Sitras utvecklingsprogram utmanar organisationer: Siktet är inställt på nya sätt att inspirera människor till miljövänliga handlingar

Utvecklingsprogrammet Maapalloliiga (Jordklotsligan) söker nya sätt att inspirera finländarna till en hållbar vardag. Sitra utmanar organisationer och föreningar att utveckla lösningar som aktiverar människor till miljövänliga handlingar. De bästa idéerna får en försökspenning på 10 000 euro och kommer med i ett utvecklingsprogram som startar i höst.

Sammanlagt 10 organisationer eller föreningar som samlar ett lag med 3–6 deltagare bakom idén kommer med i Maapalloliiga. Maapalloliiga stödjer utvecklingen av idéerna till genomförbara lösningar.

"Närmare 70 procent av växthusgasutsläppen i Finland uppkommer i och med konsumenters beslut: hur vi bor och rör oss, vad vi äter och köper. Genom vanliga val i vardagen kan vi också minska utsläppen markant. Det är viktigt att engagera alla i förändringen och inspirera dem till mer ekologiska val. Här har föreningar, organisationer och till exempel idrottsföreningar en stor betydelse", säger Sari Laine, expert på Sitra.

I Maapalloliiga skapar organisationen ett försökskoncept av idén, och konceptet testas med en målgrupp. Lösningen ska inspirera människor till hållbara handlingar och val som minskar koldioxidavtrycket och sparar naturresurser i vardagen.

De lag som väljs till utvecklingsprogrammet får en försökspenning på 10 000 euro, och det lag som för sin idé längst får 20 000 euro för att förverkliga dem vid programmets slut. Inom utvecklingsprogrammet lär sig lagen mer om servicedesign, genomslag, marknadsföring och kommunikation samt om en resursklok vardag.

"Medborgarorganisationer, lokala föreningar och idrottsföreningar är ovärderliga för att människor ska må bra och för att samhället ska utvecklas. Olika organisationer är experter inom sitt område – oavsett om det handlar om stöd för äldre, fotboll eller att röra sig i naturen. Föreningarna når ut till en stor mängd människor som har en enorm potential, även ur perspektivet för en hållbar vardag", konstaterar Laine.

Maapalloliiga förenar organisationernas styrka och handlingar för en hållbar vardag. Målet är att utveckla nya, innovativa koncept, evenemang, kampanjer eller tjänster som gör en hållbar vardag enkel och attraktiv.

"Organisationer och föreningar har alltid medverkat som aktiva aktörer och påverkare i förändringar i vårt samhälle. Till exempel fick idén om den internationellt uppmärksammade moderskapsförpackningen sin början inom organisationsfältet. På grund av klimatförändringen behöver vi nu snabbt en förändring i vår livsstil och de val vi gör i vardagen. Organisationerna är en stor resurs även här", säger Laine.

Mer information

Maapalloliigas webbplats (på finska) på adressen www.maapalloliiga.fi. Ansökan till utvecklingsprogrammet är öppen 3.5–3.8.2018.

-          Sanna Autere, kommunikationsexpert, Sitra, tfn 050 331 7510

-          Sari Laine, expert, Sitra, tfn 044 355 6707

-          Riina Pulkkinen, expert, Sitra, tfn 040 708 0178

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.