Siviilejä loukussa Raqqassa: ”En tule koskaan unohtamaan tätä verilöylyä”

Tuhansia siviilejä on joutunut ristituleen Pohjois-Syyriassa sijaitsevassa Raqqan kaupungissa. Tänään julkaistavassa raportissa Amnesty osoittaa, että satoja siviilejä on kuollut ja loukkaantunut kesäkuun jälkeen, jolloin viimeisin hyökkäys ISISin päihittämiseksi alkoi. Siviilien tilanne on pahentunut Raqqan taistelun loppupuolella.

Siviilejä vaarantaneisiin toimenpiteisiin ovat ISISin lisäksi syyllistyneet Syyrian demokraattisten voimien (SDF) rinnalla toimiva Yhdysvaltojen johtama liittouma ja Venäjän tukemat Syyrian hallituksen joukot.

Amnestyn mukaan konfliktin osapuolten täytyy asettaa siivilien turvallisuus etusijalle ja luoda heille reittejä pois eturintamalta.

“ISISin vastaisessa taistelussa tuhannet siviilit ovat jääneet loukkuun 'kuoleman labyrinttiin', jossa heitä tulitetaan joka suunnasta”, sanoo Donatella Rovera, Amnesty Internationalin kriisiasiantuntija.

”Tiedämme, että ISIS käyttää ihmiskilpiä. Siksi SDF:n ja Yhdysvaltojen luotsaaman littouman tätyy panostaa siviilien suojelemiseen.”

YK:n arvioiden mukaan Raqqassa saattaa olla loukussa 10 000–50 000 siviiliä, mutta tarkkaa lukumäärä ei ole tiedossa. Monen heistä uskotaan joutuneen ISISin ihmiskilviksi Raqqan vaanhaankaupunkiin.

Liittouman iskut osuvat siviileihin

Useat Raqqasta paenneet henkilöt kertoivat Amnestylle, miten Yhdysvaltojen tukeman liittouman ilmaiskut ja tykkitulitukset ovat lisänneet siviiliuhrien määrää viime viikkojen ja kuukausien aikana.

Eräs paikalla ollut henkilö kuvaili, kuinka ammuksia iskeytyi Raqqan läntiseen kaupunginosaan Daraiyaniin. Iskussa menehtyi ainakin 12 ihmista.

”En voi kuvailla tapahtumia sanoin, se tuntui maailmanlopulta – melu, ihmisten huuto. En [tule koskaan] unohtamaan tätä verilöylyä.”

Selviytyjät kertoivat, että liittouman joukot ovat iskeneet Eufrat-jokea ylittäviin veneisiin. Joen yli kulkee yksi ainoista reiteistä, jonka kautta siviilit voivat paeta kaupungista.

ISIS tukeutuu ihmiskilpiin

ISISin taistelijat ovat estäneet ihmisiä pakenemasta kaupungista muun muassa tarkka-ampujien, maamiinojen ja tarkastuspisteiden avulla.

Daraiyan-alueelta paennut Mahmouda kertoi Amnestylle:

”Se oli hirveä tilanne... ISIS ei antanut meidän lähteä. Meillä ei ollut ruokaa eikä sähköä.”

ISIS on siirtänyt ihmisiä vanhaankaupunkiin, josta käsin se tulee luultavasti puolustautumaan taistelun loppuvaiheessa.

Amnestyn arvion mukaan Venäjän tukemat Syyrian hallituksen joukot ovat käyttäneet Eufrat-joen eteläpuolelle suunnatuissa iskuissa kansainvälisesti kiellettyjä rypälepommeja.

Kansainvälinen oikeus velvoittaa konfliktin osapuolia valitsemaan lainmukaisia kohteita, välttämään umpimähkäisiä ja suhteettomia iskuja ja käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja, jotta siviileihin kohdistuvilta haitoilta vältytään.

“Raqqan piiritykseen joutuneet ihmiset kärsivät ISISin käsissä, mutta se ei pienennä muiden konfliktin osapuolten velvollisuutta suojella siviilejä”, Donatella Rovera sanoo.

Milja Komulainen
Tiedottaja
milja.komulainen@amnesty.fi

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

Kutsumuistutus: Saako Afganistaniin palauttaa? Keskustelutilaisuus ke 22.11. klo 8.3016.11.2017 11:40Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid sekä vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teit

Kutsu toimittajille: Saako Afganistaniin palauttaa?8.11.2017 10:59Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teittinen. Keskustelu käydään englannin kielellä.