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.