Siviilejä loukussa Raqqassa: ”En tule koskaan unohtamaan tätä verilöylyä”

Tuhansia siviilejä on joutunut ristituleen Pohjois-Syyriassa sijaitsevassa Raqqan kaupungissa. Tänään julkaistavassa raportissa Amnesty osoittaa, että satoja siviilejä on kuollut ja loukkaantunut kesäkuun jälkeen, jolloin viimeisin hyökkäys ISISin päihittämiseksi alkoi. Siviilien tilanne on pahentunut Raqqan taistelun loppupuolella.

Siviilejä vaarantaneisiin toimenpiteisiin ovat ISISin lisäksi syyllistyneet Syyrian demokraattisten voimien (SDF) rinnalla toimiva Yhdysvaltojen johtama liittouma ja Venäjän tukemat Syyrian hallituksen joukot.

Amnestyn mukaan konfliktin osapuolten täytyy asettaa siivilien turvallisuus etusijalle ja luoda heille reittejä pois eturintamalta.

“ISISin vastaisessa taistelussa tuhannet siviilit ovat jääneet loukkuun 'kuoleman labyrinttiin', jossa heitä tulitetaan joka suunnasta”, sanoo Donatella Rovera, Amnesty Internationalin kriisiasiantuntija.

”Tiedämme, että ISIS käyttää ihmiskilpiä. Siksi SDF:n ja Yhdysvaltojen luotsaaman littouman tätyy panostaa siviilien suojelemiseen.”

YK:n arvioiden mukaan Raqqassa saattaa olla loukussa 10 000–50 000 siviiliä, mutta tarkkaa lukumäärä ei ole tiedossa. Monen heistä uskotaan joutuneen ISISin ihmiskilviksi Raqqan vaanhaankaupunkiin.

Liittouman iskut osuvat siviileihin

Useat Raqqasta paenneet henkilöt kertoivat Amnestylle, miten Yhdysvaltojen tukeman liittouman ilmaiskut ja tykkitulitukset ovat lisänneet siviiliuhrien määrää viime viikkojen ja kuukausien aikana.

Eräs paikalla ollut henkilö kuvaili, kuinka ammuksia iskeytyi Raqqan läntiseen kaupunginosaan Daraiyaniin. Iskussa menehtyi ainakin 12 ihmista.

”En voi kuvailla tapahtumia sanoin, se tuntui maailmanlopulta – melu, ihmisten huuto. En [tule koskaan] unohtamaan tätä verilöylyä.”

Selviytyjät kertoivat, että liittouman joukot ovat iskeneet Eufrat-jokea ylittäviin veneisiin. Joen yli kulkee yksi ainoista reiteistä, jonka kautta siviilit voivat paeta kaupungista.

ISIS tukeutuu ihmiskilpiin

ISISin taistelijat ovat estäneet ihmisiä pakenemasta kaupungista muun muassa tarkka-ampujien, maamiinojen ja tarkastuspisteiden avulla.

Daraiyan-alueelta paennut Mahmouda kertoi Amnestylle:

”Se oli hirveä tilanne... ISIS ei antanut meidän lähteä. Meillä ei ollut ruokaa eikä sähköä.”

ISIS on siirtänyt ihmisiä vanhaankaupunkiin, josta käsin se tulee luultavasti puolustautumaan taistelun loppuvaiheessa.

Amnestyn arvion mukaan Venäjän tukemat Syyrian hallituksen joukot ovat käyttäneet Eufrat-joen eteläpuolelle suunnatuissa iskuissa kansainvälisesti kiellettyjä rypälepommeja.

Kansainvälinen oikeus velvoittaa konfliktin osapuolia valitsemaan lainmukaisia kohteita, välttämään umpimähkäisiä ja suhteettomia iskuja ja käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja, jotta siviileihin kohdistuvilta haitoilta vältytään.

“Raqqan piiritykseen joutuneet ihmiset kärsivät ISISin käsissä, mutta se ei pienennä muiden konfliktin osapuolten velvollisuutta suojella siviilejä”, Donatella Rovera sanoo.

Milja Komulainen
Tiedottaja