Sivistyksen Suunta -palkinto tänä vuonna Kuntaliiton sivistys- ja hyvinvointiyksikön johtaja Terhi Päivärinnalle

Tämän vuoden Sivistyksen suunta –palkinnon saa Kuntaliiton sivistys ja hyvinvointi -yksikön johtaja Terhi Päivärinta. Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry ja Suomen Kuntaliitto palkitsivat Päivärinnan tänään Helsingissä 29.9. - 30.9.2022 järjestettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä.

- Halusimme palkita Terhin tämän pitkän sivistyksen puolesta tehdyn työn vuoksi. Hän on työskennellyt sivistystoimen näköalapaikalla ja tehnyt pitkän yli 30-vuotisen uran sivistystoimen hyväksi, toteaa Opsia Ry:n puheenjohtaja Matti Hursti.

- Onkin helppo todeta, että Terhi Päivärinnan rooli valtakunnallisena sivistyksen suunnannäyttäjänä on ollut vahva ja palkinto on ansaittu, Matti Hursti jatkaa.

- Terhi on kuntakentällä laajasti tunnettu ja luotettu sivistystoimen asiantuntija ja kehittäjä. Hän on arvostettu vaikuttaja valtakunnallisessa koulutuspolitiikassa.Terhillä on taito sekä kuunnella ja keskustella ja hänen toimintatapansa on vuorovaikutteinen, summaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Yhteistyö ja vuorovaikutus avainasemassa pitkän uran taustalla

Terhi Päivärinta on tehnyt pitkän uran sivistyksen parissa. Hän valmistui kasvatustieteiden maisteriksi vuonna 1990. Sen jälkeen hän on työskennellyt sivistyspalvelujen eri tehtävissä monipuolisesti. Mm. vuosien ajan luokanopettajana, koulutoimen johtajana, kaupungin organisaatiouudistuksen projektipäällikkönä sekä päivähoito- ja koulutusviraston päällikkönä.

Pietarsaaressa hän ehti työskennellä lyhyesti myös sivistysjohtajana ennen siirtymistään Länsi-Pirkanmaan koulutuskuntayhtymän johtajaksi ja myöhemmin Sastamalan koulutuskuntayhtymän hallintojohtajaksi. Tästä tehtävästä Terhi siirtyi 2014 Suomen Kuntaliittoon opetus- ja kulttuuriyksikön johtajaksi ja viime vuoden alusta lukien hyvinvointi- ja sivistysyksikön johtajaksi.

-  Olen erittäin iloinen ja otettu. Arvostan tätä palkintoa todella paljon ja otan sen nöyrästi vastaan. Minulla on toki pitkä kokemus sivistyspuolen johtajana, mutta yksin en olisi voinut saada näitä asioita aikaan, Terhi Päivärinta toteaa.

- Siinä missä Kuntaliiton asiantuntemus on tärkeää, ei tätä työtä olisi voinut tehdä näin hyvin ilman vahvaa kontaktia kuntakentälle. Vuorovaikutuksen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa, Päivärinta jatkaa.

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

Sivistyksen Suunta - palkinto jaetaan nyt 11.kerran. Edellinen palkinnon saaja oli Lappeenrannan hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimialajohtaja Tuija Willberg. Sivistyksen Suunta- palkinnon on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen. Palkinto on pronssiveistos, ”Kurkiauran kärkilintu”.

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Vårdreformen kapar av kommunalskatten, oväntat många kommuner sänker sin fastighetsskatt18.11.2022 15:08:48 EET | Tiedote

I början av 2023 sker en historisk förändring i kommunalskattesatserna. I enlighet med finansieringslagen för social- och hälsovårdsreformen sänks inkomstskattesatserna för fastlandskommunerna med 12,64 procentenheter 2023 och motsvarande belopp överförs till statsbeskattningen. Fastlandskommunerna kan alltså inte ändra sina kommunalskattesatser för 2023. Inkomstskattesatserna ändrades inte heller på Åland.

Sote-uudistus pienentää kunnallisveroa historiallisesti, yllättävän moni kunta laskee kiinteistöveroa18.11.2022 12:51:02 EET | Tiedote

Kunnallisveroprosentit muuttuvat vuoden 2023 alussa historiallisesti. Sote-uudistuksen rahoituslaki määrää, että Manner-Suomen kuntien tuloveroprosentit laskevat 12,64 prosenttiyksikköä vuonna 2023 ja vastaava summa siirtyy valtion verotukseen. Manner-Suomen kunnat eivät voi siis muuttaa vuoden 2023 kunnallisveroprosenttejaan. Tuloveroprosentteihin ei tehty muutoksia myöskään Ahvenanmaalla.

Kommunförbundet bildar ett bolag för att trygga tjänsterna för välfärdsområdena i övergångsskedet28.10.2022 11:59:29 EEST | Tiedote

Kommunernas uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs till de nya välfärdsområdena 1.1.2023, Det här påverkar också Kommunförbundets verksamhet. Eftersom Kommunförbundet är en förening som ägs av kommunerna, kan förbundet inte betjäna välfärdsområdena. Kommunförbundet och välfärdsområdena har ändå letat efter en samarbetsform för att kunna tillhandahålla tjänster för välfärdsområdena i övergångsskedet och möjliggöra en process mot en mer permanent lösning.