Siviilit tulilinjalla Libyassa – Amnesty: “Tapahtumat täyttävät sotarikosten kriteerit”

Amnesty Internationalin tuoreen raportin mukaan Libyan konfliktin molemmat osapuolet ovat todennäköisesti syyllistyneet sotarikoksiin. Lisäksi lukuisat maat ovat rikkoneet YK:n asettamaa aseiden vientikieltoa ja toimittaneet aseita Libyaan.

GNA:n ilmaiskussa tuhoutuneita taloja kesäkuussa 2019.

Libyan kansainvälisesti tunnustettu hallitus Government of National Accord (GNA) ja päällikkö Khalifa Haftarin johtama kansallinen armeija (LNA) ovat taistelleet vallasta Tripolissa ja sen lähialueilla huhtikuusta 2019 saakka.

Amnesty Internationalin tutkijat vierailivat kaikkiaan 33 iskun tapahtumapaikalla ja tekivät 156 haastattelua. Haastateltujen joukossa on niin iskuista selviytyneitä silminnäkijöitä, uhrien omaisia, paikallisia viranomaisia sekä lääkintähenkilökuntaa.

“Konfliktin molemmat osapuolet ovat käyttäneet kaikenlaisia aseita aina Gaddafin aikaisista raketeista drooneilla ohjattuihin ohjuksiin. On todennäköistä, että tapahtumat täyttävät sotarikosten kriteerit”, sanoo Amnesty Internationalin Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija Kaisa Korhonen.

Siviilit tulilinjalla

YK:n tilastojen mukaan viimeisen puolen vuoden aikana Libyassa on kuollut tai haavoittunut yli 100 siviiliä ja yli 100 000 ihmistä on joutunut pakenemaan kodeistaan.

Osa Amnestyn tutkimista hyökkäyksistä oli umpimähkäisiä ja suhteettomia. Ne loukkasivat kansainvälistä humanitaarista oikeutta ja saattavat täyttää sotarikosten kriteerit.

Umpimähkäiset ilmaiskut ja tykistöhyökkäykset ovat kohdistuneet koteihin ja julkisiin tiloihin, kuten kouluun ja siirtolaisten pidätyskeskukseen. Iskuissa on menehtynyt tai loukkaantunut muun muassa kadulla leikkiviä lapsia ja hautajaisvieraita.

“Millainen sota tämä on, jossa perheet kuolevat koteihinsa? Mitä voimme tehdä?” kysyy Amnestyn haastattelema nainen, joka menetti puolisonsa perheen kotiin osuneessa iskussa.

Hyökkäyksiä sairaaloihin, lentokenttä suljettu

Viranomaiset ovat sulkeneet Tripolin ainoan toiminnassa olleen lentokentän jatkuvien hyökkäysten vuoksi. Myös lentokentän lähistöllä sijaitsevat kodit ja koulu ovat joutuneet umpimähkäisten ampumisten kohteiksi.

LNA:n iskuissa on tuhoutunut myös lukuisia ambulansseja ja kenttäsairaaloita. GNA:n taistelijat ovat käyttäneet kenttäsairaaloita sotilaallisiin tarkoituksiin ja asettaneet ne samalla alttiiksi hyökkäyksille.

Aseiden vientikieltoa loukattu häikäilemättömästi

YK määräsi aseiden vientikiellon Libyaan jo vuonna 2011. Amnestyn mukaan kieltoa on rikottu toistuvasti – aseita ovat toimittaneet muun muassa Turkki, Jordan ja Yhdistyneet Arabiemiirikunnat.

“Konfliktin molempien osapuolien on suojeltava siviilejä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden velvoittamalla tavalla. Lisäksi kansainvälisen yhteisön on pidettävä huoli siitä, että YK:n aseiden vientikieltoa kunnioitetaan”, Kaisa Korhonen toteaa.

GNA:n ilmaiskussa tuhoutuneita taloja kesäkuussa 2019.

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu