Siunauskappeleiden lumoa Alvar Aalto -museon kevätnäyttelyssä

Alvar Aalto -museon kevätnäyttely "Città dei morti – Kuolleiden kaupunki" esittelee Alvar Aallon toteutumattomia hautausmaa- ja siunauskappelisuunnitelmia. Jyväskylän, Lyngby-Taarbaekin ja Malmin suunnitelmien kautta katsojalle avautuu palanen tuntemattomampaa Aaltoa. Näyttely on avoinna yleisölle Alvar Aalto -museon Galleriasssa Jyväskylässä 20.3.–17.5.2015.

”Aallon kädenjälki näkyy lähes neljässäkymmenessä sakraalisuunnitelmassa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun toteutumattomiksi jääneitä hautausmaa- ja siunauskappelisuunnitelmia esitellään laajemmalle yleisölle”, kertoo Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh.

Alvar Aallon sakraaliarkkitehtuuria lähestytään näyttelyssä kolmen kiehtovan pääkohteen kautta. Jyväskylän siunauskappelin eri aikaan toteutetuissa suunnitelmissa näkyy Aallon tyylin muovautuminen runsaasta ornamentiikasta kohti modernismia. Siunauskappelin suunnitelmat edustavat varhaista Aaltoa 1920-luvun puolivälistä aina 1930-luvulle.

Mukana ovat myös Tanskaan vuonna 1951 tehty Lyngby-Taarbaekin hautausmaa- ja siunauskappelisuunnitelma sekä Malmin hautausmaa ja siunauskappeli, joiden luonnoksista löytyy viitteitä Golgataan ja yhtymäkohtia Vuoksenniskan kirkkoon.

Näyttelyarkkitehtuuri kunnioittaa Aallon suunnitelmien vähäeleistä tunnelmaa. Maija Holman valon ja varjon vaihtelulla tunnelmoivat valokuvat ja Alvar Aalto -museon arkistoista kuratoidut piirustukset luovat yhdessä tekstien ja Lyngby-Taarbaekin pienoismallin kanssa kiinnostavan kokonaisuuden.

”Näyttelyssä katsojaa kuljetetaan hiljaisuuden ja hartauden elementeillä. Samat tekijät ovat läsnä Aallon siunauskappelisuunnitelmissa, joissa kävijän kulkua ohjataan hienovaraisesti tilasta toiseen”, kuvailee Alvar Aalto -säätiön museoamanuenssi Mari Murtoniemi.

Näyttelyn avajaisia juhlitaan torstaina 19.3. klo 18 eteenpäin.

Città dei morti – Kuolleiden kaupunki

Alvar Aalto -museon Galleria

20.3.–17.5.2015

www.alvaraalto.fi

Lisätiedot:
museoamanuenssi Mari Murtoniemi, puh. 040 355 9162, mari.murtoniemi@alvaraalto.fi
Lehdistökuvat:
press@alvaraalto.fi

Tyyppitalojen kiehtovaa historiaa New Standards -näyttelyssä1.2.2024 11:42:17 EET | Tiedote

Aalto2:ssa avautuu 16. helmikuuta New Standards – Puutalo Oy 1940–55 -näyttely, joka tuo esiin ainutlaatuisen tarinan suomalaisten puuelementtitalojen maailmanvalloituksesta toisen maailmansodan jälkeen. Venetsian arkkitehtuuribiennaalin Suomen paviljongissa vuonna 2021 ensimmäistä kertaa nähty näyttelykokonaisuus on täydentynyt valokuvaaja Juuso Westerlundin uusilla valokuvilla Puutalo Oy:n taloista Oulussa ja Raahen Lampinsaaren kaivoskylässä.