Sivistysakatemian uusi vuosikurssi aloittaa tänään – Suomen Akatemia mukaan järjestäjäksi

Tänään alkaa ”sivistyksen maanpuolustuskurssin” eli Sivistysakatemian toinen vuosikurssi. Suomen Akatemia lähti mukaan järjestämään Sivistysakatemiaa yhdessä perustajakolmikon eli Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.

Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi pilotoitu Sivistysakatemia saa tänään jatkoa. Neljänneksi järjestäjätahoksi Sivistysakatemialle lähti tänä vuonna Suomen Akatemia, ja osallistujissa on laaja kirjo suomalaisia päättäjiä ja vaikuttajia niin politiikasta, taloudesta, mediasta kuin kulttuurin alalta.

Tänä vuonna Sivistysakatemiaan osallistuvat muun muassa Ylen päätoimittaja Riikka Räisänen, Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä, Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi, keksijä Perttu Pölönen sekä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

Suomen Akatemia vahvistaa tieteen roolia Sivistysakatemiassa

Sivistysakatemian perustivat OAJ, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus. Perustajakolmikko pitää vahvasti esillä tieteen ja tutkimuksen merkitystä, mutta Suomen Akatemian lähteminen järjestäjäksi vahvistaa tieteen roolia entisestään.

Sivistysakatemian järjestämistä tukee jatkossa myös neuvottelukunta. Neuvottelukunnassa ovat mukana Allianssi, Kuntaliitto, Sivistystyönantajat, Suomen kulttuurirahasto, Vanhempainliitto sekä opiskelijajärjestöille varatulla paikalla ensimmäisenä aloittava Suomen Lukiolaisten Liitto.

Ensimmäinen Sivistysakatemia keräsi osallistujilta kiitosta

Sivistysakatemiassa osallistujat tutustuvat monipuolisesti suomalaisen sivistyksen perustaan eli koulutusjärjestelmäämme. Osallistujat myös ideoivat ratkaisuja, joilla Suomen sivistystaso pysyy korkeana myös tulevaisuudessa.

Ensimmäisen vuosikurssin osallistujat olivat Sivistysakatemian antiin erittäin tyytyväisiä: heidän kouluarvosanana antamansa palautteen keskiarvo oli 9,3.

Lue lisää Sivistysakatemiasta ja katso koko osallistujalista: www.sivistysakatemia.fi

Olli Luukkainen, OAJ:n puheenjohtaja
0500 652 872 (tavoitettavissa parhaiten klo 8-10)

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi
www.aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

STN päätti vuoden 2019 rahoitettavat hankkeet20.6.2019 11:10:51 EESTTiedote

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) päätti 19.6.2019 uusista rahoitettavista konsortiosta. Rahoitusta myönnettiin neljässä ohjelmassa yhteensä noin 51 miljoonaa euroa. STN valitsi ohjelmiin yhteensä kaksitoista konsortiota eli hankekokonaisuutta. Valituissa hankkeissa korostui pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin.

Finlands Akademi finansierade akademiprojekt och forskaranställningar med nästan 180 miljoner18.6.2019 15:27:47 EESTTiedote

Under septemberutlysningen 2018 finansierade Finlands Akademi 250 akademiprojekt med totalt 311 delprojekt. Finansiering beviljades även för 65 anställningar som akademiforskare, 114 anställningar som forskardoktor och 13 anställningar som klinisk forskare. Akademis tre forskningsråd beviljade finansiering brett inom olika forskningsområden, cirka 180 miljoner euro totalt. Andelen kvinnor bland finansieringsmottagarna var 41 procent.

Suomen Akatemia rahoitti lähes 180 miljoonalla akatemiahankkeita ja tutkijan tehtäviä18.6.2019 15:27:45 EESTTiedote

Suomen Akatemia rahoitti syyskuun 2018 haussa 250 akatemiahanketta, joihin osallistuu yhteensä 311 osahanketta. Lisäksi rahoitusta myönnettiin 65 akatemiatutkijan, 114 tutkijatohtorin ja 13 kliinisen tutkijan tehtävään. Yhteensä Akatemian kolme tutkimuksen toimikuntaa myönsivät rahoitusta noin 180 miljoonaa euroa laajasti eri tieteenaloille. Rahoituksen saaneista naisia oli 41 prosenttia.

Luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin mahdollisuutta läpimurtoihin ja uusia avauksia11.6.2019 15:35:12 EESTTiedote

11.6.2019. Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt rahoituksen 86 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 114 osahanketta. Toimikunta rahoittaa akatemiahankkeita yhteensä 50,5 miljoonalla eurolla. Akatemiahanke on toimikunnalle tärkeä rahoitusmuoto tutkimuksen laadun, vaikuttavuuden ja uudistumisen edistämiseksi.