Sivistysakatemian uusi vuosikurssi aloittaa tänään – Suomen Akatemia mukaan järjestäjäksi

Tänään alkaa ”sivistyksen maanpuolustuskurssin” eli Sivistysakatemian toinen vuosikurssi. Suomen Akatemia lähti mukaan järjestämään Sivistysakatemiaa yhdessä perustajakolmikon eli Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.

Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi pilotoitu Sivistysakatemia saa tänään jatkoa. Neljänneksi järjestäjätahoksi Sivistysakatemialle lähti tänä vuonna Suomen Akatemia, ja osallistujissa on laaja kirjo suomalaisia päättäjiä ja vaikuttajia niin politiikasta, taloudesta, mediasta kuin kulttuurin alalta.

Tänä vuonna Sivistysakatemiaan osallistuvat muun muassa Ylen päätoimittaja Riikka Räisänen, Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä, Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi, keksijä Perttu Pölönen sekä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

Suomen Akatemia vahvistaa tieteen roolia Sivistysakatemiassa

Sivistysakatemian perustivat OAJ, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus. Perustajakolmikko pitää vahvasti esillä tieteen ja tutkimuksen merkitystä, mutta Suomen Akatemian lähteminen järjestäjäksi vahvistaa tieteen roolia entisestään.

Sivistysakatemian järjestämistä tukee jatkossa myös neuvottelukunta. Neuvottelukunnassa ovat mukana Allianssi, Kuntaliitto, Sivistystyönantajat, Suomen kulttuurirahasto, Vanhempainliitto sekä opiskelijajärjestöille varatulla paikalla ensimmäisenä aloittava Suomen Lukiolaisten Liitto.

Ensimmäinen Sivistysakatemia keräsi osallistujilta kiitosta

Sivistysakatemiassa osallistujat tutustuvat monipuolisesti suomalaisen sivistyksen perustaan eli koulutusjärjestelmäämme. Osallistujat myös ideoivat ratkaisuja, joilla Suomen sivistystaso pysyy korkeana myös tulevaisuudessa.

Ensimmäisen vuosikurssin osallistujat olivat Sivistysakatemian antiin erittäin tyytyväisiä: heidän kouluarvosanana antamansa palautteen keskiarvo oli 9,3.

Lue lisää Sivistysakatemiasta ja katso koko osallistujalista: www.sivistysakatemia.fi

Olli Luukkainen, OAJ:n puheenjohtaja
0500 652 872 (tavoitettavissa parhaiten klo 8-10)

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi
www.aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Finlands Akademi beviljar över 30 miljoner euro till forskningsinfrastrukturer som främjar högklassig vetenskap18.1.2019 15:10Tiedote

Finlands Akademi beslutade idag om finansiering på sammanlagt 32,4 miljoner euro för att stärka forskningens infrastrukturer. Finansieringen fördelas mellan 21 infrastrukturer och 22 organisationer. Finansieringen beviljas för stärkande och uppgradering av nationellt betydelsefulla infrastrukturer som främjar högklassig vetenskaplig forskning. Bland finansieringsmottagarna finns två nya initiativ som inte finns med i Finlands vägvisare för forskningsinfrastrukturer.

Korkeatasoista tiedettä edistäville tutkimusinfrastruktuureille yli 30 miljoonaan euron rahoitus Suomen Akatemialta18.1.2019 15:10Tiedote

Suomen Akatemia on myöntänyt yhteensä 32,4 miljoonaa euroa tutkimusinfrastruktuurien vahvistamiseen. Rahoitus jakautuu 21 tutkimusinfrastruktuurille ja 22 tutkimusorganisaatiolle. Rahoitusta myönnettiin kansallisesti merkittävien ja korkeatasoista tieteellistä tutkimusta edistävien tutkimusinfrastruktuurien vahvistamiseen ja laajentamiseen. Uusia, tiekartan ulkopuolisia rahoituksen saajia oli kaksi.

Suomen Akatemia valitsi lippulaivaohjelmaan neljä uutta osaamiskeskittymää8.1.2019 13:30Tiedote

Suomen Akatemia on valinnut neljä osaamiskeskittymää rahoitettaviksi lippulaivaohjelmassa. Lippulaivaohjelman kokonaisuus on nyt valmis ja siihen kuuluu kuusi osaamiskeskittymää, joiden taustaorganisaatioina on kuusi yliopistoa, kaksi tutkimuslaitosta ja HUS. Ne rahoittavat vuosina 2019-2022 lippulaivoja yhteensä 320 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemian rahoitus lippulaivaohjelmalle on 54,5 miljoonaa euroa.